Gå til innhold
Arkivverket

[#32095] Bustaden Arefjord i 1246 Fjell FT 1900 ?

Gjest Jan Habberstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Habberstad

Har problemer med å finne igjen gardnummer 333a bustad nr 56 Arefjord i Fjell kommune i folketelling 1900. Den eksisterer i FT 1875.Finnes noen bygdebok for dette området som kan si noe om Nils Nilsen, kone Anna Olsdatter og barna Nils og Malena.Kan disse ha utvandret til Amerika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Her er da også samme Nils Nilsen i 1865, der også mora nevnes, på samme måte som ho nevnes i 1900 tellingen. Eg registerer at alder avviker med 2 år, men dette er trulig feil i folketellingen eller har du andre Nilser i 1865 enn denne Nils Nilsen i Arefjord ??Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

I mine notat har eg at Anna Olsdatter var fra garden Eide i Fjell og ho vart gift i 1873 med Nils Nilsen Arefjord. Her er denne Anna i 1865 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Strøm

HeiNils Nilsen Arefjord og Anna Olsdatter Eide ble gift 23/6 1873 og fedrene var Nils Nilsen Arefjord og Ole Jensen Eide.Jeg hadde begge to i min egen database men ikke gift, takk for den Oddvar.Jan, hvis du er intressert, så har jeg endel opplysninger om deres forfedre da det også er mine. Dvs, Nils var seksmenning til min bestefar. :-)Du kan nå meg på johnstrom50atyahoono. Bytt ut at med @ og . før no.Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Polden

Eg er vel og eindel av denne slekta, Nils Nilsen var tremenning til mi oldemor og Anna Olsdatter firmenning til min oldefar. Men her er det spurt etter borna Nils og Malena, ikkje etter dei andre 9. Litt om bygdeboka: der er det lagt opp til 3 bind med slektsinformasjon, hvorav det første kom i april i år. Rekkefølgen på desse vert stort sett etter gardsnummera, det neste bindet som kjem begynner med Eide, men rekk ikkje so langt som til Arefjord. So vidt eg har funne ut, so budde Nils og Anna på det bruket som fekk bruksnr. 6, i gardsnr 41 Arefjord. Ta gjerne kontakt med mpunktumpoldenathjemmepunktumnomvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Habberstad

Jeg er antakelig på blindspor her. Jeg var på jakt etter emigranten Malina/Molina Nelson, født 14 desember 1874, hjemkommune ukjent. Hennes mor var Anna, og hun hadde en bror Nils. Så etter et landsomfattende søk virket opplysningene i FT 1875 for Fjell kommune lovende.Når jeg ser FT 1900 for Fjell derimot er navnene på Malinas søsken derimot mindre 'passende'. Hennes øvrige søsken var Lars,Torres, Christina, John, Martha, Ole og Guttorm Nelson.Hadde det bare gått an å søke landsomfattende på emigrant Malina Nilsdatter og hennes søsken hadde mye vært lettere.Takk for hjelpen iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest Yvonne T. Eide

Muligens har du nå informasjonen du er ute etter, men her er det som står i den nylig utgitte bygdeboken for Fjell:Arefjord bnr. 5 - Haugen. Fradelt bnr. 2 i 1883.Nils Nilsen Arefjord f.1851, d. 1940 Arefjord. Gift 1873 med Anna Olsdt. Eide f.1850, d. 1946. Nils fikk skjøte på bruket i 1879. Barn: 1. Nils Nilson f. 1873. Konfirmert 1888. 2. Malene Nilsdt. f. 1875. Reiste til Amerika i 1903. 3. Oline Nilsdt. f. 1876. 4. Ola Nilson f. 1879. Flyttet til Bergen i 1904. 5. Dødfødt gutt f. 1880. 6. Karine Gertine Nilsdt. f. 1881, d. 1945 Arefjord. 7. Anna Nilsdt. f. 1884, d. 1968 Midtre Fjell. 8. Jens Henrik Nilson f. 1887, d. samme året. 9. Gjertrud Nilsdt. f. 1888, d. samme året. 10. Britha Nilsdt. f. 1889. 11. Peder Nilson f. 1892, d. 1958 Arefjord (neste bruker etter faren). 12.Hilda Emelie Nilsdt. f. 1895, d. 1985 Arefjord.Nils fikk et barn med Brita Andersdt f. trolig 1843 Arefjord,d. trolig 1912 Eide. Brita var tjenestejente på Sekkingstad da hun fikk barnet. Senere bosatte hun seg trolig på en husmannsplass på Eide. Barn: 1. Nilsine Bertine Nilsdt. f. 1874 Sekkingstad, d. 1895 Sekkingstad. Hun bodde med moren på Sekkingstad ved FT 1875. Ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.