Gå til innhold
Arkivverket

[#32003] Villiam Davidsen GREGERY, 1700-tallet


Gjest Per Torgersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Torgersen

Katarina Markusdatter Brinch, født 1704 på Skarvøy i Spind, blir i Sirdal (Vest-Agder) i 1726 gift med Villiam Davidsen Gregery.Noen som kjenner noe til Villiam? Hvor ble det av dem? Fikk de barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Er det dette ekteskapet du sikter til?CATHRINA MARCUSDR BRINCH Marriages:Spouse: VILLIAM DAVIDSEN GREGERIJMarriage: 30 JUL 1726 Lund, Rogaland, NorwayTok et foreldresøk i FS/IGI og fant dette (må sjekkes!!) David Gregorie, døpt 1.6.1727 - Skottland [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500188059071&lds=1®ion=2®ionfriendly=&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkePatrick Gregory, døpt 2.12.1730 – Skottland LenkeAnna Maline Grigorie, døpt 26.7.1732 – Skottland LenkeWilliam Gregory, døpt 9.6.1734, - Skottland LenkeFor å få bekreftet disse opplysningene og finne flere opplysninger, må du vel gå til kildene i Skottland. Her er det kanskje noe du kan starte med fra Fife i Skottland, hvor det ser ut til at de tre første barna til William og Catharina ble døpt http://www.genuki.org.uk/big/sct/FIF/ (hovedsiden) og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Ja - ekteskapet står også her: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100275762527>Lenke der batchnr. henviser til Sirdal sogn (som var i Lund prestegjeld på den tiden). Jeg vet ikke hvor jeg skal starte å lete i bygdebøkene. Er det noen som har sett Brinch eller Gregory i Sirdal og som har forslag til på hvilken gård jeg skal lete?Det kan se ut som de muligens flyttet til Skotland. Tusen takk for det tipset Grethe.Katrine er søster til den Else som ble gift med Sebastian von Saldern, se tema 32000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Fra familiehistorielag i Fife sine nettsider har jeg funnet følgende:'GRIGORIE, WILLIAM: shipmaster in St Andrews; Factorie to spouse, Catharine Brynk; 19 May 1727'Noen som kan forklare 'Factorie to spouse'? (jeg har ikke hatt tid til å sjekke i kirkeboken om de var trolovelsen og/eller giftemålet som skjedde i Sirdal i 1726)Ut fra linkene i inlegg (2) kan man se at familien har flyttet litt rundt i samme område på østkysten av Skotland: St. Andrews And St. Leonards, Ferry Port On Craig og South Leith.Det er forøvrig en del Gregory/Gregorie/Grigory/Grigorie i Fife-området på 1700-tallet, blant annet en del professorer ved St. Andrews universitetet.Kanskje å låne inn filmruller med kirkebøker til mormonerkirken er veien å gå for å kontrollere familysearch... Ellers noen som har tips om å finne ut når og hvor de døde og om det finnes skifter e.l.?Og er det noen som vet om de er nevnt i bygdebøker for Sirdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Jeg angrer på at jeg har lagt inn innlegget uten å sjekke original kirkebok... Det er nå gjort.Katrine Brinch og Villiam Gregery er gift i NES kirke. Altså i Flekkefjord. Villiam er kalt skipper og Katrine er 'Mademos:'. Gift uten foregående trolovelse og lysning. Forlovere ikke nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Per Torgersen

'Factorie to spouse' var umulig å forklare for en del briter jeg kjenner. Nå har jeg av familiehistorielaget i Fife fått det forklart til å bety at konen (Katrine Brinch) hadde tillatelse til å ha fullmakt over mannens (Villiam Gregory) affærer mens han var bortreist.Er det noen som vet om flere spor etter Villiam Gregory/Gregorie/Grigory/Grigorie i Norge, og om han eventuelt er nevnt i litteratur?Er det noen som har tips om å finne ut når og hvor de døde og om det finnes skifter e.l.? (muligens/trolig i Skottland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Det var for et par år siden et par henvisninger til skotske databaser. Via et par formateringer ligger de nok gjemt på noen CD-romer, men noen har det kanskje tilgjengelig.Nå er nok forbindelse til Skotland/Nordvest-England med bakgrunn i fiskerier, sjøfart og handel gammel og langvarig.Har selv forbindelse via min morfars handel plassert min mor i Newcastle 1 år på 30-tallet.Min farmor arbeidet?/besøkte slekt i Salvesen-familien omkring 1900.Svogeren til min oldemor seilte på området og hadde forbindelse til Opshus.Så det er mye å nøste opp i.Forøvrig har dette ikke noe med Gregory og temaet å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Per Torgersen

Jeg har funnet William Gregory i litteratur. 'Grannen - Samlingsblad for segn og soga fraa Flekkejord og bygdene' har en artikkel av G. Gjerding presentert i mai 1935 med tittel 'Kjøbmannsfamilien Bucholm i Flekkefjord'.Her står det om Hans Gabriel Bucholm (han ble gift med søster til Katrine Brinch) at han tilbrakte en tid i trelastfirmaet 'Grecgri' i Montrose i Skottland, 'som fra uminnelige tider hadde hatt sin forretningsforbindelse med Flekkefjord ... Antakelig en slektning i dette firma, skipper William Grecgri, seilte meget på Flekkefjord og blev her gift med en jomfru Katrine Brinch'.Nå ligger Montrose litt lengre nord enn St. Andrews, der det ser ut som William Gregory har bodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.