Gå til innhold
Arkivverket

[#32029] Mestervæver Christen Rosendal, Bergen

Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Det ser ut som han kanskje er født ca. 1700-1720 utfra dåpen av en datter i 1740. Men jeg har sjekket fødte,døde og vigde i Bergen. Finner ikke ham selv. Finner ham som far og brudgom (1741) hvor han gifter seg med Ingeborrig Henrichsd. i KK og hvor han er far i 1740 og 1743 (barn med to andre damer). Så her er jeg forvirret. 3 damer!?Iflg. borgerskapsbrev så skal han være født i Bergen.Så mine spm. (som jeg håper noen i brukerforumet kan svare på)er:1. Hvor kommer Christen Rosendal fra? Hvor er navnet Rosendal fra? 2. Når er han født? Og når døde han? 3. Kan man finne ham i kilder noe sted? 4. Var tittelen mestervæver betydningsfull på 1700/1800-tallet?Rosendal kommer nok ikke fra baroniet Rosendal, ser det ut som. Har kikket bortom der.Imøteser svar. På forhånd takk!Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo Kristin. Det kan se ut som om Christen Rosendal er sønn av Jochum Rosendal og Anne Rosendal. Har ikke funnet dem viet, men Anne er nevnt som Jochum Rosendals hustru i 1699 KK som fadder. Christen Jochumsen [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe>http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe får et barn Anna Maria i 1737 DK med hustru Janniche Maria Jansdtr slik at Christen er knyttet til Jochum Rosendal ved denne dåpen. Jochum Rosendal tar borgerbrev i Bergen i 1689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Takk for innleggene så langt!Jeg tror at jeg ikke fant vielsen til Christen Jochumsen Rosendal, fordi jeg hadde søkt slik: etternavn begynner på Rosen.Men jeg lurer på om noen vet hvor navnet Rosendal kommer fra.Og om mestervæver var en betydningsfull stilling i Bergen. Kanskje de som tok borgerskap hadde betydningsfulle stillinger.Jeg antar at Altona er et sted ved Hamburg i Tyskland?Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Eidevik Njøsen

Jeg slo opp i store norske og fant følgende om Altona, jeg siterer: Altona nåv. bydel i Hamburg, Tyskland. Fiskerlandsbyen Altona kom under Danmark i 1640, og ble by i 1664, med Nord-Europas første frihavn. Byen ble prøyssisk etter Bismarcks seirer over Danmark og Østerrike 1864–66. Innlemmet i Hamburg 1937. Mvh Siv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.