Gå til innhold
Arkivverket

[#31977] Oppslag i ætteboken for Samnanger, Nordvik


Gjest Anita Særvold Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Særvold Johannessen

Jeg prøver å finne ut av om det står noe mer i Samnangerboken enn det jeg har om Tomas Haldorsson f. 1821 på Nordvik i Samnanger. Faren heter Haldor Johannesson Nordvik (1769-1849) og moren heter Malena Olavsdtr. Haukanes (1784-1869). Her er det jeg har: LenkeJeg prøver å finne ut om dette er den samme Thomas/Torris Johnson som emigrerte til USA i 1853, og som er født 20.01.1821.mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det staar ingenting annet om Tomas enn at han er födt i 1821, sjekket og Samnanger II, men heller ikke noe der.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Olav Lønne

Jeg har ingen direkte opplysninger om Thomas, men det kan være av interesse for deg å vite at søsteren Kari, f. 1813, ble gift med John Olsen Nordvik i Fana, se Fanaboka bind 4, side 578.mvhOlav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Atle Stendal

Min tippoldefar, Svein Johannesen Nordvik (senere Klungervold), var onkel til denne Thomas Haldorsen. Jeg vet ikke om du er oppmerksom på at Thomas hadde to brødre, halvbroren Anders f. 1791 og den fire år eldre broren Knut,som reiste med Ægir til Amerika i 1837. Svein Oldervoll har skrevet en bok ,'Viinland Gode' (Eide Forlag), hvor disse blir nevnt. Det gikk ikke så bra for dem (Anders døde kort tid etter), men det er ikke umulig at hvis Thomas reiste over til Amerika, ville han oppsøke deres etterkommere. I hvertfall hadde Anders etterkommere. M.v.h. Svein Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Han hadde og halvsöstre og flere andre halvbrödre:Barn til Haldor av förste ekteskapet med Kristi Andersdtr (1765-1803)1. Anders (1792) gm Magdela Knutsdtr Langeland (f. 1800) i 1818, utvandra til Amerika i 1837. Han hadde 6 barn, deriblant en datter Malena (1827) gm Ivar Larsson Lid fra Bergsdalen og de ble 'sturtrike' i Amerika2. Ingeborg (1793) gm Nils Olavsson Nordvik3. Johannes (1795) gm Aagota Johannesdtr Haga, budde i Storlid.4. Haldor (1799) gm Gunnvor Johannesdtr Dale, dei budde i Vaaga.Barn av andre ekteskapet m Malena Olavsdtr Haukanes:1. Olav (1804) gm Anna Olavsdtr Reistad, budde paa Utskot (Fureneset)2. Samuel (1806) g1m Elina Hansdtr Ruden, g2m Borgny Tomasdtr Rudne (ingen barn i disse ekteskapa)3. Kristi ( 1810)gm enkemann Nils Pedersson Sandvik4. Kari (nevnt i forige post)5. Knut (1817) var helbror til Tomas!6. Tomas (1821)7. Johannes (1827)Han hadde altsaa to brödre som het Johannes, en halvbror og en helbror. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.