Gå til innhold
Arkivverket

[#32084] Ole Jonsen Valberg født 16? Frosta

Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Min ane Ole Jonsen Valberg var bruker i Orsand på Frosta fra 1690 til 1723. Han hadde minst 1 sønn:-Jon Olsen som var født ca 1693, og ble gravlagt på Frosta i 1773. Jon er min ane gjennom 2 av sine sønner.Hvem var Ole Jonsen Valberg gift med? Jeg har de nye Frostabøkene, men ikke tilgang til bygdebok hvor det står om brukere i Valberg: Jeg lurer rett og slett på hva som står noe om Ole Jonsen Valberg i bygdeboka, og i såfall hva som står. Er selvfølgelig interessert i aner videre på han, og eventuelt aner på hans kone(mor til Jon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Anita Aasvik

Valberg. 1649/50: Bispen hadde bygselrett, og bygselmann var Jon Jonsen . 1669: Walberrig, bruker Jon Jonsen, 52 år. Jon Jonsen døde ca 1698. Han var g.m. Maritte Pedersdtr Faanes. Det står at de hadde 'en liden dreng' som døde i 1701, og ei datter Maritte Jonsdtr. Enka Maritte Pedersdtr gifta seg med Andreas Pedersen.Her må det vel være noe feil, hvis Jon er f. i 1617, er det ikke veldig sannsynlig at han hadde 'en liden dreng' i 1701...Kanskje vil det være klarere i den nye Frostaboka, når de kommer så langt utover Frosta som til Valberg.Janne Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Hallo,Det er snakk om to generasjoner Jon Jonsen.Den første var født ca. 1617 (oppgitt å være 52 år i 1669), nevnes på s. 352 i Frostaboka bind 2.Noe som ikke framkommer i den boka, men som oppgis i bind 3 (s. 181), er at 'Jon Jonsen overtok Valberg etter faren som nettopp hadde avgått ved døden'.Den Jon Jonsen som her overtok, må være den som døde omkring 1700 (kring 1698 skriver Frostaboka). Denne Jon hadde sju søsken som levde opp:- Ola Jonsen (Orsand)- Maren Jonsdatter (Evenhus)- Nils Jonsen (Kråklund - ikke nevnt i Frosta 2)- Karen Jonsdatter (Stavset)- Siri Jonsdatter (Hogstad)- Gunnhild Jonsdatter (vistnok g.m. en prest i 'Nordlandene')- Randi Jonsdatter (Maurveg, Åsen)Disse opplysningene framkommer ved skifte etter Randi Jonsdatter i 1734 (Stjør- og Verdal sorenskriver, skifteprotokoll 1731-1737, fol. 607-608b). Flere av søskena var da døde, og etterlot seg barn og barnebarn som arvinger.Jon Jonsen overtok som nevnt Valberg etter faren i 1695, er det rimelig å tro faren er identisk med brukeren på 1660-tallet. Han må dermed ha vært bruker i mange år, og en får tro at de fleste i søskenflokken var født og oppvokst på Valberg.Den 'liden dreng' som døde omkring 1701 var sønn av Jon Jonsen d.y. Også denne sønnen het Jon. Skifte etter ham står i skifteprotokoll 1 (1689-1701), fol. 239b-240. Der nevnes også hans farsarv, etter skiftehold i 1700.Disse opplysningene er også oversendt Frosta historielag, og vil nok bli med i nyboka under Valberg når den tid kommer.Anene bakover fra Ola Jonsen (Valberg) i Orsand blir noe sparsomme. Man kjenner at hans far, Jon Jonsen, var født ca. 1617, død ca. 1695. Han var gift, men konas navn er ukjent. I alt åtte barn kjennes.Ola Jonsen var også gift, men også hans kone er ukjent. Ola var død før 1734, og det var derfor hans to barn som rykket inn i hans sted som arvinger ved skiftet etter Randi Jonsdater. Dette var sønnen Jon Olsen (Orsand) og dattera Marit Olsdatter (Lein). Sistnevnte ser ut til å være født i tida 1690-1700 (beregnet ut fra hennes barns alder). Flere barn enn disse to kan det selvsagt ha vært, men disse må i såfall være døde før 1734.Mvh Arne Langås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for opplysningene til både Arne og Janne. Jeg har bind 3 av Frostaboka, og jeg skal lese igjennom både bind 3 og 4 sånn etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg er også interessert i å vite om Ole Jonsen Valberg(senere Orsand) hadde flere barn enn sønnen Jon. Skal videre på 2 sønner av Jon(Ole