Gå til innhold
Arkivverket

[#32098] Skifte etter Erik og Pernille Andersen i Fana?

Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet etter Erik A. Lynghaugen er holdt i 1815. Han hadde hatt tre søsken: Ingebrigt Andersen Fyllingen var død, men hadde etterlatt seg mange barn, Anna Andersdatter var gift med Ole Samuelsen Dahl i Bergen, Synneve Andersdatter, gift med Martinus Anthoniussen Landås.Skiftet etter Pernille Pedersdatter er begynt 6. november 1833 og sluttet 1. august 1835. Hun var enke og barnløs, og hennes arvinger var barna til hel- og halvsøsken: Erik Pedersen Befring, Jølster var død, hadde etterlatts eg 3 barn, Bendik Pedersen Søgnesand, Jølster død, etterlatt 9 barn, Daniel Pedersen Søgnesand, Jølster død, 3 barn, Johannes Pedersen Aardahl, Jølster død, 6 barn, Peder Danielsen Taugle, Manger, død, 1 datter, Hans Danielsen Veiteberg, Jølster, død, 3 barn, Christi Pedersdatter Kjøkkelvig, død, 5 barn, Synneve Pedersdatter Vedeberg, Jølster, død, 4 barn, Marte Danielsdatter Frøystad, Breim, død og etterlatt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Kan jeg spørre om følgende: Hvem er faren og mora til Erik A. Lynghaugen? Det er mulig at jeg er litt 'treig', men jeg kan ikke finne hverken hans fødsel eller hans giftermål under født eller vigde i Fana. Jeg har gått ut fra at hans far hette Anders, men finner han allikevel ikke.Jeg takker hjertelig på forhånd for all mulig hjelp her!Med vennlig hilsen Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Erik Andersen var sønn av Anders Ingebrigtsen fra Myklebust i Gloppen prestegjeld og Marthe Eriksdatter Klakegg fra Jølster. De ble gift i Jølster 24. juni 1747: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=joelstvi&gardpostnr=535&merk=535#ovre>LenkeAlle barna til Anders og Marthe giftet seg med slektninger fra Jølster. Erik Andersen giftet seg med sitt søskenebarn Pernille i Jølster: LenkeDet foregikk en betydelig utflytting fra Jølster til Fana midt på 1700-tallet. Jeg har skrevet litt om det her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Tusen hjertelig takk skal du ha, Yngve, for både et raskt og klargjørende svar! Ikke rart at jeg ikke fant det i Fana.Med vennlig hilsen Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.