Gå til innhold
Arkivverket

[#32059] Josiahs Babech/Baber? og Boletthe Larsd fra Flekkefjord

Gjest Kjersti E.Tollefsen
 Del

Recommended Posts

Jeg trenger litt hjelp til å finne opplysninger om Josiahs Babeck? og Boletthe Larsd. fra Flekkefjord. Det eneste jeg vet er at disse var gift og at hun skal være født i 1792.Det skal være innført i Flekkefjord mini.m.bok at dette ekteparet bærer et pikebarn til dåpen den 19.mars 1815 ved navn Ane Elisabeth.På familysearch finner jeg at en JOSIA BABECH giftet seg med en TONNETTE OLSDR den 19 JUL 1813 Nes, Vest-Agder, Norway. Den boletthe jeg leter etter heter 100% Larsdatter til etternavn.Finner henne i 1801-telling for 1112 Flechefiord, hun er da 9 år gml.Alle opplysninger om disse mottaes med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

I en avskrift av nevnte kirkebok finner jeg:Ane Elisabeth døpt 19.3.1815 Flekkefjord, Foreldre: Josiahs Babech og Tonette Olsdatter, Flekkefjord. Faddere: Tønnes Jørgensen, Christian Sandsmark, Hans Tønnessen Tjersland, Maren Margrethe Ommundsdatter og Ingebor Svensdatter.Dersom det er ønskelig kan jeg sjekke originalen ved anledning. Hvor har du funnet at morens navn var Bolette Larsdatter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gammel dåpsattest for Ane Elisabeth som jeg har scannet inn på datamaskinen der det for meg ser ut til at moren heter Touette Larsdatter. Det er på grunnlag av denne jeg mener å være 100% sikker på det. Men man kan jo selvsagt aldri være helt sikker, da skriften ikke alltid er like lett å lese. Om du en eller annen gang hadde hatt anledning til å se i orginal kilden hadde jeg vært takknemmelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Jeg har nå sjekket kirkeboken og det er ingen tvil om at navnet på moren er Tonette Olsdatter.'Matros Josia Babech' og 'pigen Tonette Olsdater fra Flekkefjord' ble gift 19.07 1813. Ved trolovelsen '3die Søndag efter Trinit:' samme år kalles han 'ungkarl Josiah Babech'. Troloverne er 'hr. C. Laersen og Tønnes Sunde'.Ved søk på Babech/Babeck på internett ser det ut til at Babeck i alle fall er et etternavn av tysk opprinnelse. Det er mulig at han stammer derfra. Det er imidlertid ikke helt utenkelig at han heller var amerikaner. I det lokalhistoriske tidsskriftet Grannen skriver Hans Seland i 1916 om en Madam Hall som ble gift med en amerikansk sjømann: 'Det laag eit amerikansk orlogsskip i Flekkefjord noko lenge i krigsaari kring 1815. Var vistnok rædd engelskmannen og gøymde seg difor av her. Ein av dei unge sjøfolki, mr. Hall, vart daa trulova og gift med seinare madam Hall.'Om moren Tonette Olsdatter vet jeg lite. Det er mulig at hun var søster til Grete Olsdatter f. ca 1783 gift med Tønnes Jørgensen som nevnes som fadder til Anne Elisabeth i 1815.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.