og Guttorm). Guttorm er ikke nevnt som sønn i bygdeboka, men han fremkommer ut fra faddere til sine barn, oppkalling av barn(datter som het Martha etter hans sannsynlige mor)og at han var bruker av Orsand og Brattviken ut fra kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Nå har jeg fått 'Frostaboka' bind 2 på fjernlån, og jeg lurer på om det var Jon Jonsen født 1617 eller Jon Jonsen d.y som var gift med Marithe Pedersdatter Faanes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Det må ha vært Jon d.y. som var gift med Marit fra Fånes.Jon og Marit hadde to barn:- Jon Jonsen, død som 'liten dreng' omkring 1701.- Marit Jonsdatter, gift med Andreas Richter (dette framkommer ved skiftet etter Randi Jonsdatter Maurveg).Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for det svaret. Har jeg forstått riktig når jeg mener at det er Jon Jonsen d.e. som døde i ca 1695 eller 1698, og så tok Jon d.y yngre over i Valberg? Her må jeg ha det inn med teskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Slik jeg har forstått det, døde den første Jon omkring 1695. Han var gift, og hadde åtte barn, deriblant en sønn Jon.Denne sønnen Jon overtok som bruker av heimgården etter farens død. Han var gift med Marit fra Fånes, men døde etter få år som bruker (trolig omkring 1698, skifte ser ut til å ha vært holdt i 1700). Marit ble senere gift med Tørres Jonsen fra Halsan ved Levanger. Jon og Marit hadde barna Jon og Marit.Arne-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har nå studert skiftet etter Randi Joensdatter i Maurvegan ganske inngående, og jeg får ikke Gunhild Jonsdatter og Siri Jonsdatter til å bli hennes søstre. Det ser ut for meg som om dette var etterkommere av Randis søster Karen Jonsdatter(beskrevet som Karen Moxnes i skiftet etter Ranid). Karen Jonsdatter var død før Randi og hadde disse døtrene:-Maren Stavseth(som var Maren Arntsdatter og er min formor gjennom begge sine ekteskap).-'Afgagne Karen Arntsdatter' som hadde disse døtrene kan det for meg se ut som:*Gunhild Jonsdatter som skal leve og være gift med en prest i Nordland*Siri Jonsdatter HogstadDet er mulig jeg har misforstått noe her, og er 100 % sikker på om jeg har lest skiftet riktig.Arvingene i dette skiftet var søksnene til Randi:-Jon Valberig som var død bror, og hadde en datter:*Marit Jonsdatter, som var Anders L?? sin hustru-Ole Orsand som var død bror, og hans barn var:*Jon Olsen Orsand(min ane)*Marit Olsdatter som var Tollef Rasmussen eller Halvorsen sin kone-Nils Kraglund som var død bror. Hans barn:*Gunhild Nilsdatter, som var 'tienende i Frostens prestegjeld'-Karen Moxnes som var død søster, og etterlot seg 2 barn:*Maren Stavseth*Avdøde Karen Arntsdatter som hadde 3 barn, og det ene kunne ikke navngies: ¤Gunhild Jonsdatter som skulle leve og være gift med en prest i Nordland ¤Siri Jonsdatter Hogstad-Maren Evenhus som var død søster, og hennes barn var: *Ole Evenhus *Peder Banlien *Karen Arntsdatter, som var hjemme hos 'faderen paa Frosten'.Vil gjerne ha tilbakemelding på om jeg har oppfattet arvingene riktig her, og vil gjerne vite hvilken Anders som Maren Jonsdatter Valberg var gift med(datter av Jon Jonsen Valberg). Jeg greier ikke å tyde etternavnet til den Anders hun var gift med, men mener at det begynner på L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Se nederst i innlegg 13 og innlegg 17 og 18 i denne debatten hvor skiftet etter Randi ble tatt opp av meg. Enkemannen fikk opprinnelig fel navn(Alv Emilsen) og Randi var i begynnelsen Kari. Enkemannen visste først ikke navnet på konas søsken, men det kom frem da lensmannens kone fortalte om dette da det ble holdt nytt skifte 05.05.1734(skiftet er å finne på side 607 i 'Skifteprotokoll for Stjør-Verdal 1731-1737 på mikrofilm HF-1868). Her er lenke til debatten:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

