Gå til innhold
Arkivverket

[#31973] Abelone Persdr., Yttraheia, - br. 9, Ytteren i Rana.-

Gjest Alv  Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv  Edvardsen

Er det noen som har klart å finne ut hvor Abelone Persdr., d. 1764, Yttraheia kom ifra ? - Hun var g.m. enkem. Sakri Hanssa, bruker her ca. 1661 - 1710. - Ant. var vel da Abelone en del yngre enn ham, da eldste barn i 2. ektesk er f. 1704. - Men hvem var hun ? - Takknemlig for svar.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Vel, ikke vet jeg. - På Midtgarden (br. 10 og 11) kan jeg ikke se noen 'Per' som kunne Passe som far til Abelone. - Ellers får man vel si det virker noe merkelig med dette paret. Denne Sakri, eller Sakarias skulle ha vært 78 år i 1701. Altså da ca. 81 - 82 år gammel da eldste datter var f. i 1704. - Vel, umulig er det vel ikke, men --. - Neste bruker overtok i 1710, så da var det vel ute med Sakarias. - Enken må jo fremdeles ha vært ung, så hvor blev det av henne og barna inntil de blev voksne ? De vokste jo opp og blev gifte, begge to. -- Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Alv. Ja, jeg er enig i at det er noe merkelig, Men for å sitere Hellervik så sier han at 'Ane Zakariasdatter, Ytteren, døpt 14/10-1704. Hendes foreldre var Zakaris Hansen og Abelone Peders M, Ytteren. Antagelig bodde de i 'Midtigaren'. Det er alt jeg har. Abelone må jo ha vært født i siste halvdel av 1700 tallet. Kan det tenkes at Abelone ikke er født i Rana? Jeg har en Abelone Pedersdatter født i Rangsund i 1765. Der var jo en del som flyttet begge veier.Mvh. Birger F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.