Gå til innhold
Arkivverket

[#32019] Edvard (Evert) Johan Abrahamsen, Buksnes i Lofoten. Fra Rødøy?

Gjest Kim Unstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Kim Unstad

Søker far til Abraham Edevardsen, født ca 1821, død 6.11.1870, Holand i Buksnes. Han ble gift med Hanna Andersdatter, Vold i Buksnes i 1855. I kirkeboken oppgis da fødested å være Buksnes i Lofoten, og farens navn Edvard Johan Abrahamsen. I Buksnes Bygdebok nevnes at navnevarianten Evertsen ble benyttet. I bygdeboka hevdes det dessuten at han var svensk!Det finnes det jeg kan se ingen registreringer av fødselen i Buksnes (kirkebok mangler). Eneste sted jeg finner navnet Edvard Johan Abrahamsen er i Rødøy. Han ble født i 1803 og var sønn av Abraham Abrahamsen og Maren Høyer Joensdatter: Lenke. Finner ikke denne karen videre i digatale ressurser for Rødøy.At folk fra Rødøy flyttet til Lofoten på dente tiden var ikke uvanlig, og jeg lurer på om dette kan være en mulig ung far til min tippoldefar Abraham Edevardsen.En Evert Abrahamsen døde forresten på Ballstad 4.3.1854 (kirkebok). Han var tjenestedreng og ingen pårørende oppført. Denne tok seg selv av dage ved å skyte seg i øyet! Grunnen var 'ubesvaret Kjærlighed'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Martin Mathisen

Folketellinga for Rødø 1801 nevner en Jon Pedersen på gården Nordnesøy i Rødøy med bl.a. datter Maren Høyer Jonsdtr, f.ca 1791. Mvh Johan M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

På Lakselvhaugen under Holand bor Abraham Edvardsen (oftest kalt Evertsen) som husmann med jord og fisker, født i Sverige, hustru Hanna Andersdatter, datter av Anders Rasmussen, Vold. (Buksnes Bygdebok av Ola Berg, Bind II, side 289). Dette betyr kanskje at du må søke i Sverige for å finne hans far?Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Edvard Johan Abrahamsen er døpt i Rødøy 19. mai 1803- moren er da på Nordnesøy i Rødøy hvor hun er født. Han var uekte sønn av tjenestekar Abraham Abrahamsen og pike Maren Høyer Jonsdatter. Abraham Abrahamsen kan være den tjenestekaren som er 23 år og oppholder seg i Rana i 1801. Det kan i hvertfall være et tips som det kan å søke videre på - det har ikke jeg gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kim Unstad

Takk for tips. Jeg trenger en bekreftelse på hvilken Edvard Johan Abrahamsen som er far til min tippoldefar Abraham Edvardsen. Det er vanskelig, fordi det etter det jeg kan se ikke finnes noen forbindelse gjennom kirkebok (mangler) eller skifte. Hva gjør man da??Buksnes Bygdebok ble utgitt rundt 1950 etter det jeg kan huske. Denne kilden vet jeg inneholder flere feil, og forfatter har hatt tilgang til et begrenset kildemateriale. Hva som har fått ham til å skrive at Abraham Edvardsen var svensk er ikke godt å si, trolig en muntlig kilde. Nokså sikkert er det at han ble født i Buksnes og at faren var Edvard Johan Abrahamsen. Det står i kirkeboka for Buksnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Har du prøvd å sjekk i Mannskapsruller for Buksnes, Værøy og Flakstad, 1806-1837? Om Abraham Edvardsen vart født i Buksnes rundt 1821, burde du finna faren i manntala. Det finst ingen Edvard Johan Abrahamsen i innrulleringsmanntala for Rødøy i det 1809 - 1837.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Kim Unstad

