Gå til innhold
Arkivverket

[#32062] Gammelt bilde av sju soldater

Gjest Gunvor Sæther Brække
 Del

Recommended Posts

Håper denne gang å få lagt inn ett av bildene. På dette bildet står min farfar,Erland Sæther, kommandersjersant. Han er den korteste av dem, helt til venstre bakerste rad.Er det noen som kjenner de andre på bildet og kanskje vet hvor det er tatt? Bildet er ikke signert av fotograf.bilete0379.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alex Frank

Hei Gunvor. Flotte bilder fra en spennende tid! Jeg skal gi deg et spor som du må verifisere selv. I forbindelse med unionsoppløsningen i 1905 ble det mobilisert militære mannskaper langs grensen Norge/Sverige på begge sider. Man forberedte seg på fysiske sammenstøt.I mine undersøkelser omkring mine egne bilder fant jeg frem til Historielagene i Stjørdalsbygdene. De har virkelig gått i dybden. Nettopp i dette området kom soldater og befal fra hele landet. Min Oldefar også.Bjørn Roar Krogstad har skrevet den siste årboken til nevnte historielag. (Bok nr. XIV) Stoffet er helt og fullt om 1905 og er usedvanlig interessant og velskrevet. Jeg bestilte den fra Stjørdal Bokhandel, pris kr. 190,- + porto. Bakerst i boken er det en oversikt over den militære ledelsen i hovedkvarteret ved Gudå Jernbanestasjon. Under 'Trondhjems Linjebataljon - 4. Kompani' er det listet opp en Sersjant Sæther.Se forøvrig; http://www.union05.no/Her finner du mange flotte bilder under 'Galleri'. Under 'Kontakt' vil du finne kontaktopplysninger til både årbokens forfatter samt Kjell Erik Pettersson som har kunnskap og kompetanse om fotografiene. Sistnevnte vil kanskje kunne slå fast om troppebildet er fra området eller ikke.Ellers tror jeg Forsvaret har et arkiv/museum i Trondheim som kalles 'Rustkammeret'. Her vil de kanskje kunne hjelpe med å finne riktig Sæther.Hvis dette skulle vise seg å være feil Sæther og bomskudd, sitter du allikevel igjen med en godt gjennomarbeidet historisk presentasjon.Lykke tilAlex Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har akkurat sendt deg en e-post, men dette var så interessant! Årboken vil bli bestilt i morgen og lest med stor interesse. Flott med disse opplysningene. Stor takk til deg! Hilsen Gunvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.