Gå til innhold
Arkivverket

[#32093] Hvem var J. O. og A. Collett?

Gjest Jan O.K. Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aslaug Andersen

Det er vel mange Collett i Norge, men det kan kanskje dreie seg om brødrene Johan, Oskar og Axel Collett. De var sønner av Albert Collet, som i 1880-åra kjøpte opp skogeiendommer i bl.a. Namdalen (Nord-Trøndelag) og i 1908 bygde opp treforedlingsindustri på Salsbruket, i nåværende Nærøy kommune. De tre sønnene overtok etter deres far, og var også eiere av Bangdalsbruket på Bangsund ved Namsos. De ble nevnt som 'godseieren, forstkandidaten og ingeniøren', - i denne rekkefølge. Fabrikken på Salsbruket ble ødelagt av brann i 1983 (eller -84) og ble ikke bygd opp igjen. Mens Bangdalsbruket fortsatt eksisterer. Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Skal tro om dette er den riktige familien:LenkeI så fall er Albert Collett allerede død. I 1900-tellingen finner jeg bare én Collett i Nord-Trøndelag. Han er dreng på en gard. Hvem var det i så fall som bygde opp Salsbruket i 1908? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takk for sist, Torgeir. Jeg fant en nettside om Salsbruket der du finner svar på spørsmålet: http://www.home.no/svein.iversen/page5.html Jeg siterer litt fra teksten:«Albert Collett døde i 1896 bare 54 år gammel. Hans sønn Johan Collett overtok som disponent på vegne av Alberts enke. Senere kom også sønnene Oscar og Axel inn som medeiere i familieselskapet. I 1905 startet byggingen av fabrikken som skulle bli stedets livsnerve. Fabrikken skulle produsere tremasse for papirindustrien ute i Europa. Salsbruket Tresliperi var skapt.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sæter

Jeg mener at firmaet, som eksisterer i dag også, heter Frima Albert Collett. Eier/driver heter Collett den dag i dag.mvhOlav S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Det er nok Trygve Ebbing som eier og driver FAC i dag. Kraftprodusent og turisme og natur / vilt-pleie /-utleie/jakt.Fosnes kommune må også nevnes i forbindelse med FAC der firmaet har store skogeiendommer i Salen og Mo Gård på Salsnes. Bangdalsbruket er vel ennå en del av FAC.Trygve er en søstersønn av Albert Collet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Jeg kan ellers nevne at de tre brødrene Johan , Oskar og Axel, ga penger til bygging av kirke på Salsbruket, og den sto ferdig i 1950. Ved innvielsen i august 1950 var Johan og Axel Collett til stede. Om Oskar ikke levde lenger ved den tid, vet jeg ikke, men hans grein av familien ble representert ved sønnen Carl Oskar, som sto som leder av Bangdalsbruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.