Gå til innhold
Arkivverket

[#32067] Aksel Haldorsen Landaas (f. 1851, Fana - d. 1924, Etne).

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Er det noen som vet, eller som kan finne ut, hvorfor min oldefar, Aksel Haldorsen f.1851, benyttet etternavnet/gårdsnavnet Landaas? Han og familien bodde, så langt vi har funnet ut, på Tøshøy/Tøshøi/Tøshaug/Tøshaugen på Natland under Folketellingen i 1865 og da hans foreldre døde, Haldor Askildsen f. Mjøs i 1872 og Helene Olsdatter Espedahl f. Buttedahl i 1866.Min bestefar, Ingolf Akselsen f. 1880, er døpt Landaas i Domkirken i Bergen 21. mars 1880. Han er også oppført som Landaas under vielsen med min farmor, Olava f. Bjørgen, i Korskirken i Bergen 4. mai 1906.LenkePå forhånd takk!Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

På hjemmesiden din skriver du at Aksel er født 1851 på Landås, vet du dette med sikkerhet? Navnebruken gjør det jo nærliggende å tro at familien har bodd på Landås?Kanhende ved å slå opp dåpen hans 18.01.1852, vil du få svar? Om du ikke har anledning til å ta turen til SA, kan de sikkert bistå via Arkivforum.Søstrene Berte og Sidcele er døpt 04.12.1842 (Domkirken Lenke) og 22.03.1846 i Fana. Ingeborg fant jeg ingen dato på. Da Berte ble døpt i 1842 bodde familien i Lungegaardsgaten 7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk til Heidi for nye og interessante opplysninger. Min far, Aksel Kristian (1910-1991), som har gjort forarbeidet til slektstavlen vår, har ikke notert noe om at familien har bodd i Lungegaardsgaten 7. De opplysningene vi har hatt om familien, i tillegg til min fars notater, er Folketellingen fra Fana i 1865, [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61249&gardpostnr=66&personpostnr=465#nedre>Lenke og Døde i Fana 1816-1877,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.