Gå til innhold
Arkivverket

[#32090] Gjølstad og Rolstad i Brandval + Sorknes i Grue

Gjest Frank Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Johansen

En tipp-tipp av meg kom fra visstnok fra garden Sorknes i Grue, men jeg har ikke klart å knytte henne til ætta der.BERGER GUNDERSEN var født omkring 1655 på garden Nordre Gjølstad i Brandval. Han døde en gang etter 7/7-1736 på garden Rolstad i Brandval.I følge Brandval II (Mandt, Weberg & Helstad 1968) var han gift med MARTE TOSTENSDATTER, f. ca. 1658 på Sorknes i Grue, d. 1728 på Rolstad i Brandval. De hadde bl.a. barna KARI BERGERSDATTER, f. ca. 1682, d. 1718 på Vestre Berger i Brandval, g. 1704 m. Tord Einarsen på Vestre Berger i Brandval; og HANS BERGERSEN, f. ca. 1692, d. 1742 på Nordre Rolstad i Brandval, g. 1719 m. Tore Joensdatter fra Brandvold i Brandval.Berger Gundersen er å finne flere ganger i det digitaliserte panteregisterert for Solør og Østerdalen 1716-1736 som ligger på Digitalarkivet.I følge Brandval II (Mandt, Weberg & Helstad 1968) var Berger Gundersen sønn av GUNDER BERGERSEN på Nordre Gjølstad i Brandval, d. 1679, som igjen var sønn av BERGER GUNDERSEN på Nordre Gjølstad, sønn av GUNDER NES i Grue og 1. kone OLAUG JONSDATTER BERGER i Brandval.Av dette er det mest Marte Tostensdatters forbindelse til slekta / slektene på Sorknes jeg lurer på! (Men tar selvfølgelig i mot opplysninger om de andre personene også.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Spørmålet er vel hvordan vi kan knytte sammen MARTE TOSTENSDATTER Sorknes, f. ca. 1658, med TORSTEN KNUTSEN SORKNES som opptrer flere ganger i pantebøkene for Solør i 1720 (og som tidsmessig passer fint f.eks. som en nevø av Marte), og GURI OLUFSDATTER GRUE, d. 1674, som visstnok var gift med OLE TORKILDSEN Sorknes. (Guri var datter av Hr. OLUF HANSEN GRUE, og fra ham stammer mang en preste- og embedsmannsslekt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Frank H. Johansen

Jeg har nå klart å nøste litt videre her.Ved flere eiendomsoverdragelser i 1720 mellom Berger Gudnersen og Ole Arnesen Oppset/Grinder i Grue, oppgir Berger at Ole er hans svoger. Dette i tillegg til at Marte skulle være fra Sorknes har gjort at jeg har stått fast her.Men takket være et par oppslag i Brandvalboka, samt litt info fra Sverre Søgaard i en annen debatt i dag, har jeg kommet fram til følgende:Ole Arnesen Oppset var gift med Johanne Hermannsdatter Rolstad. Hennes foreldre var Marit Helgesdatter Gile og hennes tredje ektemann - Hermann Johnsen Rolstad.Marit Helgesdatters første ektemann far Torsten Olsen på Snarhol i Våler (i Hoff dengang). Dermed passer Marte Tostensdatter 'Sorknes' utmerket som en datter av Torsten Olsen Snarhol og Marit Helgesdatter Gile.Berger Gundersen og Ole Arnesen blir da svogere ved at de var gift med hver sin halvsøster!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.