Gå til innhold
Arkivverket

[#32069] 'Bildlänk' - är det tillåtet?


Gjest Olle Elm
 Del

Recommended Posts

Gjest Olle Elm

Har uppmärksammat den fina möjligheten att lägga in bilder i brukarforum - dock endast i en ny diskussion. Om en bild skulle behöva presenteras i en pågående diskussion, kan man rent teoretiskt skapa en ny diskusssion med endast bilden och länka i båda. Är detta tillåtet?Förmodar att det är jpeg-filer som gäller; Hur stora accepteras?Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Vi ser klart behovet for å vise til bilder også utover i en diskusjon, så vi må godta at en etablerer et tema for å kunne laste opp et bilde. Vi vil anbefale at en i temaet for bildet tar med lenke til temaet bildet er knyttet til og gjerne innleggnummer også. Bildet bør ikke være så stort at det tar lang tid å laste det for personer som sitter med tregt nettverk. Vi har ingen grense, men vi vil nok anbefale at en prøver å holde filstørrelsen under 500kb. Er det behov for veldig store bilder pga vanskelig håndskrift eller detaljer som skal vises, kan en heller gjøre et utsnitt av bildet og vise den aktuelle biten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Tack för det snabba svaret! Bra att Du påpekar att man även skall ange inläggsnummer. Då blir det ändå lättare att hitta om något blir fel.I Anbytarforum finns en gräns på 100 kb, och det blir förvånansvärt bra bilder även med denna storlek på filer. Vänligen, OllePS. Själv stolt över att vara den som lade in den första digitalt fotograferade bilden i Anbytarforum 15 aug 2000 kl. 14.18. Lenke Idag finns en hel avdelning där man kan få hjälp med texttydning. DS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til innlegg nr (2):La inn et digitalt bilde i Brukarforumet - tema nr. 32127. Jeg har mildt sagt mindre greie på bildebehandling og størrelse. Holdt det i alla fall under anbefalt grense på 500 kB.Men-, i mappen 'Mine dokumenter' er størrelsen på bildet 68 kB (Det var fra denne mappen jeg hentet bildet).I et medfølgende Microsoft program jeg brukte for å klippe og streke under 3 av ordene, sies det at størrelsen er på 496 kB.Kan noen fortelle hvilken størrelse som er riktig å gå etter, i denne sammenheng ? Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Det er vel kanskje slik at bildet er på 68 kB når det er lagret i JPG-format? Da er det komprimert. Når du henter bildet inn i bildebehandlingsprogrammet ditt, 'pakkes det ut'. I minnet på maskinen tar det nå mye større plass. Det er vel kanskje derfor programmet oppgir at bildet er på 496 kB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Takk for svaret. Da var det altså riktig å gå ut fra størrelsen i bildebehandlingsprogrammet, som viste 496 kB ?Kvaliteten ville nok blitt adskillig bedre hvis jeg hadde brukt komprimert størrelse maks. 500 kB som utgangspunkt. Men det 'utpakkede' bildet ville i så fall blitt flere ganger anbefalt størrelse? Mvh Ellef Ellefsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej Ellef,Det är något i ovanstående diskussion som jag inte förstår. Här är mina erfarenheter efter att ha lagt ut många bilder i ett annan forum - Anbytarforum.- Jag skannar bilden jag vill ha och brukar välja att arbeta i Photo Shop.- Väljer formatet Jpeg och bildstorlek så att jag inte uppnår över 90 c:a. 100 är tillåtet enligt instruktinen där.- Om jag är osäker går jag till utforskaren och kollar storleken på filen.Det enda som händer när jag lägger in bilden på Anbytarforum är att den blir något större; En 92 kilobytes-bild blir i Anbytarforum 101 kilobytes t ex och jag får felmeddelande .Det väl väl knappast vara detta forums bildinläggningsfunktion som gör filen så mycket större än i Anbytarforum?Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Sista raden skall vara:Det kan väl knappast vara detta forums bildinläggningsfunktion som gör filen så mycket större än i Anbytarforum?/Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei igjen!Jeg forsto heller intet i begynnelsen. Bildet jeg la ut tok jeg med et digitalkamera. Deretter overførte jeg det til helt enkelt bildebehandlingsprogram. Der forminsket, klippet og understreket jeg 3 ord. Dro det derfra over i mappen 'Mine dukumenter' Derfra til Brukarforumet.Var i tvil om jeg skulle gå ut fra komprimert størrelse, eller faktisk størrelse før jeg la det ut. Valgt rett, faktisk størrelse, sjøl om gjengivelsen ble elendig. Jeg ser nå at jeg må øve meg på billedbehandling før jeg legger ut flere. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej Ellef, Du nämner att Du 'forminsket, klippet og understreket jeg 3 ord'. Skulle Du kunna kolla hur stor filen blev innan Du 'understreket .. 3 ord'. Misstänker att Du där har upprinnelsen till filstorleken - men jag är ingen expert. Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei Olle!Bildet var opprinnelig på 15116 kB. Det vil jeg tro var 30 ganger så mye som anbefalt maks størrelse.Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.