Gå til innhold
Arkivverket

[#32110] Knud Fabiansønner, Øvste Mjelde i Haus. Hvem var opphavet og hvor ble de av?

Gjest Roald Sjursen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roald Sjursen

Ved Mantallet i 1701 var det 2 Knud Fabianson, Øvste Mjelde. En 42 år og bodde på Øvste Mjelde[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=1701sba&gardpostnr=6820&merk=6820#ovre>Lenke og en 32 år og bodde på Helleland.Lenke 42 åringen hadde også en sønn Fabian på 11 år. 42 åringen ble enkemann i 1696 og giftet seg opp igjen med Dordi Olavsdtr, Ytre Takkvam i 1697Lenke. 42 åringen dødde i 1714 Lenke og Dordi i 1751 på GarnesLenke.32 åringen giftet seg med Berit Andersdtr i 1704.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Roald Sjursen

Henter opp igjen denne.Den Knud Fabianson, som gifter seg med Brita Andersdtr, er antatt å være 32-åringen i 1701. Jeg har sett etter han på Halland i Gjærstad sokn i Haus. men han er ikke omtalt i bygdeboka der.Er det kirkebøker for Haus i perioden etter 1700-1720 og har noen tilgang til desse?Jeg tenker spesielt på om det kan være ført opp alder på foreldre vad barnedåp.Er fortsatt interessert i ekteparet Knud Fabianson, Øvste Mjelde og Berit Andersdtr, I Takkvam.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Aasheim

Nokre moment og tankar i full fart.På Herland (dss Helleland i 1701) (og ligg på Skyggestrand) nr. 51, side 386 i Haus-boka, er ført ein familie: Gregorius Monsen Herland og kone Anna Fabiansdtr., f. Blom. Anna er truleg dtr. til Fabian Bastesen Blom, nr. 61, side 248 i Haus-boka.I 1701 hadde dei ein dreng Knut Fabiansen 'Øvste Mjelde' ??? 32 år = f. ca. 1669. Denne kan ikkje vera den same K.F. som er nemnd på Øvste Mjelde, nr. 76, side 43 i Haus-boka. Men meir truleg ein bror til Anna - sidan han tente hjå ho og mannen på Herland. Det vert ein del truleg i det biletet. For kyrkjebøkene tok ikkje til før i 1699 for Haus. Og næraste manntalet før det i 1701, var prestane sitt i 1666.Elles er det vel mest truleg at det er drengen Knut Fabiansen, f. ca. 1669, som gifte seg i 1704 med Brita Andersdtr. Indre Takvam. Kvifor dei gjorde det i Gjerstad-kyrkja, og kvifor han her og er nemnd Øvste-Mjelde, er vanskeleg å forklara. Det burde i begge sitt tilfelle vore gjort i Haus-kyrkja. Denne Brita A. Indre Takvam er vel og berre truleg dotter til Indre Takvam 67. Der står det forresten at han flytte til Bergen. Kanskje drog han fleire med seg?Knut Fabiansen Øvste-Mjelde si kona Dordi døydde iflg. Haus-boka i 1751. Dersom det er rett, så kan ikkje K.F.Ø-M. nr. 76 ha gifta seg i 1704.Kor dei som gifte seg i 1704 tok vegen, synest ukjent. Her får ein berre setja igong å bruka fantasien og leita. Men så langt vekk reiste dei nok ikkje. Kanskje til Bergen? Tydelegvis har han ikkje vore odelsgut. Så noko gardsbruk ser det ikkje ut som han har overteke. Men kven veit? No er det jo lett å leita i kyrkjebøkene for Bergen på Digitalarkivet.Helleland er ikkje Halland i Gjerstad. Men som lenka di til 1701 viser, så er det snakk om Herland i Haus - mellom Ytre Songstad og Hole på Skyggestrand i Arna/Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Takk HåkonJeg var ikke klar over at Herland var Helleland i 1701. Jeg kjenner stedet, har en tante som bor der.Som du ser av lenken så dødde 42-åringen på Skjerping hos ene datteren.Jeg leter fortsatt.Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Rune Thorstensen

