Gå til innhold
Arkivverket

[#32008] Eide: Reinholdtætta (Nordmøre)

Gjest Anna M. Nielsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anna M. Nielsen

Kjenner noen til 'Reinholdtætta' fra Eide på Nordmøre? Den er omskrevet av A. M. Magerøy. Han beskriver slekten etter Reinholdt, som var omstreiftere, hvor mennene hadde navnene Henrik og Reinholdt i annenhvert ledd. Jeg har sammenstilt historiene til Magerøy med folketellingene og FamilySearch -og det hele henger ikke sammen. Lurer derfor på om noen har kjennskap til denne slekten. De oppgis ikke på www.lor.no i noen av Eilert Sundts tellinger.Jeg har ikke noe direkte slektskap til noen i denne slekten, men noen bekjente av meg påstår å ha det. Disse nyere navnene kan jeg sende pr. e-post dersom det blir aktuelt.Dette står om slekta: Henrik. Han var pukkelrygga, låghalt og hadde ein grueleg astma-hoste. Han ba sønnen sin Reinholdt om å drepe seg.Reinholdt Henriksen Han er den første Reinholdten vi kjenner til. Han fikk lov til å sette opp ei hytte på Sandneshaugen (Skreen), før det bodde han i et urda-hol. Reinholdt-hytta stod for det meste avstengt, for Reinholdt for rundt i landet som tater. Reinholdt drap flere. Han ble drept i hevn av noen andre tatere på Rørosmarkedet et år. Hans kone ”Kloa” ble sammen med en annen Henrik av Reinholdtætta dernest, men han ble også drept av andre tatere.Henrik Reinholdtsen Større og sterkere enn faren. Reiste mye alene og skydde andre taterfølger. Reiste senere sammen med sin mor ”Kloa”. En gang ble han som skrepphandler nesten drept i Bergenstraktene. Henrik giftet seg med enka etter mannen han drepte i selvforsvar. De fleste av barna hans skikket seg bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Om Reinholt Caspersen og hans etterkommere kan du lese det meste i Bygdebok for Eide, bind 3, side 189, og i bind 2 side 314 og videre utover. Deichmanske Bibliotek har bøkene til utlån.Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei AnnaDet finnes også noen veldig fine artikler i EIDE-MINNE for 1986, 1987 og 2002 som Eide Historielag har gitt ut om 'Reinholdtsætta'I følge de opplysninger jeg har er det fortsatt mulig å bestille disse, så ta kontakt med Eide Historielag så lar det seg sikkert gjøre.Mvh. Inger Kvennodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Heisann Anna M.Jeg har en del av etterslekten til Reinholdsen-slekta, men jeg er ennå ikke en av etterkommerne... Men min stefar er etterkommer av denne slekten! Vi kan jo snakke litt der privat og se hva vi kommer frem til, kanskje finner vi ut noe interesant sammen. Bare for å nevne det så har jeg kopier av de aktuelle artiklene i Eide-minnet ang. Reinholdsen.familien, du kunne jo få kopi av dette også... Om det er av interesse for deg.Send meg gjerne en mail: kasaglar@online.noVi kan jo snakke litt der privat og se hva vi kommer frem til, kanskje finner vi ut noe interesant sammen. Bare for å nevne det så har jeg kopier av de aktuelle artiklene i Eide-minnet ang. Reinholdsen.familien, du kunne jo få kopi av dette også... Om det er av interesse for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

I siste hefte av Norsk Slektshistorisk Tidsskrift - bind XL - hefte 1 - s. 55 - 86, har Arnvid Lillehammer en svært god, veldig god, artikkel kalt: 'Grisilla og folket hennar.' Her kommer han sjølsagt borti Reinholtfolket og deres etterkommere og har en masse henvisninger.Ellers anbefaler jeg på det sterkeste det jeg har skrevet både i Eidebøkene og i Eideminna. Bøkene og hefta finnes både på Riksarkivet og på Deichmanske.Jeg regner med at enda mer dukker opp etter hvert som vi graver oss ned i denne materien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.