Gå til innhold
Arkivverket

[#32054] Paschal Paoli, arrestant på Akershus i 1801

Gjest Idar Loe
 Del

Recommended Posts

Gjest Idar Loe

Heisann alle aktive i dette fora. Ettersom en ny sommer nå uomtvistelig er på hell, (det er nå knapt fire og en halv måned til sola snur igjen)begynner vel vår store lidenskap atter å ta store beslag av vår tid. - Hærlig spør du meg! Jeg har derfor nå en liten 'sviske' å friste dere store og små jegere med nå,- til sesongens oppstart: På Akershus festning er det i FT 1801 to arrestanter. Den ene er Forherværnede kjøpmann Paschal Paoli. Lenke: Lenke Finnes det noen 'udi slekts -Norge' som vet litt om denne mannen, eller om kilder og litt litteratur omkring han? Han skal ha blitt dødsdømt for falskmynderi i Christiania, benådet til livstid og havnet på Munkholmen i Trondheim. Der har han så charmert og også besvangret Kommandantens datter!!! (Å hildrane du for en historie, spør du meg!) Men mine spørsmål blir: hvor kom denne PAOLI i fra, bosatt i Christiania? Hadde han flere barn en det ene, i,- eller etter sitt Trondhjemsopphold. Han må han blitt løslatt i god tilstand, for han kjøpte senere Schønningdal Gård ved Bymarkas grense i Trondheim og drev på nytt som kjøpmann i byen. Så det finnes spor etter kumpaneren, men finnes det noen allerede noen biografi, noe som helst nedskevet om hans liv og levnet, eller må jeg gjøre et forsøk på dette sjøl?Takk til alle som svarer. Selv det minste tips kan bety en liten ny tråd i en tydligvis 'brogede livsvev'.MVHIdar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det finnes mye skrevet om Pascal Paoli. Selv har jeg hjemme en 'Placat' som befaler 'at enhver, der har imodtaget Betalinger eller Penge osv.' fra Pascal Paoli og Peter Essendrup skulle anmelde dette.Det kommer sikkert en rekke svar på din forespørsel, han er stadig en velkjent figur. Han ble født i København, het egentlig Paschal Paoli Essendrop, døpt i vor Frue 10.10.1770. Hans ekteskap med Anna Bolette Rigise (også Regitze) Lehne får du sikkert lenker til. (11.01.1811).Hans død er det imidlertid en del spekulasjoner rundt, skal bli litt spennende å se hvilke bidrag som kommer der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det finnes en del om ham i 'For parykk og sabel. Om Tollbugaten 10. Krigsskolens residens siden 1802' (Krigsskolens Venner, Oslo 2003). Paoli / Essendrup bodde en tid i denne gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Holck

Du få svar på mange av spørsmålene dine(og sikkert på noen du ennå ikke har stilt)om denne spesielle mannen i artikkelen 'Christiania-kjøpmannen Pascal Paoli' av Jørgen Gløersen (NST XXV, s.1) Her fremgår det bl.a. at han var født i København av norskfødte foreldre (cand. theol Andreas Essendrop og hustru Susanne Cathrine Gabrieksdatter). Han hadde (ihvertfall) 5 barn med sin hustru Anne Bolette Regitze Lehne; datter av kommandanten på Munkholmen (!!) hvor Paoli satt fengslet til 1809, Mogens Lehne.Det har visstnok vært spekulert i om Paoli døde i Amerika. Gløersen forteller imidlertid at han kom tilbake til Christiania og nye viderverdigheter, bl.a. anklager om kvakksalveri. Han døde i Christiania av et slagtilfelle 7.mai 1847, 77 år gammel. Han høres ut til å ha hatt en spennende livshistorie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller 'Norsk Tidsskrift for Genealogi, Personalhistorie ...', 'Familien Essendrop i Norge, jeg tror det er i Hefte 2 og 3 utgitt i 1906 og 1908 (den siste omhandler Paoli) og artikkelen er skrevet av Thomle.Vedr. 'den hjemvendte' Pascal Paoli' er dette noe som meg bekjent aldri er skikkelig dokumentert. Det er riktig at en person bosatt på Holmen, Pipervigen, død som nevnt 7. mai og begravet en uke senere for fattigvesenets regning, står innført i vor Frelsers Kirkes ministerialbok som forhenværende kjøpmann Pascal Paoli, født på Modum. Kvakksalversaken mot denne personen ga vel aldri noe endelig svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke husker feil er det i kvakksalversaken(e) mot 'den hjemvendte Paoli' ifølge Gløersen at denne viste til hjelp/bistand fra sin medisinstuderende sønn. Dette måtte da vel være Gerhard Styhr Christian Paoli, denne var lege i Stockholm og reiste til Amerika derfra i 1846. Såvidt vites forelå ingen bekreftelse fra Gerhard S. C. Paoli. (Ikke så lite etter hukommelsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Dr. Gerhard S.C.H. Paoli er omtalt som svært aktiv i det norske miljøet i Chicago på midten av 1850 tallet, i boken'A Century of Urban Life' The Norwegians in Chicago before 1930' forfatter er Odd S. Lovoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Idar Kaare Loe

Flott! Det var denne boken som er litt av mitt utgangspunkt for interessen for Paoli. Dr. Gerhard P. utarbeidet sammen med kullhandler Birkeland, også fra Norge, - ritualer for en helt ny Losje blant nordmenn i denne byen og noe som senere skulle bli en hel organisasjon: Riddere av Det Hvite Kors. Grunnlagt i Chichago i 1861, og overført til Norge i 1902. Jeg har etter beste evne forsøkt å finne litt om disse personene, ut i fra flere 'behov', og de kilde-tips jeg har fått i dette fora var skikkelig bra.Så takk nok en gang! MVHIdar Loe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.