Hei Roald. Jeg henter denne frem i lyset igjen. Har du kommet noe nærmere en løsning på hvem Knud Fabiansen Herland var sønn av, eller hvor det ble av ham å kona Brithe?. Jeg har samme problemet som deg. Jeg søker opphavet til en Kristi Knudsdtr, som skulle være datter av Knud Fabiansen og født ca.1714.Skiftet etter Knud Fabiansen ø. Mjelde har du her:Yngve Nedrebø, SAB / DA, 23.10.2006 08:19 (2) Skiftet er datert 24. april 1714 og nevner enken Daardi Olsdatter og barna Fabian, Anders, Giertrud, Brite, Kari Giertrud, Synneve, Maggeli, Ane, Marite og Ingelef. Gjelden oversteg formuenHer er det som du ser ingen Kristi Knudsdatter. Hun kan selvsagt være født etter farens død, og ufødt på skiftetidspunktet.I følge FamilySearch er hun døpt 16.05.1714. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg fant en interessant opplysning i Tingbøkene for Nordhordland. Der står det at Knud Fabiansen fikk bygsel i gården Nore Wesetter 31.01.1704. Det må vel være den samme mannen som befant seg på Herland, 32 år gammel , i 1701.11 Madame Mariæ MacKodiis udgivne bøxelseddell til Knud {......} \ Fabians/en / paa 1 pund Smør och 16 Kander malt udi dend gaard Nordre Wesetter Dat/eret Berg/en 31. Jan/uarij 1704 Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Hallo RuneNei, eg har ikkje kommet lenger med denne Knud Fabiansen som gifter seg i 1704 med Brita Andersdtr. Har lagt han litt på vent, hadde tenkt å hente han opp igjen senere.Såg etter de i bygdeboka under gården Nordre Veset i Haus sokn, men fann ingen som passer der.Med bakgrunn i at forfatteren antas å ha blandet de to Knud Fabiansen (ref 3. bryllup for KF, ØM i bygdeboka) så er det kanskje vanskelig å finne den yngste av Knud'ene i boka i det hele tatt.Kanskje vil kirkebøkene gi oss svar senere. Vi får prøve å informere her hvis vi finner noe.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Roald.Ja, det er åpenbart at forfatteren har blandet de sammen til en person. !701 tellingen viser jo tydelig at det er to personer med samme navn det er snakk om.Det faktum at begge var knyttet til Ø. Mjelde, har trolig fått fprfatteren til å anta at det var samme mann.Nå kan det meget vel vis seg at Christi Knudsdtr. var datter av Knud Fabiansen d.e. og at hun ble født en måneds tid etter farens skifte.Daardis alder i 1751 viser at hun var født ca. 1675, og derfor ikke for gammel til å være mor til Christi.Skulle jeg finne noe av interesse, skal jeg legge inn beskjed her. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Tertnes

Knut Fabiansen Ø. Mjelde f.1659 iflg. Hausboken gift 1.gang i 1689 med en kari som er ukjent. Gift 2 gang 01 nov.1697 med Dordi Olsdtr. Takvam som er født 1676. Gift 3 gang 24 jun 1704 med Brite Andersdtr. Takvam f.1682.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Jan.Det må være feil. For om du ser på innlegg nr. 5 så refererer jeg til skifte i 1714 etter Knut Fabiansen Ø. Mjelde.Der nevnes bl.a. enken Daardi Olsdtr.Så det er definitivt to personer med samme navn inne i bildet. Begge er med i 1701-manntallet. Den ene oppholder seg på Herland og er 32 år og gifter seg i 1704 med Brita Andersdtr., den andre er på Ø.Mjelde og er 42 år og gift med Daardi/Dorthe Olsdtr. Så her har nok forfatteren av Bygdeboken bare antatt at det var samme mann. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I følge tingbøkene var der på slutten av 1600-tallet minst tre Fabian i det aktuelle området: en Fabian på MidtMjelde, en på Fougstad (Bruvik) og en på Blom (Haus el Gjerstad). Herland er rett over fjorden for Blom.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, det er et navn som tydelig var brukt en del i området. Jeg vil imidlertid tro, at den Knud Fabiansen som 31.01.1704 fikk bygsel i N. Wesetter er identisk med han som var 32 år i 1701 og som giftet seg 1704 med Brita Andersdtr.' Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Aasheim

