Gå til innhold
Arkivverket

[#32111] Hr. Michel Christensen ca. 1578 - 1617 Hemne Sør-Trøndelag

Gjest Anne Årbogen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Årbogen

Er det noen som kjenner til hans foreldre og hvor han kommer fra. Min kilde er Svein Tore Dahl om Geistligheten i Midt og Nord Norge. Iflg. S.T Dahl ble han gift med Milde Audensdt. fra Aspa-ætten, jmf. Aspa-seminaret 1996 -97 s.17. De fikk bl.a. datteren Elisabet Mikkelsdatter som ble gift med Hr. Augustinus Jensen. kapellan i Vår Frues Kirke i Trondheim.jrf.S.T Dahl.s185. Melchior Augustinussøn oppgir i sine Annaler 1670 - 1705 et uddrag ved Ludvig Daae i 1824 - 1910 i et særtrykk af Personalhistorisk Tidsskrift bind 3 s 2 at hans foreldre er Hr. Augustinus Jensen og Lisbeth Mikkelsdatter. I forordet står dette:' Ved her ugive Autobiographien og Krøniken har jeg ikke villet medtage de Data om det nordenfjelske Præsteskab, der allerede kjendes af A. Erlandsen bekjendte Skrifter i denne Materie, med hvilke jeg omhyggelig har confereret. Også andre ting er utdeladte, naarde forekome mig heelt unyttige'. I fotnoten står dette: 'Erlandsen har ikke havt Anledning til at benytte 'Huus-Cancelliet', men derimod havt Adgang til et Haandskrift af Melchior Augustinussøn af besægtet Inhold, men mindre fuldstændigt og forfattet paa Latin: 'Ortus et occasus rerum Nidrosiensium'(i det trindhjemske Bibliotek.)'.Mine spørsmål blir disse, er det noen som kjenner til Michel Christensen opphav og innholdet i 'Huss-Cancelliet'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.