Gå til innhold
Arkivverket

[#32082] Bergen/Fana: Aksel Haldorsen Landaas (f. 1851, Fana - d. 1924, Etne).


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Aksel Haldorsen ble født i 1851. Faren, Haldor Askildsen Mjøs (til Landaas) kom fra Hosanger og moren, Helene Olsdatter Espedal f. Buttedahl, fra Sunnfjord. De ble viet i DK i Bergen i 26.12.1842. De skal ha bodd i Lungegaardsgaten 7 i Bergen som nygifte.Videre vet vi at familien bodde på Tøshaugen / Tøshøy, Natland i Fana, under Folketellingen i 1865, [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61249&gardpostnr=66&personpostnr=465#nedre>Lenke og at Aksel og Helene fortsatt bodde der da de døde i hhv 1872 og 1866.Vi vet imidlertid ikke hvordan og når Landaas-navnet kom inn i familien, men min farfar, Ingolf Landaas til Mæland i Etne (1880-1949) er døpt Landaas i DK 21.3.1880,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Som hjelp for Statsarkivet, er barn av Haldor Askildsen og Helene Olsdatter døpt i Fana, uten at jeg kjenner gårdsnavn; 18.01.1852 (Aksel) og 22.03.1846 (Sidcele), samt Domkirken 04.12.1842 (Berte Oline, familien bodde da i Lungegaardsgt 7), i tillegg skal der finnes en Ingeborg ifølge bygdebok for Fana - jeg har ikke funnet hennes dåp. Familien omtalt på brukarforum: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har Statsarkivet opplysninger om hva det står i Branntakstprotokollen fra Landaasleite i 1874, Axel Halvorsen. Kan denne Axel Halvorsen være min oldefar, Aksel Haldorsen Landaas, som flyttet til Etne sammen med Kristine Nedre Natland i 1873?LenkePå forhånd takk!Mvh Arnfrid Mæland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.