Gå til innhold
Arkivverket

[#32021] Foreldrene til Marianne Elida Olsdatter Grav, gift Guldteig.


Gjest Sunniva Sandbakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Sunniva Sandbakken

Marianne Elida Olsdatter Grav (min oldemor) var født i 1878. Hun giftet seg med Knut Guldteig (født Karlsen) fra Ørlandet. Det er fortalt at hun var fra Ibestad i Troms, men jeg vet ikke med sikkerhet om hun var født der. Hun kom til Ørlandet som tjenestepike. Jeg har ingen opplysninger omkring hennes foreldre/slekt. Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunniva Sandbakken

Takk for svar! Så hun skrev seg altså også som Ibestad til etternavn. Det visste jeg ikke.. Håper noen kan finne ut hvem foreldrene hennes var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiDu må aldri stole på FS, men jeg tror ikke hun brukte Ibestad som etternavn, men jeg er selvfølgelig ikke sikker.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan O. K. Johnsen

Takk for sist. Jeg har snakket med kirkekontoret som dekker Ørlandet. De har levert kirkeboken som omhandler inngåtte ekteskap i 1904 til Statsarkivet i Trondheim. Du kan maile til statsarkivet - (statsarkivet.trondheim@riksarkivaren.dep.no), men det kan ta litt tid før du får svar. Alternativene er å ta en tur dit selv og gjøre de nødvendige oppslag i kirkebøkene, eller å se på aktuelle microfilmer ved et bibliotek e.l. Ved giftermålet hennes ble det i kirkeboken sannsynligvis oppført fars navn og stilling/yrke. Videre hennes fødselssted og år samt hennes konfirmasjonsår og sted. Ved kirkebokopptegnelser for dåpen og konfirmasjon skal også hennes foreldre være oppført (kirkebok for Ibestad?). Gi tilbakemelding når du finner ut noe - jeg er litt nysgjerrig skjønner du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunniva Sandbakken

Hei! Jeg er ivrig på å finne ut av dette og har sendt mail til statarkivet nå. Sente mail til Ørlandet kirkekontor søndag, men har ikke fått svar derifra. Snakket med en gammeltante på telefonen i går som Marianne Elida er bestemor til, men hun hadde aldri hørt noe om Mariannes foreldre... De hadde aldri blitt nevnt.. Spennende.. Dette MÅ jeg finne ut av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunniva Sandbakken

Jeg dro til statsarkivet å fant ut hvem foreldrene til Marianne Elida var (også skrevet Mariane Ellida)! Fant både vigselsattest og dåpsattest på microfilm. Fant ut at etternavnet ikke er Grav, men Grov. Mora til Marianne Elida var blitt enke på gården Grov i Ibestad. Hun hadde 3 barn i første ekteskap. Navnet hennes var Hansine Christiane Jensdatter Grov. Hun giftet seg på nytt med 10 år yngre gårdbruker og fisker Ole Eilert Svendsen i 1876. I 1878 ble deres datter Marianne Elida Olsdatter Grov født. Hansine Christiane var ca 40 år da Marianne Elida ble født. Min mormor Mary Konstanse ble født i 1918 og møtte trolig ikke sin mormor Hansine Christiane da hun da var 80 år hvis hun fortsatt levde.. Søstrene til min mormor Mary Konstanse (mine gammeltanter og Marianne Elidas døttre)var forøvrig oppkalt etter sin mormor, da de het Hansine og Christiane...Jeg møtte Hansine da jeg var liten. Hun var nærmeste nabo til min mormor Mary Konstanse og spanderte ofte store colakaker på meg!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.