Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#32111] Hr. Michel Christensen ca. 1578 - 1617 Hemne Sør-Trøndelag

Recommended Posts

Gjest Anne Årbogen

Er det noen som kjenner til hans foreldre og hvor han kommer fra. Min kilde er Svein Tore Dahl om Geistligheten i Midt og Nord Norge. Iflg. S.T Dahl ble han gift med Milde Audensdt. fra Aspa-ætten, jmf. Aspa-seminaret 1996 -97 s.17. De fikk bl.a. datteren Elisabet Mikkelsdatter som ble gift med Hr. Augustinus Jensen. kapellan i Vår Frues Kirke i Trondheim.jrf.S.T Dahl.s185. Melchior Augustinussøn oppgir i sine Annaler 1670 - 1705 et uddrag ved Ludvig Daae i 1824 - 1910 i et særtrykk af Personalhistorisk Tidsskrift bind 3 s 2 at hans foreldre er Hr. Augustinus Jensen og Lisbeth Mikkelsdatter. I forordet står dette:' Ved her ugive Autobiographien og Krøniken har jeg ikke villet medtage de Data om det nordenfjelske Præsteskab, der allerede kjendes af A. Erlandsen bekjendte Skrifter i denne Materie, med hvilke jeg omhyggelig har confereret. Også andre ting er utdeladte, naarde forekome mig heelt unyttige'. I fotnoten står dette: 'Erlandsen har ikke havt Anledning til at benytte 'Huus-Cancelliet', men derimod havt Adgang til et Haandskrift af Melchior Augustinussøn af besægtet Inhold, men mindre fuldstændigt og forfattet paa Latin: 'Ortus et occasus rerum Nidrosiensium'(i det trindhjemske Bibliotek.)'.Mine spørsmål blir disse, er det noen som kjenner til Michel Christensen opphav og innholdet i 'Huss-Cancelliet'?

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.