Gå til innhold
Arkivverket

[#32027] Hvilke områder/steder og hvilke kilder kan Arkivforumet svare på?


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Jeg er usikker på hva dere hos Arkivforumet kan svare på. Et spørsmål jeg stilte til dere fikk jeg til svar av en av brukerne at dere svarte ikke på slikt.Jeg har også sett på innleggene med spm. til Arkivforumet at mye har med Bergen å gjøre. Men noen spm. har med andre steder å gjøre også.Så mitt spørsmål er hvilke områder/steder, f.eks. Bergen med sine bydeler og kanskje utenfor Bergen/(Hordaland) og hvilke kilder (kirkebøker, f.eks. dåp,vigsel og dødsfall og folketellinger) kan dere svare på?.Det for å avklare usikkerheten. Så man slipper å spørre unødvendig. Jeg og andre.Mvh. Kristin S. Aasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er ikke mulig å gi noe eksakt og utfyllende svar. Det vi har skrevet i veiledningen er: 'Eit arkivforum som gjeld spørsmål om Digitalarkivet og om kjeldene/databasane me har, om arkivsaker generelt, eller spørsmål direkte til Statsarkivet i Bergen.'Statsarkivet i Bergen har arkivene fra før ca. 1975 fra lokale statlige institusjoner og organer i fylkene Hordaland og Sogn og Fjordane. Lokale statlige institusjoner og organer omfatter bl.a. politi, kirken, tingrettene, lagmannsretten, folkeregistrene (fra 1965), likningskontorene (fra 1965). I alt har vi rundt 15000 hyllemeter med arkivsaker som i ytterår spenner fra 1307 til forbi 2000, men som nevnt ovenfor danner 1975 den normale sluttgrensen i øyeblikket.Det offentlige kildematerialet er undergitt regler om taushetsplikt. Taushetsplikten og våre egne regler setter begrensninger for hva som kan besvares.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Klikker du på lenken Debattforuma i den grå menyen på framsiden vil du få en kort presentasjon av foraene: LenkeArkivforumet er delt i tre grupper: Digitalarkivet, Statsarkivet i Bergen og Generelt om arkivsaker.Spørsmål om nettstedet digitalarkivet.no databasene som ligger der og driften generelt, rettes til gruppen Digitalarkivet.Enkle spørsmål om oppslag eller om det finnes arkivsaker for en bestemt sak knyttet til statlig forvaltning i Hordaland og Sogn og Fjordane kan rettes til gruppen Statsarkivet i Bergen.Spørsmål om hvor en skal begynne å lete eller hva slags informasjon som finnes i en kildetype, sperrefrister på arkivmateriale og den slags mer generelle spørsmål om arkiv og kilder, rettes til gruppen Generelt om arkiv/arkivsaker.Du kan altså ikke be om oppslag fra kilder som Statsarkivet i Bergen ikke har. Det må du isåfall gjøre i Brukarforumet og håpe det er noen svært snille personer som kan besøke det aktuelle arkivet og gjøre oppslaget for deg. Det er foreløpig kun Statsarkivet i Bergen som tilbyr denne tjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Takk til Y. Nedrebø og A.S. Clausen for litt mer oppklarende svar!Det er kjempefin jobb dere gjør overfor brukerne av arkivforumet. Skulle ønske at de andre statsarkivene hadde samme ordning som dere/Statsarkivet i Bergen har.Mvh. Kristin S. AasenHa en fortsatt fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.