Gå til innhold
Arkivverket

[#32113] Sandnes i Tveit sogn Vest Agder.

Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Johan Tveide sin bygdebok fra Tveit/Kristiansand nevner Christen Tollaksen i 1677 med bygsel på gården Sandnes, som tidligere hadde vært et enkesete. Er det noen som har en anelse hvor denne Christen Tollaksen kan komme fra?Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Takk Knut, men har du noen flere opplysninger, ser forøvrig at navnet Tollak er brukt lenger oppe i dalen (Flå i Birkenes) men jeg klarer ikke å finne noen sammenheng.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Jeg ser Johan Tveite i sin bok for Tveit antyder en kobling til Raen, og jeg må jo innrømme at Tveite sine antydninger kan faktisk holde mål. Christen Sandnes er nevnt som bruker i 1623. I 1647 nevnes Christen Sandnes og Sti Foss som eiere av Raen i Birkenes, der nevnes en Tollak Christensen på Raen, Tveite sin teori at han kan være far til Christen Tollaksen på Sandnes er derfor ikke så umulig. Og at Christen Sandnes er hans farfar. Andre vurderinger mottas med takk.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.