Gå til innhold
Arkivverket

[#31974] Malene Hansdtr., f. ca. 1721 på Mærli i Sørum, gift med Peder Thoresen Skoholt

Gjest Øivind Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øivind Larsen

Malene Hansdatter, f. ca. 1721 på Mærli i Sørum giftet seg med Peder Thoresen på Skoholt i Rælingen. Er det noen som kjenner til hennes foreldre og evt. har andre opplysninger om denne slekten i Sørum? Jeg er også interessert Malene og Peders vielse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er vel sønnen til Peder og Malene, Tore Pedersen, 40 år (f.ca. 1761), bosatt på Skougholt i Ræling sogn, Fet prestegjeld, i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10227&gardpostnr=88&personpostnr=2047&merk=2047#ovre>LenkeHer er dåpen hans i 1760:Tore Pedersen Skoholdt Christening: 21 DEC 1760 Fet, Akershus, NorwayFather: Peder Tordsen SkoholdtMother: Malena Hansen--------------------------------------------------Finner følgende søsken: Hans, døpt 9.3.1746, Skoholt Ole, døpt 2.7.1752 Marthe, døpt 16.3.1755 Anne, døpt 16.3.1758. Dette kan være Anne i 1801; alderen stemmer ganske så bra + at hun har en datter som heter Malene (oppkalling?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H. Mjønerud

Peder Torersen Skoholt giftet seg med Malene Hansdatter Merli i Sørum kirke den 2 jul 1719.Foreldrene til Malene var Hans Karlsen Bæregg(ca.1674-død 27 des 1723) og Marte Oudensdatter Merli(ca.1692-død 20 feb 1729). Hans hadde tidligere vært gift med Anne Erlandsdatter Neslerud og hadde 5 barn med henne. Marte ble 2 gang gift med Johannes Larsen Sørli og fikk dattera Boel med ham i 1727. Peder og Marte fikk 2 barn: a:Malene født 27 aug 1721 som ble gift 1 med Peder Torersen Skoholt i Rælingen, gift 2 med Jens Iversen Smestad i Rælingen. b: Hans født 30 jun 1724(etter farens død) som visstnok ble gift med Mari Iversdtr. Smestad i Rælingen og som bodde på plassen Norum under Skoholt. Om disse folka kan det leses mer om i bind 2 av Sørum bygdebok som vil utkomme i november dette året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Takk til Grethe og Knut for svarene. Jeg har opplysningene om Peder og Malenes barn, men det er greitt å få bekreftet at de opplysningene jeg har, er riktige. Jeg går ut fra at vielsen 2 jul 1719 var mellom Hans Karlsen Bæregg og Marte Oudensdatter Merli. Denne opplysningen og resten av opplysningene om Malenes slekt i Sørum var det jeg var ute etter. Fint å få vite at bind 2 av Sørum bygdebok kommer snart. Der er det sikkert mer opplysninger å hente.Hvis det er noen som har opplysninger om vielsen til Peder Thoresen Skoholt og Malene Hansdatter Merli, ville jeg være takknemlig for det. Siden det første barnet er døpt døpt 9.3.1746, gir vel det en indikasjon på at vielsen er noe før dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.