Gå til innhold
Arkivverket

[#31983] Kolbjørn Hodnungseth, hvor var han fra?

Gjest A.E. Ferner
 Del

Recommended Posts

Gjest A.E. Ferner

Han var født 17.09.1914,ukjent hvor, og døde 06.06.1984 på Nesodden. Noen som vet mer om ham og hans aner? Mvh Anne Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Hodungset, jeg visste det var noe kjent med navnet! Det ligger i Gol kommune, i dalen som går oppover mot Robru og Hemsedal. Skal se hva som står i Gol bygdebok.Mvh. Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

I Matrikkelutkastet av 1950 så er gårdsnavnet skrevet 'Hornungset', og har gårdsnummer 40. http://www.visveg.no/ skriver gårdsnavnet Hodnungset.Eiere i 1950:Bnr 1: Haddungset, Ole O. Hodnungset (Hornungset overstrøket)Bnr 2: Hoddungsetvolden, Ole E. HagenBnr 3: Skørren (seter), Hans NygjerdetBnr 4: Haddungsetvolden, Endre T. SnekkerhaugenBnr 5: Hoddungsetplassen, Guttorm H. HodnungsetBnr 6: Bråtarem II, Ola S. Bråten/Jan P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Om jeg ikke husker feil så var det brødrene Hodnungseth som drev tømmermannsfirma på Nesodden, og lafta bl. a Skoklefall kirke i sin tid. LenkeTelefonkatalogen og skattelistene forteller at det fortsatt bor folk med dette navnet på Nesodden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jeg er rimelig sikker på at Anne Elise Ferner i Heradsbygd (i innlegg nummer 5) også EGENTLIG hadde tenkt å rette en takk til Espen, Jan Peter og Jon for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A.E. Ferner

Usj, ja selvfølgelig Jon - det går av og til litt for fort i svingene: Tusen hjertelig takk til dere alle som har kommet med innspill!!!! Og takk Jon for at du strammer meg opp! Forøvrig kan jeg tillegge at denne Kolbjørn visstnok i sin tid var gift med en av mine avdøde kusiner, derfor interessen for å finne ut mer om ham. Hilsen Anne Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Breivik

Anne Elise:Du skal låne 'Boka om Gol', bind VII-A (Øygardane og Grønliane), slå opp på side 310 (Hodnungseth, gnr. 40, bnr. 1). På nedre halvdel av sida finn du din etterlyste Kolbjørn, som yngst i ein søskenflokk på 8 stk. Det var nok broren Knut, nr. 7 i flokken, han dreiv og bygde saman med. Lykke til vidare!Sigrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A.E. Ferner

Tusen takk! Nå fikk jeg bekreftet det jeg trodde, mannen var fra Gol. Så guttene var byggmestere? Tror også jeg har hørt nevnt en Arnfinn som skulle være bror til Kolbjørn. I morgen går veien til biblioteket for bokbestilling for å få vite mer! Mvh Anne Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.