Gå til innhold
Arkivverket

[#32060] Søk i kirkebok/dødsfall Kongsberg

Gjest Berit E. Sandviken
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit E. Sandviken

Hei. Er det noen som har anledning til å slå opp i kirkebøkene for Kongsberg og finne dødstidspunkt/og mulig årsak på min tippoldefar? Christen (Johannesen) Teigseie f.16.mai 1825/døpt i Haug krk. Gift med Anne Dorthea Paulsdatter f. apr.1824. Hvor ble han i såfall gravlagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo. Tror vi må prøve å avgrense tidsrommet for søk en smule. Det vi kan fastslå er at Christen lever i 1865 - så før dette er det jo liten vits i å lete. Men har du noen nærmere formening om når han 'tar kvelden'? Han får ei datter som døpes på Kongsberg 3. juni 1866 iflg. FS., men kan jo også ha avgått før det, og mellom tellinga og dåpen. Ved tellinga i 1865 finnes mannen i Gamlegrænden på Kongsberg og er ført som Christen Texeia.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anrt Hole

Hei,Christen er nevnt blant arvingene når faren, enkemann Johannes Johannesen Teigseie dør 20/4 1870, 73 år gammel. Han er bosatt på Kongsberg liksom brødrene Simen, 49 år og Johan 41 år. Søsteren Eline er g.m. snedker Johannes Dokka.Forøvrig er vel ikke Christen døpt i Haug kirke, men i Fiskum kirke. Teigen ligger ved gamle Kongsbergvei.mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit E. Sandviken

Hei. Takk for noen nye opplysninger, bl. Simen! Og at Eline var gift,- vi har oppfattet at hun var singel og bodde sammen med faren... Dåpen er oppgitt å være i Haug krk i mormonerbasen,- og vi har ALDRI klart å finne ut hvor TEIGSEIE ligger. Vet at det er mange Teigengårder, men altså... Vet du mer, så hjertelig velkommen! Når det gjelder Christens dødsdato, sitter vi med tre forskjellige, så vi må nok leite mellom 1887 og 1895, tror jeg. Hilsen Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,det ser ut som Simen er en feilskrift. Når jeg sjekker med kirkeboken finner jeg at Johannes Johannesen blir gift med Anne Maria Johnsd. Nyrud 12/12 1822 og at den eldste sønnen som er født 29/8 1823 heter Johannes.Dette stemmer også med opplysningene i dødsfallprotokollen når Anne Maria dør 9/3 1847.Da er barna ført opp som: 1. Johannes 23 år,2.Christen 21 år,3. Johan, 17 år, 4 Marthe Kirstine 15 år og Eline 13 år.Når det gjelder Eline så dør hun som enke på Dokka 15/5 1905. Hun etterlater en sønn, Jørgen Johannesen født ca.1870.Som jeg nevnte i forrige innlegg er Teigen på gamle Kongsbergvei. Plassene med betegnelse Teigseie mener jeg ligger mer i retning Lurdalen.mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit E. Sandviken

Hei Arnt. Her drypper det inn litt av hvert,- og takk for det! Nå har jeg mer å kryss-sjekke med. Men Christens død vet vi like lite om, da. Hilsen Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.