Gå til innhold
Arkivverket

[#32049] Sjå skanna kyrkjebøker frå DA


Gjest Jan Oldervoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Oldervoll

Me har så smått børja sjå på korleis brukarane våre skal få sjå dei skanna kyrkjebøkene. Gå inn på:LenkeHer ser du ei lenke Vis bilete. Trykk på den. Dermed kan du også bla i dei skanna bileta og du kan få eit større bilete.Den er elles ein database som Ketil Firing Hanssen har registrert direkte frå dei skanna bileta. Mange takk til han. det gjorde uttesting av brukargrensesnitt enklare.Kommentarar er elles sjølvsagt velkomne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Dette ser veldig bra ut, men når jeg trykker stort bilde, kommer neste bilde opp i større format, ikke det bildet som er første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Kjempeflott med direkte tilgang til digitalisert kirkebok med aktuell person hvor man kan sammenligne med registrert kirkebok(avskrift)!Jeg har fått inntrykk av at noen ikke kjenner til systemet med digitaliserte/scannede kirkebøker. Har hjulpet en med å forklare pr. mail etter at jeg fortalte at jeg hadde funnet min morfars dåp i en digitalisert kirkebok. Da ble vedkommende nysgjerrig og ville vite hvordan man gikk fram for å finne digitaliserte kirkebøker.Det kunne være fint at man laget lenke (til hjelp for 'nybegynnere i slektsforskning')på 1. side i hver regr. kirkebok med direkte tilgang til Arkivverkets digitaliserte bilder (jeg kaller det søkebilde hvor man klikker på aktuell fylke og så velge 'oppdater'.)(www.arkivverket.no/URN:kb_read)Jeg anbefaler at man velger www.arkivverket.no/URN:kb_read som 'Favoritter'. Det har jeg gjort selv.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Til Kristin S. Aasen,De digitaliserte mikrofilmene av kirkebøkene skal bli svært tydelige etterhvert. Vi er fortsatt i produksjonsfasen av prosjektet for å få mikrofilmene på nett. Foreløpig tillater vi oss å teste ut mulige løsninger på dere. En lansering av de digitalserte mikrofilmene vil tidligst komme en gang til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsne

Hei! Flott testkjøring!Et spørsmål. hvorfor integrerer dere bildet på samme side som utskriften fra databasen?Jeg kunne godt tenke meg at bildet av kirkeboksiden kom opp i et nytt og eget vindu.Dette vinduet kunne også (aller helst) fungert som en 'viewer' hvor man kunne stille hvilken størrelse man ønsket på kopien selv.Men jeg kan se at det å regulerer bildet i en egen 'viewer' nok vil kreve et eget program, men i allefall få muligheten til å få bildet i et eget vindu, med de ulike størrelsene der.Da vil det kanskje bli enklere å søke videre i samme database etterpå?Er dette for dataressurskrevende?Med vennlig hilsen Torunn C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eige vinduer eller ikkje er ei smaksak. Eg vil tru at mange har behov for å sjå databasen saman med den skanna sida. For meg er det då enklast å få dei opp på same sida. Om du vil ha dei som eige sida kan du trykkje høgre musetast over lenka Vis bilete, og så velja Sjå i eige vindauga.Men eg har notert meg at det er dei som gjerne heller vil ha i eige vindauga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Ser poenget ditt! Men det er flott at du tar opp, slik at det er mulig å komme med synspunkter.Jeg kunne også tenkt meg et 'skjema' som kunne knyttes til en enkelt person, hvor mennesker som vil, vil kunne legge inn evt. om man har funnet vedkommende i andre databaser, kjenner til familien eller lignende. ( ala 'notation' på ellisisland.org.) Da kunne man ha samlet en god del informasjon, og gjort andre fornøyde i sin 'jakt'.Det eneste er da å få luket vekk useriøse kommentarer, og det innebærer vel også et par 'sikkerhetsnivåer' hvor en må 'logge' seg på..Nuvel. litt på siden av temaet.Det blir spennende å se den videre utviklingen.TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Slutter meg til ønsket om å åpne bildene i eget vindu. En grunn er at brukergrensesnittet nå begynner å bli for overfyllt, det er allerede mer enn nok på denne siden.Jeg ANTAR at det i tillegg til dette vil finnes en annen løsning som som skal erstatte 'Kb_read'. Hvis så, er det et spørmål om det hadde vært bedre med en lenke til siden i den løsningen - så slapp brukerne å forholde seg til to grensenitt. Men det gjenstår å se hva som skal erstatte nåværende 'Kb_read'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Det er nok eit eller anna med maskininnstillinga mi, for på den andre maskina eg disponerer, får eg det fram. Kvaliteten er forsåvidt grei, men vi har då sett betre før, kanskje var det i ein adventskalender?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Til Aase R. Sæther,Det er mulig du har slått av for billedvisning i nettleseren din.Kvaliteten på bildene må ikke sammenlignes med kvaliteten på det vi har lagt ut i adventskalendre eller andre steder. Disse bildene som vil bli knyttet til databasene er digitalisert fra mikrofilm. Kirkebøkene er altså blitt mikrofilmet og deretter kjører en filmen gjennom et apparat som digitaliserer bildene. Bildene Digitalarkivet legger ut i de digitale bøkene, er digitalt fotografert eller skannet fra originale dokumenter. Det er mye mer tidkrevende, men gir også mye bedre billedkvalitet. Å foreta den type arbeid for alle kirkebøkene i Arkivverket vil ikke være aktuelt ettersom vi snakker om millioner av eksponeringer. Ved å digitalisere mikrofilmene kan vi få ut alle de mikrofilmede kirkebøkene, ferdig indeksert, i løpet av et par år.Ellers henviser jeg til denne debatten for videre diskusjon om billedkvalitet: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei.Jeg synes demonstrasjonen av knytningen som Jan la opp til er flott. Det er jo artig å se at det virkelig vil bli mulig å gå fra transkribert materiale til originalbildet. Vi vil også se på muligheten den andre veien. Vi er optimister på det også.Når det gjelder visningen i vindu eller i et nytt vindu er det fint å få tilbakemeldinger. Det finnes jo mange alternativer her, med muligheter for kombinasjoner.Ellers er arbeidet med tilretteleggingen av nytt visningsprogram for skannede kirkeboksider snart i mål. Mesteparten av det nye systemet virker i dag. Det som gjennstår er implementering av et par funksjoner, språklig gjennomgang av lede- og veiledningstekster, testing og eventuelle rettinger.Noen høydepunkter dere kan glede dere til er fritekstsøk på stedsnavn, katalognavn og katalogsted. Utvalg begrenset til valgte kilder og listetype. Innholdsfortegnelse for valgt kirkebok gruppert på listetype og år med direktelinker til til de enkelte sider. Bedre, mer kompakt og mer fleksibelt sidedesign - spesielt for bildevisningen og blaing i bildene.Eneste dårlige nyheten er at jeg ikke kan gi publiseringsdato.mvh Bent Vangli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.