Gå til innhold
Arkivverket

[#32009] Eilert fra bygdebok for Sem og Slagen

Gjest Per Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Evensen

Eilert Rasmussen,gårdbruker og sersjant,f 1678,d 1758. Giftet seg i 1745 med Anne Olsdatter (hans 2.ekteskap) Eilert drev deler av Nordre Ås i Sem-Slagen. Vet noen noe om hans foreldre? Vet noen hvilken militär avdeling han tilhörte? All hjelp mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her i Riksarkivet kan det hende du kan få svar på hans militære tilhørighet.LenkeHer er listen over en del arkivstoff som muligens kan være til nytte for å finne ut hvor han var i tjeneste.Tror ikke kirkebøker er så gamle i dette området,at du kan finne dåp? Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den lenken ble dessverre feil, men du kan søke på militære ruller 1700, Riksarkivet har oversikt og hvilke ruller du kan finne.Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Opplysninger hentet fra Sem og Slagen Bygdebok: Eilert Rasmussen, sersjant. D. 1758, 80 år. Gift: 1. 1723 m. Marte (Marta) Hansdatter fra annen halvdel, d. 1744, 43 år. 2. 1745 m. Anne (Anna) Olsdatter, Søndre Fadum, d. 1763, 54 år. Ni barn (8 og 1) : 1. Kirstine, f. 1723, d. 1737. 2. Nils, f. 1725, se bruk 2. 3. Gunhild, f. 1728, d. ug. 1813 på Bekkevar. 6. Kristen, f. 1733, bodde på Søndre Ås. 8. Kirsti (Kirstine), f. 1740, ektet 1766 Peder (Per) Paulsen fra Bekkevar i Sem, bodde på Bekkevar i Arendal sogn. 9. Martinus, f. 1746; han var saltkoker på Vallø saltverk og døde på Tolsrød 1799; g.m. Mari Jonsdatter. - Ved skifte efter Marte i 1745 utgjorde formuen 85 rdl. Natten til 30. januar 1754 opstod det brand i Eilerts våningshus. Huset med innbo og løsøre brent op uten at noe derav blev berget. Derved var han, hans hustru og barn satt i en ytterlig fattigdom, heter det i et tingsvidne som blev optatt i anledning av branden. Eilert fikk skattefrihet i to år.----Ole Amundsen, 1722-1731, sønn av foregående. I 1726 og 29 kjøpte han søstrenes arveparter. Ole druknet i elven i juni 1731, 52 år. Ektet 1712 Mari (Maren) Olsdatter, d. 1745, 60 år. Syv barn: 1. Anne, ektet 1745 Eilert Rasmussen, Nordre Ås. 2. Mari, d. 1731, 15 år. 3. Amund, se nedenfor. 4. Ole d. e., f. ca. 1718; han bodde i Tønsberg og kaltes fattigfoged (d. 1788), g. m. Mari Andersdatter (d. 1774, 56 år), trolovet 1777 m. enken Karen Andersdatter (hun døde før vielsen). 5. Jesper, bodde på Vestre Låne. 6. Ole d. y., f. ca. 1721. - Ole og Mari satt i trange kår. Ved skifte efter Ole i 1731 blev parten i gården taksert for 86 1/2 rdl., men den var pantsatt til oberst Schilling på Hesby for over 70 rdl.Håper dette kunne være til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Kristian Hunskaar

Det var jo en særdeles interessant opplysning. Det var dog ingen Rasmus på Huseby i Våle i det aktuelle tidspunktet som kan tenkes å ha vært Eilerts far. Magefølelsen her heller nok mer i retning av at Borre er feil for Borge i Østfold (nå Fredrikstad kommune), der Huseby nordre, mellom og søndre har gnr. 4-6.Bygdebokverket for Borge og Torsnes har kommet i sju bind så langt, men Huseby-gårdene er ikke omtalt i noen av disse bindene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Kilden oppgir fødested til 'Hußebye, BorreSog.', mens Capit. des Armes Guttorm Augesen på linjen før er oppført med fødested 'Aasgaard, BorreSog.'. Det svekker kanskje magefølelsen din, men fjerner den neppe helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per evensen

Dere får en stakkars amatör til å rive i de siste hårtustene ! Har dere noen gode råd for oppfölging av saken ? Jeg er stort sett avhengig av opplysninger fra nettet.mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

10: Svekker og svekker. Så lenge det ikke finnes noe Huseby i Borre, må jo noe være feil (og Huseby i Våle kom Eilert etter alt å dømme ikke fra). La oss tenke oss at opplysningene er gitt muntlig, og at skriveren har oppfattet 'Huseby i Borre' når han har blitt fortalt 'Huseby i Borge' - jeg har forresten sett 'Borre' skrevet 'Borge' ved noen anledninger også.Men inntil videre er det nå bare ei gjetning.Per (11): Det spørs om det ikke må arkivarbeid til. Verken Borre i Vestfold eller Borge i Østfold har gamle nok kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

... på den annen side er panteboksmaterialet på vei ut på internett, og til høsten starter digitalisering av lensregnskapene. Så i et litt lengre perspektiv er det gode muligheter for å finne mer på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per evensen

Jeg spör fordi jeg ikke vet bedre: hvor sannsynlig var bevegelse Östfold - Vestfold på den tiden ? Har det kanskje noe med sersjantgraden å gjöre ? Jeg har forstått det slik at man var langt mer stasjonär tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Selv om de fleste hadde en relativt liten aksjonsradius livet ut, var det også mange som flyttet over lange avstander. Det er derfor ikke noe urimelig i at Eilert kan være født i Borge selv om han senere bodde i Sem. Jeg vil også tro at underoffiserer (som sersjanter) var mer mobile enn jevne bønder.I 1734 ble det registrert svensker i Norge, og det fantes 4-5 av dem i hver av Vestfold-bygdene. Så hvorfor ikke noen østfoldinger?Gunn (15/16): Du har funnet fram til Huseby i Berg (nå Halden kommune), ikke Borge (nå Fredrikstad kommune). Jeg har for øvrig sjekket 1664-manntallet tidligere i dag, og det er ikke spor av noen Eilert'er eller Rasmus'er på Huseby-gårdene i Borge. Så skal da Eilert heller ikke være født før ca. 1684, 20 år etter at manntallet ble tatt opp, så da betyr det vel ikke noe fra eller til at det bodde andre folk på Huseby-gårdene i Borge i 1664.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Kristian Hunskaar

Vedrørende Eilert Rasmussens kone Marte Hansdatter:I bygdeboka for Sem og Slagen står det at hennes morfar var Engebret Engebretsen på Nordre Ås. Dette er feil. Riktignok fantes det en Engebret Engebretsen på Nordre Ås i 1664, men Martes morfar het Engebret Torkelsen og var bruker på Nordre Ås henimot århundreskiftet (bygdebokforfatteren har åpenbart slått sammen to brukere med samme fornavn). Engebret Torkelsen synes i sin tur å være sønn av Torkel på Gjøgri i Hillestad (nevnt 1645-1652), som trolig var svigersønn av Engebret på Gjøgri (nevnt 1624-1644).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per evensen

Mange takk for at du 'biter deg fast' i problemene mine, Kristian. Jeg er fremdeles i underskudd når det gjelder opplysninger om Eilert og hans familie.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.