Gå til innhold
Arkivverket

[#32031] Ole Pettersen Brun, reisende født på Egevald i Gudbrandsdalen

Gjest Arne Robertsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Robertsen

Ole Pettersen sies å være født ca 1771 på Egevald i Gulbrandsdalen. I hvilket bygd kan det være, eller ligger Egevald et helt annet sted? Han reiste forøvrig med Anne Kirstine Carlsdatter, som skal være av svensk herkomst. Christiania er også nevnt i et innlegg som hennes fødested. Har søkt på LDS bl. a., men ikke funnet noe. Er det noen som kan komme med tips? med v.h Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Arne Robertsen!Jeg har svart deg på Anbytarforum også, men det kan være du ikke har lest mitt innlegg der ennå...?Ole Pettersen Egevold Brun er født 1771 (fødested er ukjent), han døpes hvertfall den 23.januar 1771 i Aremark kirke i Østfold. Hans foreldre oppgid å være Peter Brun og kone Sidsel.Ole Pettersen skal ha en bror, Hjalmar Pettersen Brun. Det vites ikke mere om han enn hans navn og at han er en bror av ovennevnte Ole.---------1. Karoline Olsdatter Brun, også kjent som 'Karoline-Finske', f. ca.1808, d. i Arendal Sykehus. Hun giftet seg med Torger Olsen, f. i Holmestrand.Foreldre2. Ole Pettersen Egevold Brun, f. 1771 i Aremark ØS, dåp 23.01.1771 i Aremark krk ØS. Han giftet seg med Anne Kirstine Carlsdatter, kortnavn (for rapporter) 'By-Anne'. Barn: 1. i Karoline Olsdatter Brun f. ca.1808. ii Petter Olsen Brun f. ca.1815. iii Martha Olsdatter Brun f. 1817. iv Elen Maria Olsdatter Brun f. 1818. v Magnus Olsen Brun f. 19.11.1819. vi Olaus Olsen Brun f. 1821. vii Johanne Olsdatter Brun f. 04.12.1822, d. ca.1873. viii Anne Henrikke Olsdatter Brun f. ca.1823, d. 1895. ix Johannes Olsen Brun f. 1831.3. Anne Kirstine Carlsdatter, f. i Sverige / Christiania OS.Besteforeldre4. Peter Brun, f. ca.1741. Han giftet seg med Sidsel. Barn: 2. i Ole Pettersen Egevold Brun f. 1771. ii Hjalmar Pettersen Brun.5. Sidsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg er rimelig kjent i hele Gudbrandsdalen, men Egevald er ukjent. Hvis ordet betyr Eikeskog, så begrenses det geografiske, da eik i liten grad vokser her. H.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved søk på 1801-tellingen etter Peter Brunn får jeg flere resultater, men ikke alt for mange.Denne er litt spesiell! Denne Peter som er nevnt i linken har en sønn som er 15 år i 1801, han er gift for 2. gang med kvinnen Anne i 1801.De har vært gift i ca.15 år. Aremark og Halden er ikke for langt i fra hvernadre! Vår man er også født ca.1738, og Ole Brun's far skal være født rundt 1741. Denne teorien om at vår Peter er den samme som denne er spekulasjoner fra min side...: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal&register=etternavn&pgj=1&teljing=ft1801&filnamn=f10101.wc2&amt=1&funnenr=21>LenkeHer er en som er født i 1741:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle mine dokumenter er Ole oppgitt med navnet Egevold. Mulig er Ole født i Gudbrandsdalen, men han døpes hvertfall i Askim. Hans dåp kan man se i Askim kirkebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.