Tar opp dette for å oppsummere: Det kan bekreftes at Evert/Edvard Johan Abramansen døpt 19. mai 1803 i Rødøy er far til Abraham Olaus Evertsen/Edvardsen f. omkring 1821 i Buksnes. Kirkeboka for Buksnes, konfirmerte 1819 (scannet, Digitalarkivet) stadfester at han kom sammen med mora til Buksnes omkring 1809. Forøvrig kan Evert følges gjennom militærrullene for Buksnes og Hol (Søkbare, Digitalarkivet) til gårdene Skottnes og Ballstad der han er oppført som styrmann og tjenestedreng. Han ble far til Abraham gjennom 'leiermaal'. Hvem moren var vites ikke. Evert må ha vært ugift da han tok livet av seg på Ballstad i 1854. Takk til de som har gjort seg umake for å bistå meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Kim Unstad

Takk for hyggelig overraskelse, Michael. Har dette fra militærrullene:10385 47 Ytter Klev Gutt Abraham Edvardsen 11 1836 10744 47 Ytter Klev Gutt Abraham Edvardsen 12 1837 11213 47 Ytter Klev Ungt mandskap Abraham Edvardsen 12 !! Buxnæs 1830Ut fra dette er fødeår 1825, alt. 1818, men jeg vet at det skal være 1821, (vaksinasjon 2 1/2 år gammel).Det er mora til Abraham som er den store gåten nå, strengt tatt et annet tema. Men det er jo en mulighet at Anders Nielsen er en slektning, for eksempel en morfar? Nå har jeg litt mer å nøste i. Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Forstod ikke hele teksten av hendelsen. Har tenkt å presentere mannen og hans skjebne i et lokalhistorisk tidsskrift for Rødøy. Kan Kim bidra med en ordrett transkipsjon?Mvh Trond Aakvik

bilete4650.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kim Unstad

Morsomt at det kommer en artikkel om Evert Abrahamsen. Ville vært morsomt å få se den når den er ferdig. Jeg har hentet følgende fra Annar Gran sine avskrifter: 'Taget sig selv av Dage ved den 3de marts at skyde sig selv i det venstre Øie. Døde Dagen efter. Beveggrunnen til Selvmordet var ubesvaret Kjærlighed.'Av konfirmasjonen i 1819 framgår at Evert og mor hans flytta til Lofoten rundt 1809, det vil si etter at hennes far Joen/John døde. Han kom til prestegården, til presten Westerwaldt, som hadde vært res. kap. i Rødøy tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Mange takk. Om Westerwaldt har jeg skrevet en kort artikkel, som skal innlede en bok. Den kan du få lese. Har også et kart han har tegnet.Mvh Trond Aakvik taakvi@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kim Unstad

Må rette litt på 'transkripsjonen', tror det står ....hvoraf han døde dagen efter.... Hadde dette lagret, men har sikkert slurvet i min egen avskrift. Hilsen Kim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Taget sig selv af Dage ved den 3die Marts at skydt sig i det venstre Øie, hvoraf han døde Dagen efter. Bevæggrun=den til Selvmordet var ubesva=ret Kjærlighed.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

I følge konfirmasjonen var Evert en kunnskapsrik og veloppdragen gutt. Muligens fordi han i ti år har bodd hos presten, og så får han da også stå fremst i rekka på kirkegulvet. Jeg ser at Westerwaldt mangler 'Rødø Præsteattest' for gutten.I rubrikkene gis det ellers mange opplysninger, men noen er litt problematisk og tolke. Du nevner avskrifter av Annar Gran. Er det mulig å få tilsendt disse og gjerne alle andre opplysninger du har om Evert/Edvard? Jeg ønsker å lage en mer fyldig og forseggjort skriftlig sak om denne rødøyfjeringen og hans skjebne. Min epostadresse er gitt tidligere.Mvh Trond Aakvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kim Unstad

Dette er det første konkrete sporet. Og mulig ut fra at min tippoldefar heter Abraham Olaus Evertsen. Derfor har jeg lett etter en Olaus- eller Olsdatter. Dette var et spennende spor! Malene er trolig selv fra Utakleiv: Lenke. I militærrullene dukker Abraham opp på Utakleiv i 1830, men er borte til i 1836. Det er jo en mulighet at mora har vært gift en periode utafor prestegjeldet, for eksempel i Flakstad. Skal sjekke dette videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Ønsker å takke Kim Unstad her på Brukaforumet for tilsendt materiale. Det var snilt gjort.Og dette skal det nok bli en lesverdig historie ut av.Mvh Trond Aakvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.