Gå til innhold
Arkivverket

[#32102] Peder Toreson Øye, Surnadal

Gjest Olav Sæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Sæter

Jeg har Peder Tores. Øye (1740-1819) i Klokkargarden på stamtavla mi, men mangler Hyldbakkbøkene. Lurer på om noen kan hjelpe meg å finne ut hvem som var hans mor. Faren var Tore Peders. Øye f. 1702.Kunne gjerne tenkt meg å vite mer om alt bakover fra Peder Toreson Øye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Du får jo heller ikke mye hjelp av FamilySearch der mora bare kalles Mrs. Tore Pederson (her skulle det ha vært ei lenke, men atter en gang dukker det bare et tomt skjema opp.)Men han ble vel både konfirmert og gift. Kanskje mora fikk eget navn etterhvert. Hilsen Torgeir (også med Øye-aner.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Spjøtvoll

Jeg har antagelig besteforeldrene til Peder i min database; Peder Toresen Øye gift med Gunnhild Eisteinsdtr. Øye f. 1679. Har ikke gjort noen notater vedr. deres barn da dette er en sidegren til mine aner. Kilde: Hans Hyldbakk, 1947, Rev.1980, Gards og ættesoge for Surnadal, Bind III s.134. Der finner du antagelig svaret ditt. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sæter

Hei Tommy! Det stemmer med besteforeldrene til Peder Toreson (f. 1740).Hans far het Tore Pederson (f. 1702), farfaren het Peder Toresen (f. 1671 og var brukar i 1701, gm Gunnhild Eisteidsdtr Øye fra Austistua). Oldefaren var første bruker i Klokkargarden i 1678; Tore Eriksen. Hyldbakk har ikke funnet hans far igjen som da het Erik. Tore Erikson hadde barna Peder f. 1671, Lars 1677, Erik 1682 og Mali gm Steinar Bæverfjord.Dette er forsåvidt grei skuring iht HH, men det gir ingen pekepinn om mora til Peder Tores f 1740. Jeg undres hvorfor hun ikke 'finnes'.Takk for innsatsen likevel! Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Torild Knudsen

Er det noen, som har funnet mor til Peder Toresen Øye 1740? Jeg er også interessert i henne. Jeg stammer fra Maret Toresdatter f.ca.1745, søster til Peder Toresen Øye f.1740.Ellers, har jeg lurt litt på om Anbjørn Pedersen, som benevnes bror av Tore Pedersen Øye f.ca.1702 virkelig er Tore sin bror. Hvis Anbjørn er eldst burde han være nevnt i manntallet 1701, noe han ikke er. En annen mulighet er at Anbjørn er yngst. Da er jo spørsmålet, hvorfor overtar Anbjørn og ikke Tore bruket på Øye etter faren. Uansett, feilmarginene er vel slik at Anbjørn kan ha blitt født 1701 eller rett etter og fortsatt vært eldst.Anbjørn er ett nærmest ukjent navn i Surnadal på denne tiden og stammer antageligvis på en eller annen måte opprinnelig fra lengre ute mot kysten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Hei,Har ingen primærkilder tilgjengelig på dette nå, men på DIS-treff har Svein Hestnes, Kristiansund, registrert at kona til Peder Toreson Øye heter Gjertud Arntsdotter Syrstad, f. 1741 i Meldal, d. 1819 i Surnadal. Foreldrene til Gjertrud er registrert som Arnt Pederson Ry (1717-1789) fra Meldal og kona Berit Toresdotter Syrstad (1715-1793) fra Meldal.mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sæter

Hei,Takk for hjelpa Erling! Arnt Pederson Ry har jeg opphavet til, men mangler opphavet til Berit Toresd. Syrstad.Når det gjelder mor til Peder Toreson Øye, så er hun fremdeles ikke å finne, og det er litt merkelig. Det er bare å brette opp ermene igjen....mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.