Gå til innhold
Arkivverket

[#31978] Sørfold søstre i Vågan

Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

Heide to søstrene Oline i Kristine Nilsdtr fra Bonøy i Sørfold bosatte seg i Vågan.Kristine Nilsdtr var først gift med en Peder som jeg ikke vet noe om, og fikk to barn med etternavnet Pedersen.Datteren hennesAne Birgitte Pedersdtr Vullf f. 9/10 1872 i Klubvika ble gift med min mormors onkel fra Digermulen. Han hetAdolf Christian Sigvald Jensen f. 26/7 1867.Er det noen som har opplysninger om Kristines første mann.På Folketellingen 1875, er hun gift med Christian Eilertsen f. 1832. om de to hadde barn vet jeg ikke.Ønsker og kontakt med personer som vet noe om Adlof og Anne Jensen sine barn. jeg vet at flere etterkommere bor i Vågan, (Kabelvåg/Svolvær) og at de hadde 5 barn 1. Hanne, 2. Arne Bergiton, 3. Ludvig, 4. Håkon, 5. LineSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I FS IGI finner jeg en datter av Kristian og Kristine:Hanna Jakobine Kristiansdatter Birth: 02 JUL 1876 Vaagan, Nordland, Norway Father: Kristian Eilertsen Mother: Kirstine Johanne Nilsdatter Kristian Eilertsens første kone kan Hanna Rønning Jørgensdatter; de ble gift i Vågan 10.11.1857 iflg. FS/IGI. Ekteskapet med Kristine Johanne Nilsdatter ble inngått 12.9.1875. Datteren til Kristian og Kristine synes da å være oppkalt etter Kristians avdøde kone.Ifølge FS/IGI hadde Kristian og Hanna tre barn: Sara Jørgine, f. 25.7.1857, Elisabeth Sofia, f. 11.1.1859 og Johanna Caroline, f. 17.8.1863. Her er familien i 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61865&gardpostnr=456&personpostnr=3189&merk=3189#ovre>Lenke. Det som bekrefter at dette er den samme Kristian Eilertsen som Kristine Nilsdatter var gift med, er at Sara Korneliusdatter står oppført som Kristians mor både i 1865 og i 1875. Men i 1875 nevnes også tre sønner med farsnavn Kristiansen: Kristian, Eilert og Karl, alle født etter 1865. Dessverre finner jeg ikke disse i FS.Kan dette være Kristine i 1900, enke og bosatt på Klubbviken sammen med stesønnen Karl Eilertsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Til innlegg nr. 2 - her er dåpsinnførselen for Anne Birgitte fra FS:Anne Bergitte Pedersdatter Birth: 09 OCT 1872 Vaagan, Nordland, NorwayFather: Peder HansenMother: Kirstine Nilsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihere var jo noe utfyllende opplysninger, som førte til at jeg fikk opplysninger om Anne Pedersdtr far.Peder Hansen er fra Ramstad i Tjeldsund. Hans foreldre er Hans Stensen og Anne Elsebe Pedersdtr se s. 575 i Tjeldsundboken Hans navn er Petter Andreas Hansen f. 16/5 1838 død ? (han er på morsiden etterkommer av Christen Mathisen bosatt i Sørvik, Trondenes. Hvor Hans far var fra har verken Folk og slekt eller Tjeldsundboken opplysninger om. kan det være denne fra Rana? LenkeChristians far heter Eilert Larsen og bodde i Klubbvika i Vågan.men her var det det etter 1900 som er interesant, siden Adolf og Anne er min mormors onkel.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.