Tar vi utgangspunkt i denne Kristi Knutsdtr. fødd ca 1714 - som jeg tror er hovedpersonen her - så er hun datter av Knut Fabiansen øvste Mjelde (d.e.) og kona Dordi Olsdtr. Men jeg starter med begynnelsen:Knut Fabiansen øvste Mjelde (1659-1714) gift I i 1689(?) med en Kari ( -1696). Gift II den 1/11.1697 med Dordi Olsdtr. yttre Takvam (1676-1751)Knut er i 1701 nevnt leilending på øvste Mjelde, 42 år gammel. Knut Fabiansen øvste Mjelde døde/ble begravet i 1714 - 54 år, ringere enn 10 uger 4 dgr. I en marknad står det: 'Som nu var flyttet til Skjerping'. Skiftet datert 24/4.1714. Enken Dordi Olsdtr. Garnes døde i 1751, 75 år.Barn: a) Fabian (1690-1760) Votlo 83b) Gjertrud/Giertru (døpt 4.1.1692- )c) Brita/Berette (døpt 4.8.1698- ) exam. 1716d) Kari (døpt 30/6.1699- ) exam. 1716e) Anders (døpt 12/11.1700-1739) Haukeland 73f) Gjertrud/Giertru (døpt 4/2.1702-1739) Vevletveit 11g) Synneve (døpt ca. 1/11.1703-1764) Kupo/Hagebø 15h) Magdeli/Madeli (døpt 4/8.1706-1782) Garnes 73i) Anna (døpt 14/6.1708-1786) Skjerping 18j) Marta (døpt 24/4.1710-1764?)k) Ingelev (døpt 27/4.1712-1748) Tunes-Åsheim 52l) Kristi (døpt 16/5.1714- ) Bjørndal 12I Haus-boka, side 43, nr. 76c, er det nevnt en sønn Mons (1694-1762). Denne er ikke nevnt i skiftet etter Knut i 1714. Så da hører han neppe til her. For skiftet har med barna a-k = 11 stykker. Sønnene er nevnt først, deretter døttrene, men innenfor hvert kjønn etter stigende fødselsår.Kristi er rimeligvis ikke med i skiftet, for hun er altså døpt 16/5.1714 -og sannsynligvis fødd i mai og. Det som beviser at hun er datter til K.F.ø.M. d.e., finnes i dåpsnotatet. Faren er nevnt som: Sl. (= avdød) Knud Fabiansen Skjerping. Fadrene var fra gårdene der omkring.Kristi ble gift i 1737 med Erik Olsen nordre Veset (1704- ) og flytte til Bjørndal i Arna.En liten merknad om Erik: I Nordhordland tingbok nr. 40, 1738, s. 103b, står det nevnt et tingsvidne: Erik Olsen nordre Veset sin mor Ingeborg Aslaksftr., og avdøde Sjur (Iversen) Foksdal i Gjerstad sin mor (uten navn) var kjødelige søskenbarn.Knut Fabiansen (øvste Mjelde) d.y. (1669- ) gift 1704 i Gjerstad med Brita/Berette Andersdtr. indte TakvamEn Knud Fabiansen fikk den 31/1.1704 bygsel på en part av nordre Veset. Om dette er samme Knut, er jeg ikke sikker på. Men uansett finner vi ingen K.F. i ætteboken - av en eller annen grunn. Heller ikke ser jeg spor etter K.F.(ø.M.) og kona videre.Men opphavet til denne K.F. kan en spekulere litt i. Manntallet 1701 for gården Helleland/Herland i Haus sier: Knud Fabiansen øfste Mielde, 32 år, odelsbonde. Tjeber på gården Helleland. Det kunne jo være en tanke at han tjente hos en søster Anna Fabiansdtr. Men alderen på disse 2 taler litt imot. Og han skulle vel da blitt nevnt som K.F. Blom? Men istedet kalles han K.F. øfste Mjelde. Kan det være et sterkt tegn på at han er en yngre bror av Knut Fabiansen d.e.?? Både 2 og 3 søsken med samme navn var ikke uvanlig.Med vennlig hilsen Håkon Aasheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Håkon for en meget ryddig redegjørelse for opphavet til Kristi Knudsdtr. Det var greit å få dåpen dokumentert, selv om jeg etter hvert var ganske sikker på at hun var datter av Knud Fabiansen og Dordi Olsdtr. Jeg får heller ikke Knud Fabiansen d.y. til å passe inn i Blom-slekten, så jeg støtter tanken din om at de to Knudene kanskje var brødre.Nå er der vel imidlertid ikke noe skifte etter Fabian Andersson som kan bekrefte teorien . Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Aasheim

