Gå til innhold
Arkivverket

[#32083] Jon Jonsen f ca 1770 Frosta

Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg søker aner på min ane Jon Jonsen født ca 1770 på Frosta(?), og han ble i 1800 gift med Malena Guttormsdatter Brattviken/Orsand 06.06.1800 i Logtu kirke. Deres barn:1)Johannes døpt 7.søndag etter trinit. 1800, og blant fadderne var Ane Martha Naavig.2)Berethe født 1705.1803, og døpt 19.05.1803. En av fadderne var Jacob Naavig.3)Gunhild født i April 1808. Henne har jeg ikke greid å finne som døpt, men hun ble konfirmert i Åsen 05.010.1823. Foreldrene var da Malena Guttormsdatter og Jon Jonsen. Hun ble gift 18.02.1827 med Halvor Toresen Øymoen fra Stjørdal, og det er disse jeg skal videre på.Blant fadderne til barn 1 her var jo Anne Martha Naavig, og i bygdeboka ser jeg at hun var gift med Tore Jonsen Naavig født 1769. Blant fadderne til barn nr. 2 var Jacob Naavik, og i Naavik finner jeg en Jacob Joensen født 1780. Han var bror av Tore født 1769, og de hadde blant annet en bror som het Jon og var født i 1771. Er dette den Jon jeg skal videre på?Foreldrene til Jon, Tore og Jacob var Jon Jonsen Orsand og Sicilia Toresdatter. Sisilia Toresdatter var 72 år da hun døde 02.05.1813, og var da født ca 1741. Fra før har jeg registrert en Sidsel Toresdatter Berg født 1738, med Tore Gundersen Hogstad og Kirsti Jacobsdatter Berg som foreldre(har Sidsels bror Arnt som ane fra før). Hvis jeg har funnet riktig Jon, er det nevnte Sidsel Toresdatter Berg som er hans mor?Når det gjelder Jon Jonsen Orsand så er det selvfølgelig et mulighet for at han kan være bror av Ole Jonsen Orsand født 1722 og død 1781 og Guttorm Joensen Orsand som døde 14.11.1802, men Guttorm Joensen var far til Malena Guttormsdatter. Hun var gift med den Jon Jonsen jeg spør etter her, og i såfall måtte jo da Jon og Malena være søskenbarn. Kan ikke se i kirkeboka om de fikk kongelig tillatelse til å gifte seg.Her var bare noen teorier, og jeg lurer på om noen virkelig vet noe om min ane Jon Jonsens aner. Hvis noen har greid å finne Gunhild Joensdatter som døpt andre steder enn på Frosta i 1808 så er jeg også interessert i dette. At hun var født i April 1808 er oppgitt i forbindelse med konfirmasjonen i Åsen i 1823.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Flytter opp denne igjen, og teorien om at min ane Jon Jonsen var fra Naavik kan bare glemmes. Den Jon Jonsen som var født i Naavik i 1771 døde i 1785, og ble gravlagt 15.09.1785. Fant selvfølgelig dette når jeg så i kirkeboka etter noe helt annet. Er det virkelig ikke mulig å finne ut noe mer om anene til min ane Jon Jonsen født ca 1770?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svar. Det står også ved giftermålet i 1800 at Joen Joensen bodde i Brenne, men han er ikke å finne under Brenne i bygdebokas bind 5.Var Joen Joensen Frosting? Hvordan kommer jeg videre her? Opplysningene ved giftermålet i 1800 og faddere på barna har ikke gitt noen videre pekepinn så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Amme Lise Hovdal

Tar opp dette gamle emnet igjen, for jeg har ikke kommet noe videre på min ane Jon Jonsen. Når jeg er i Stjørdal så må jeg jo ta en tur på biblioteket der og se i kirkebøker angående min trønderske slekt.Jeg har nå kartlagt hvilke Jon Jonsen som ble døpt i Frostens prestegjeled inkludert Åsen i perioden 1766-1776, og jeg står da i igjen med 4 Jon Jonsen. 2 av disse var gift med andre koner enn Malena Guttormsdatter på samme tid som min Jon var gift med henne(Jon Jonsen Hogstad døpt 20.p.trinit.1768 og Joen Joensen som ellers het Joen Jensen Skjesol døpt fastelavenssøndag 1769. Den 3. Jon Jonsen som var født i 1771 døde jo i 1785. Den som står igjen nå er Jon Jonsen Grinne døpt Kristi Himmelfartsdag 1769 i Loe kirke. Porblemet er bare det at når jeg ser under Grinde i bind 3 av bygdeboka for Åsen finner jeg ingen Jon Jonsen Grinde som passer.Har jeg oversett noe i bygdeboka?Det jeg vet om min ane Jon er at han iallefall var i Brenne ved konfirmasjonen 30.11.1788, og da han ble gift 06.06.1800 med Malena Guttormsdatter. Forloverne var Hans Skogseth og Niels Brende. Hans Skogseth er vel den Hans Joensen Skogseth som ble i ca 1737 og var bygselmann på Skogset fra 02.04.1766 og gift med Marit Jacobsdatter Vangberg. Hans kan jo f.eks. være en mye eldre halvbror av Jon(bare min teori).Niels Brende kan være den Nils Einarsen Brenne som ble født ca 1735, og han var gift med Berit Hansdatter Så det ser ikke ut som om forloverne til Jon og Malena her var slektninger av Jon, men kan Nils Brende og kona Berit Hansdatter ha vært hans steforeldre. Jeg vil selvfølgelig helst ha Jons foreldre, men eventuelle steforeldre kan jo være slekteninger.Noen som vet mer om anene til min ane Jon Jonsen her? Hvem var den Jon Jonsen Grinde som ble døpt Kristi Himmelfartsdag 1769? Var min ane Jon Jonsens fra Frostens prestegjeld, eller kom han fra et annet sted i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ser nå at navnet mitt fikk en komisk feilstavelse i forrige innlegg. Kan bare nevne at jeg ikke har barn altså :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.