Gå til innhold
Arkivverket

[#32075] Verås i Lindås


Gjest Ørjan Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørjan Karlsen

Sjur Hansen, født på Frøyset i Masfjorden i 1763 ble gift 5 juli 1788 med Anna Nilsdatter som da bodde på Verås. Hun døde i 1790, 54 år gammel. Hun var enke da hun giftet seg med Sjur. Er det noen som vet hvem hun var gift med først ? Sjur overtok bygselen i 1788 etter Iver Arnesen som døde i 1788, 40 år gammel. Det er jo nærliggende å tro at Iver var gift med Anne, men noe slikt giftemål finner jeg ikke. Finner heller ikke skifte etter Iver eller Anne, ei heller noen barn som vokser opp.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Ørjan Karlsen

Takk skal du ha,jeg har sett under Seim før, men ikke lagt merke til dette. Mulig jeg har vært litt i stuss på om det kunne være den Iver Arnesen som var på Utkjilen i 1801, de hadde også en sønn Arne født 1783, og en sønn Gunner f 1765 som ble gift med Kari Olsdtr. Verås (dtr av Ole Knudsen og Marthe Gregoriusdtr.).Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Karlsen

Jeg kan ikke finne at det er noen Iver som i dette tidsrommet er født på Verås, ei heller at det i noe tidsrom bodde noen Arne på Verås. Tar jeg feil ?? Jeg tror at den Iver som kom til Verås og døde der i 1788 kom fra Seim. Jeg burde kanskje ikke blandet inn den Iver på Utkjeilen.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Rambjør

Kanskje du har sett dette før , men Sjur Hansen Verås, har i 1801 steson Arne Iversen.LenkeSå då er det vell ganske klart att første kona til Sjur har våre gift med Ivar Arnesen. Kven Ivar er er ei anna sak. Har du prøvd å sjekka med bygdebok for Alenfit?Helsing Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.