Gå til innhold
Arkivverket

[#32036] Oppslag bygdebok for Skedsmo

Gjest Åse Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Åse Hansen

I 1889 bodde på gården (plassen) Nordhagen i Skedsmo en mann ved navn Fredrik Juliussen Hel(l)ström. Han var maler av yrke. Kan noen se etter om denne mannen var gift, og med hvem?Takksam for svar.mvh, Åse Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Jeg har bygdebøkene for Skedsmo. Det nærmeste jeg kommer, er Nordbyhagen.Har søkt på Nordhagen (gårdsnavn)i Gårdsmatrikkelen 1950 og 'Norske Gaardnavne'-(Rygh). Nordhagen finnes i to kommuner som grenser til Akershus eller nær Akershus. Disse to kommunene, er Ullensaker og Nes.Har også søkt på http://visveg.vegvesen.no.Lurer på hvor du har funnet opplysningen om Nordhagen. Fint å vite det for å avklare om Skedsmo er rett kommune.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Hansen

I ft 1900 finner jeg plassen Nordhagen Lenke på to steder i SkedsmoJeg tror at det er Nordhagen i Skedsmo derfor at Fredrik Juliussen Hellström fikk barn med en som tjente hos han. Dette skulle ha skjedd 1889, barnet ble födt i 1890.mvh, Åse H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Åse!Jeg måtte tenke og undersøke litt.Nordhagen ligger visstnok under gården Stalsberg på Strømmen i Skedsmo (gårdsnummer 77- viser til lenke ang. folketelling 1900 Skedsmo).Det var vanskelig å finne Fredrik J. Hellstrøm. Både i oversikten over malere og i omtale av gårdene i bygdeboka for Skedsmo.Jeg har sett at du har laget emne under Akershus i slektsforum i DISNorge. Der har jeg skrevet ytterligere opplysninger til deg. Der var det fint at du skrev sønnens navn og tjenestejentas (barnemoren) navn. For her savnet jeg navnene. Jo mer vi får vite, jo bedre.Av erfaring vet jeg at kontakten mellom barnemor(tjenestejente) og barn ble kuttet. Slik at barnet ble adoptert bort eller havnet hos faren eller farens familie. Hvordan var det i sønnens/barnets tilfelle tilfelle? Ble han adoptert bort eller var hos mor eller far eller en av familiene til mor/far?Spør her siden jeg glemte å spørre om det i slektsforum.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.