Gå til innhold
Arkivverket

[#32071] Hjelp oppslag kirkebok Sunndal MR ang. Anne Nikolaisdtr. 1. okt. 1820

Gjest Bjørn Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Eide

Jeg søker etter opphavet til Anne Nikolaisdtr. Hun ble i flg. IGI gift 1.okt. 1820 i Sunndal. Ektemannen het Joen Pedersen ( Ødegård/gravaneset i Øksendalen.) Han skal i følge opplysninger jeg har være født 1798 i Øksendalen. Anne skal være født omlag 1793 og døde ca 1850 i Øksendalen. Viser forøvrig til mitt tema 28736. Håper noen har tilgang på kirkeboka for å se om den gir noen spor etter foreldre/fødested for Anne. Hvis det ikke står noe under vielse, kanskje hun kan finnes under konfirmerte. mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein Nybø

Anne Nikolaisd. vart konfirmert i Øksendal kyrkje i 1812, og vart sagt å vere 19 år. Ho skulle altså då vere fødd i 1793. Ho gifta seg også i Øksendal kyrkje 1. okt. 1820 med Joen Pedersen Gravenes.Anne Nikolaisd. er nok ikkje fødd i Sunndal pr.gjeld. Min teori er at ho er av reisande folk og fødd ein stad på Austlandet. Eg trur nemleg at ho kan vere dotter til Nikolai Henriksen 1750-1832 og Marte Reinholtsd. c1753-1824.Om vi held på teorien om at ho er dotter til Nikolai og Marte, så kan fødselsåret 1793 passe. Dei hadde nemleg ei dotter, Marte døypt i Veøy kyrkje i Romsdal 8. mars 1792, og så hadde dei ein son Caspar Reinholt til dåpen på Lesja 27. sept. 1795. Og mellom her er det god plass til 'vår' Anne.I 1792 fekk Nikolai Henriksen med kone og fem born reisepass i Trondheim for ei reise til Christiania. Dette er med på å styrke meg i trua på at ho kan vere fødd ein stad på Austladet.Men så var det å finne beviset då....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei Ole Øystein. Takk for interessant bidrag. Jeg tror du har rett, men det var dette med å finne bevis. Jeg har søkt i FT 1801 på hele landet og funnet to mulige Anne Nicolajdtr. 1. Anne Nicolajdtr. 13 år tjenestepige i Sandsvær i Buskerud 2. Anne Nicolaydtr. 12 år tjenestepige i Idde i østfold. Dette var de eneste som kunne passe så noenlunde i alder. Jeg er ikke sikker på om reisende ble registrert i folketellingene, eller om det kun var de stedbundne. I allefall dette er spennende, håper på flere bidrag i håp om å løse gåten mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.