I innlegg 11 ble det utelatt et ikke, og det skulle stå at jeg ikke var 100 % sikker på om jeg hadde lest opplysningene i Randi Jonsdatter Maurvegans skifte riktig. Det er jo blant annet derfor jeg tar det opp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Hei,Bra at det er noen som går etter i sømmene her. Jeg kan ikke se bort fra at jeg bommet på noe da jeg leste dette skiftet første gang. Det begynner å bli noen år siden nå, men da forstod det som at Karen Arntsdatter hadde 2-3 barn, hvorav ingen kjentes ved navn. Jeg mener din tolkning delvis sammenfaller med noe jeg så på kartotekkort på Statsarkivet (der mener jeg Gunhild, men ikke Siri, var oppført som Karens datter). Utlodningen sist i skiftet vil trolig gi svar på hvem som var søsken og hvem som var søskens barn og barnebarn. Jeg må snart lese dette skiftet på nytt - på mine nettsider har jeg et par oppsett hvor denne familien nevnes, må få korrigert dette hvis min plassering av Gunhild er feil. Jeg prøvde å få rede på hvilken prest Gunhild Jonsdatter var gift med, men kom ikke til noe sikkert svar. Se Lenke prest#7a3ec11af6cd95ffMarit var gift med Andreas Richter (mulig det står skrevet 'Anders Rekter' eller noe slikt i skiftet). Andreas Ricther overtok en gård etter Marits stefar, og er der omtalt som hans svigersønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svaret. Ja Andreas Richter var det sikkert som var igft med Marit. Vi skulle jo ha visst når Gunhild Jonsdatter var født, for da hadde det vært enklere. Jeg kan jo se i de kildene som finnes om prester i Nordland siden jeg faktisk befinner meg i Nordland, men vet ikke hvor jeg skal begynne å lete. Nordland er stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

I lenka i innlegg 14 var det vist til Gunhild Jonsdatter, som først var gift med Lars Rasmussen, og senere med Christen Henriksen Ascanius (d. 1724), res. pastor til Sand (Senja). Dette i følge bøker av Svein Tore Dahl og Erlandsen. Men om dette er 'vår' Gunhild er ikke greit å si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå har jeg tatt utskrift av skiftet etter Randi Jonsdatter, og er så heldig at biblioteket her har mikrofilmmaskin med utskriftmuligheter. Det kan likevel set ut som om du Arne har rett i at Gunhild Jonsdatter og Siri Jonsdatter Hogstad var søstre av Randi, for når jeg nå ser på det så står det faktisk at Randi hadde 4 søstre. Det må jo da bli Karen Moxnes, Gunhild Jonsdatter, Siri Jonsdatter Hogstad og Maren Evenhus. Dette begynner å bli flaut, og jeg er iallefall i høyeste grad amatør i å tyde skifter. Skal se mer på fordelingen mellom arvignene etterhvert. Jeg har tenkt å ha mikrofilmen til å slutten av neste uke, og kan ta flere kopier av dette skiftet som da må sendes i posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå har jeg tatt utskrift av skiftet etter Randi Jonsdatter, og er så heldig at biblioteket her har mikrofilmmaskin med utskriftmuligheter. Det kan likevel set ut som om du Arne har rett i at Gunhild Jonsdatter og Siri Jonsdatter Hogstad var søstre av Randi, for når jeg nå ser på det så står det faktisk at Randi hadde 4 søstre. Det må jo da bli Karen Moxnes, Gunhild Jonsdatter, Siri Jonsdatter Hogstad og Maren Evenhus. Dette begynner å bli flaut, og jeg er iallefall i høyeste grad amatør i å tyde skifter. Skal se mer på fordelingen mellom arvignene etterhvert. Jeg har tenkt å ha mikrofilmen til å slutten av neste uke, og kan ta flere kopier av dette skiftet som da må sendes i posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.