Noen tanker til det foregående.Begge Knut Fabiansønner er desverre kommet til verden i en tid med manglende kirkebøker. Og Knut d.y. akkurat litt for mange år etter Prestemanntallet i 1666.Bonde og leilending Knut d.e. på øvste Mjelde og familien hans forlot nok Mjeldalen. Han selv døde jo på Skjerping. Hadde han hatt en sønn som overtok bruket på øvste Mjelde, så var det jo naturlig at Knut endte sine dager der. Litt forunderlig er det at eldste sønnen Fabian ikke overtok bruket, men flyttet til Votlo.Som nevnt i mitt forrige innlegg, så må nok den i ætteboken nævnte sønn Mons Knutsen (1694-1762) øvste Mjelde nr. 88, være sønn av en annen Knut. Da det i et hefte om Mjeldalen nevnes at Mons Knutsen ble jordeier og velstående, så kan jeg tenke meg at han kan ha noe med Knut Olsen øvste Mjelde nr. 69 å gjøre. Den som kalles Vossa-Knut. Han var inngiftet i den såkalte lensmannsslekten i Mjeldalen. Se Øvste Mjelde nr. 75, lensm. Johannes Andersen. Dette var en meget velstående familie i flere generasjoner, og store jordeiere etter våre forhold.Knut Fabiansen d.e. sin eldste sønn kalles Fabian. Etter reglene om oppattkalling av navn, så skulle vel dette tyde på at far til Knut, Fabian Andersen øvste Mjelde, nr. 68, nylig var død.Fabian Andersen er nevnt fødd ca 1628. Tar en med litt feilmargin, så kan han være noen år yngre. Da kan det være en mulighet for at han kan finnes under en eller annen gård i Koppskattmanntallet 1645. (Alle over 15 år?)Skal en kunne få en skikkelig oversikt over brukerne på Øvste Mjelde på den tid - og forhåpentligvis mer opplysninger om Fabian Andersen m.m., så er jeg redd for at filmrullene på Universitetet over Bergenhus Lensregnskaper fra slutten av 1500-tallet og opp til 1670-årene må gjennomgåes i detalj.Håkon Aasheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Håkon for et nytt fint og interessant innlegg i denne debatten.Jeg vet ikke om det er noe mer av interesse å hente fra tingbøkene.Noen Fabian Andersen kan jeg ikke se i Koppskatten av 1645. Derimot finnes en Fabian Knutsen gift med Marete på gården Hechland i Mielde Skipreide.Ellers må vi vel til Lensregnskapene for å finne flere svar. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Takk til Håkon for endel ny informasjon og oppklaringer.Jeg har også vert inne på tanken om at de er brødre. Men det er en ting jeg ikke forstår vedrørende K.F.dy, og at de muligens er brødre: I mantallet 1701 står det 'odelsbonde'. Slik jeg oppfatter det betyr det at han har odel en plass, men hvor. Hvis K.F.de er bror til K.F.dy, hvorfor er han benevnt som leilending i 1701 mantallet? Elstemann burde hatt odels-betegnelsen, eller er jeg helt på villspor.mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Aasheim

Det er en litt forunderlig benevnelse dette med 'odelsbonde' på KF d.y. Men dersom det er hold i dette, så kan han utmerket godt eie odelsgods andre steder enn der han virker og bor. Det en eventuelt måtte gjøre da, er å gå gjennom mulige odelsskattelister fra denne tiden. Også flere 10-år tilbake, for å prøve å fange opp hva familien kunne eie av jordegods. Det kunne jo i beste fall også gi et svar på om Knut d.e. og d.y er brør. Altså prøve å følge det mulige jordegods fra et par generasjoner tilbake. Så da må en nok se i Bergenhus Lensregnskaper sine odelsjordegodslister. Mener å huske at fra 1660-70 osv ble det laget slike lister hvert 5te år.For å kunne finne mer ut om K.F. d.y., så er det vel eneste løsningen å lete blant mulige barns fødsler og Knut sitt dødsfall i Bergen og omegn, dvs. Nord- Midt- og Sunnhordland. Men først og fremst i nærområdet. For vanlig praksis tilsa at de flyttet ikke så langt. Det som gjør det ekstra vanskelig er at de har 'helt vanlige' fornavn.Håkon Aasheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Hei!Jeg tror det er en liten misforståelse dette med at Knut Fabiansen d.y. var en odelsbonde. Det riktige er at han tjente hos en odelsbonde. Det var oppsitterne selv som eide Herland i 1701. Det samme vil dere se under gården Ytre Boge der bonden Peder Nilsen var odelsbonde, men han har også en tjener Jon Johannessen på 14 år som ikke er noen odelseier. Det er bare det at databasen er registrert slik at tjenerne vil også få 'odelsbonde' i merknadsfeltet sitt siden de tjener odelsbønder. Det samme er tilfellet med leilendinger som har tjenere. Tjenerne er ikke leilendinger, men de tjener leilendingene.Peder Nielsen Y. Bouge 36 ops Odelsbonde Hougs Præstegie 1665-1665 7223 Joen Johansen yttre Bouge Y. Bouge 14 tjener Odelsbonde Hougs Præstegie 1687-1687 7281 Gregorius Monsen Helleland 66 ops Odelsbonde Hougs Præstegie 1635-1635 7282 Mons Gregorsen Helleland 30 ops sønn hieme Odelsbonde Hougs Præstegie 1671-1671 7283 Mons Olsen Helleland 40 ops Odelsbonde Hougs Præstegie 1661-1661 7284 Marte Knudsdater Helleland ops Enchen Odelsbonde Hougs Præstegie 1591-1701 7285 Knud Fabiansen øfste Mielde Helleland 32 tjener Odelsbonde Hougs Præstegie 1669-1669Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Hallo.Takk til Kenneth for oppklaring av detaljene i tabellen. Da stemmer det nok også bedre med muligheten at det er Knut Fabiansen d.y. som fikk bygsel i Nore Wesetter i 1704 (ref inlegg 6)Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.