Gå til innhold
Arkivverket

[#32013] 'Fuglsi' på Ringsaker

Gjest Jan Nordum
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Nordum

En av mine forfedre (Hans Nilsen) skal være født 16 September 1721 på 'Fuglsi' på Ringsaker. Er det noen som kjenner til dette stedet og hva som er stedets nåværende navn ? Og/eller som vet noe om Hans Nilsen og hans forfedre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei JanMulig jeg er helt på jordet nå, men i 1801 var det er par gårder i Ringsaker med et lignende navn. Men Hans Myhre vet sikkert mye mer om dette. LenkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiOg her er Hans, hans ekteskap, og foreldre: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=700107029633&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&juris1=Norw9Hedm&juris2=Hedm&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=Hedmark&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeOg trykker du på 'Family' til høyre for hans navn, så får du opp alle hans barn.Men her står det at han ble født i Stange:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble noe feil med lenken til hans barn. her er de: Nils HansenBirth: 20 FEB 1746 Tande, Ringsaker, Christening: 25 MAR 17462. Mari HansenBirth: 24 JUN 1748 Tande, Ringsaker, Christening: 21 JUL 17483. Sidsel HansenBirth: 06 JAN 1750 Tande, Ringsaker,4. Hans HansenBirth: 16 APR 1752 Dehliefjaer, Ringsaker, Christening: 14 MAY 1752 Death: 14 OCT 17975. Anne HansenBirth: 06 OCT 1754 Dehliefjaer, Ringsaker, Christening: 03 NOV 17546. Mikkel HansenBirth: 18 SEP 1757 Dehliefjaer, Ringsaker, Christening: 23 OCT 1757 Death: 05 OCT 18097. Mons HansenBirth: 20 FEB 1760 Dehliefjaer, Ringsaker, Christening: 30 MAR 17608. Ansten HansenBirth: 11 AUG 1765 Dehliefjaer, Ringsaker, Christening: 15 SEP 1765Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Nordum

Takk for svarene. Når det gjelder gårdsnavnet så er det nok den gården som kalles 'Fugels' i linken jeg fikk. Når det gjelder foreldrene så har jeg sett de opplysningene som står i FAMILYSEARCH.Men jeg stoler ikke helt på disse opplysningene.Hans Nilsen er omtalt med flere fødselsdatoer og fødselssteder,det samme er hans kone (Anne Hans (Mons ?)datter ) da er det jo ikke så lett å vite hvilke opplysninger som er riktige. Hans Nilsen er bosatt på 'Fugels' når han gifter seg 1744,men kan jo være født et annet sted. Hans kone Anne Hansdatter (Monsdatter ?) er bosatt på Tande når de gifter seg 1744.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiNei FS er ikke alltid til å stole på, men kanskje det er sønnen Mikkel som er her på gården Tande i 1801? LenkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

For det første så begynner kirkebøkene for Ringsaker i 1734 så fødsesdatoen på Hans Nielsen ?? Hvorfra er den? Gaarden heter egentlig Fuglseng + eie, altså en husmannsplass under Fuglseng. At han bodde der når han giftet seg 16/3-1744 betyr ikke at han er født der, spesiellt ikke fordi det er en husmannsplass og husmenn flyttet ofte. Han er død 1808 på Ø. Tandeeie og kona er død 1789 på Dælieie. Du gjør rett i å IKKE stole på Familysearch opplysningene. Det er det oppgitt fødselsdatoer som er dåpsdatoer og dåpsdatoer som bare er et oppspinn av tull, kirkebøkene gir KUN dåpsdatoer. Nevnte Michel er gift to ganger og hengte seg i 1809. Hvem av barna er din ane Jan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Nordum

Takk for opplysningene.Det kan godt være den Hans Nielsen som i folketelling er 81 år i 1801. Da vil han isåfall være 24 år når han giftet seg i 1744 og det høres jo rimelig ut.At han bodde på Fuglseng når han giftet seg betyr jo ikke nødvendigvis at han var født der. Så hvor de ulike fødselsdatoene i FS kommer fra vet ikke jeg,sannsynligvis har noen bare funnet en som kan passe med alderen. Min ane er forøvrig Mons Hansen(født 1760).Som fikk et 'kjærlighetsbarn' med en en jente ved navn Marthe Nilsdatter.Barnet fikk navnet Nils Monsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Nordum

Takk. Du skrev at hans mor døde 1789 på Dælieie. Husker du om hun het Anne Hansdatter eller Anne Monsdatter ? I kirkeboken 1744 var det litt utydelig,så det var ikke så lett å se om det stod Hansdatter eller Monsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.