Gå til innhold
Arkivverket

[#32114] FORUM (entall)- FORA (flertall)

Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg er helt enig med deg, Ellef, at grammatikk og rettskrivning eller påpekning av evt. feil og mangler, ikke burde være noe tema her i dette forumet. Det er absolutt innholdet som er det essensielle her. Mine hjertesukk går mer på de situasjoner der man er mer eller mindre tvunget til å skrive på en bestemt måte, som på skolen (heldigvis ferdig der for lenge siden) og i forbindelse med utgående brev på ens arbeidsplass. Når det gjelder det siste, er vel mange enige i at det gir et mer tillitvekkende inntrykk dersom det ikke er altfor mange skrivefeil. Det rinner meg i hu en tilbudsplakat på 'hångkler' (håndklær) jeg så en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Jeg synes det er fint at språk og derunder grammatikk kommer opp som et eget tema en gang i mellom. Dette kan bare virke bevisstgjørende på oss alle. Noen vil synes at rettskriving er vanskelig og dermed naturlig nok være mer opptatt av innholdet i hva som skrives. Problemet er gjerne at manglende språklig presisjonsnivå en del ganger vil kunne kan skape unødige kommunikajsonproblemer.Jeg er også svært glad for at Gine Olsen tok opp dette med feilaktig bruk av den latinske forkortelsen NN (Nomen Nescio), altså Navn Ukjent. Skulle man erstatte dette med noe norsk, ville en variant kunne være NU (Navn Ukjent)Sørensdotter, for eksempel.Bruken av kun én N, der hvor man kjenner patronymet, men ikke fornavnet, har dessverre også sneket seg inn i bl.a. Norsk Slektshistorisk Tidsskrift (som vel egentlig skal skrives Norsk slektshistorisk tidsskrift) og dermed vil jo ikke NST (Nst?) være så normdannende som ønskelig.Jeg har også sett varianter som Mari Ndatter, hvilket heller ikke gir så mye mening.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei Are!Her er vi nok ikke enige. Jeg synes det er en uting at rettskrivning og grammatikk blir tatt opp i dette forumet.Mulig det virker bevisstgjørende på mange at slikt kommer opp, men frykter det også vil skremme endel fra deltagelse. Kan ikke minnes dette har vært noe tema her i Brukarforumet før.I mitt forrige innlegg la jeg med vilje inn et par skrivefeil. Bl.a. rettskriving og gramatikk, i stedet for det rettskrivning og grammatikk. Gjorde dette for å se om noen var så 'vennlige' å bemerke dette. Det var det ikke, og håper heller ingen pirker på slike bagateller i fremtiden. (En annen side av saken er at jeg ikke hadde behøvd å bake inn feil med vilje. Sikkert nok av den slags utenom).Hvor stor prosent av oss har lese- og skrivevansker? Ikke vet jeg, men det er vel ikke meningen at vi skal skremmes fra deltagelse?Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tror ikke du behøver å være så bekymret, Ellef. I mange innlegg vrimler det av språkfeil - uten at noen påtaler det. Hvis jeg forsto Astrid rett, så var utgangspunktet hennes ett bestemt ord: Forum. At hun grep fatt nettopp i det, er vel ikke så unaturlig. Vi fører jo diskusjonene her nettopp i et forum, nemlig Digitalarkivets brukarforum. Og jeg synes ikke det er ubetimelig å bruke noen linjer på å drøfte hva som er rett navn på det 'redskapet' vi benytter - både i entall og flertall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei!Enig i at den opprinnelige tråden, 'Forum - Fora' kanskje ikke var så ille å diskutere.Men debatten ble etter en stund penset inn på endel sidespor, noe Astrid ikke kan klandres for. Jeg var sjøl en av de som kjørte den over på feil spor.Var bare redd for at enkelte deltagere i dette forumet skulle begynne pirke på andre sine skrivefeil. Var for endel år siden medlem i en forening, hvor det virket som flere satte grammatikken fremfor det faglige. Vart til slutt så furten og småforbanna at jeg meldte meg ut av hele foreningen. Slikt har vi heldigvis vært skånet for her. Håper jeg heller ikke i fremtiden har slikt å frykte her i Digitalarkivet.Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Eg er sjølvsagt samd med Ellef Ellefsen og andre innleggjarar i at INNHALDET i ei framstilling tross alt er det viktigaste, so lenge som dette er forståeleg! Men talrike ordfeil fær i alle fall meg til å tvila på innhaldet, som om det ikkje har vore lese korrektur i det heile. For, er det mange feil i den verbale framstillingi, kva då med eventuelle datoar som vert attgjevne? Kan me stola på dei? Datoar har me ofte ikkje høve til å kontollera mot ei rettskrivingsordbok!Elles vil eg gjerne få koma med ei utsegn om ''feili'' som Ellef Ellefsen hadde lagt inn: På landsmål heiter det faktisk rettskriving, om ein ikkje vil skriva ''ordkunne'', og når det gjeld framandordet gramatikk, so ser det ut som om sjølv dei ''kunnige'' er usamde om stavemåten. På tysk vert det skrive med dobbel konsonant, medan dei på italiensk nyttar den enkle varianten. Kva so med latin?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Ellef:Jeg er glad for at du benyttet anledningen til å misforstå det jeg skrev. Dette gir meg nemlig muligheten til å utdype litt.Jeg sa altså ovenfor at jeg syntes det var fint at dette med språk og derunder grammatikk kommer opp som et _eget_ tema, en gang i mellom (altså ikke hele tiden!).Man skal selvsagt ikke rette og pirke på sine meddebattanter i diskusjoner som ikke handler om språk og grammatikk. Man trenger heller ikke diskutere språk og grammatikk hele tiden.MEN, det er helt på sin plass å kunne ta dette opp med jevne mellomrom, uten at enkeltpersoner trenger å føle seg støtt av den grunn.Jeg er FOR det normative og kan ikke se at språkelig omtanke, om enn normativ, ikke skulle finne sin naturlige plass i dette diskusjons_forum_. Ja for det er vel ikke slik at folk tror at det kun er slektsrelaterte spørsmål som har adgang til meningsutveksling i Digitalarkivets to ulike fora? : )mv Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Dessverre er jeg også en av de som reagerer på grammatiske feil, men i dette forumet må det kunne godtas. Derimot er det irriterende når en ser persons- eller stedsnavn skrevet feil, på grunn av slurv. Så undres en på om navnet har vært skrevet slik, - inntil en oppdager at det kommer svar fra noen som har den rette forma av navnet. Dette må kunne unngås, hvis en leser det en har skrevet før en legger det ut. Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til innlegg (32):Jeg tok feil. Rotet meg derfor inn i denne diskusjonen på feil grunnlag. Gikk i den tro at Brukarforumet kun var for slektsrelaterte spørsmål.Nå er til og med jeg blitt klar over at dette forumet er for '- - - -, etterlysing av personar, eller kva det måtte vere'. Nok om det. Jeg kommer nok fortsatt til å bidra med innlegg fulle av skrive- og tastefeil, til ergrelse for mange. (Er både for dum, og for gammel til å forbedre meg). Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Ellef! Du må ikke misforstå, det var ikke deg jeg mente når jeg nevnte skrivefeil i navn. Det har vært andre jeg nylig har sett som skrev navn feil, slik at navnet ble uforståelig. Jeg har ikke fulgt med i hva du skrev! - Og som tidligere nevnt, i dette forumet skal vi godta vanlige skrivefeil. Dette er ikke et forum for fullkommenhet av den slags! Håper jeg ikke......! Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Tro om ikke det kan være enighet om at alle synger med sitt nebb og at det ikke er relevant om innlegg her har noen språklige feil, enten de skyldes det ene eller andre. Hadde jeg ikke trodd på overbærenhet, hadde jeg måttet skrive mine inlegg på dansk som er mitt egl. språk fra skoletiden, men jeg syns det er moro å bruke mine foreldres språk så godt det nå går an. Det som er påpekt av enkelte er at bl.a. unøyaktighet når en skriver innlegg (fx feilstavet navn) i uheldige fall kan føre til misforståelser, hvilket ikke er i noens interesse, såvidt jeg kan se. I slektshistorie er vel uansett et mål av nøyaktighet når en skriver av kilder så viktig at de fleste i debatanter her som nettop har slektshistorie som felles interesse må antas å besítte dette i en rimelig grad. Men om man som Ellef nevner skriver 'rettskriving' eller 'rettskrivning' er vel helt uten betydning i sammenheng med de spørsmålene som diskuteres i disse debattene?Med hensyn til mitt innlegg om NN (som kanskje hadde vært bedre å plassere som eget emne?) så er det vel egl ikke en språkdiskussion, men et spørsmål om hvilken standard vi velger som symbol for 'ukjent navn'. Og da er et enkelt N etter min mening for lett å tolke som angivelse av at personen heter noe som begynner med N.Til slutt, med hensyn til forum/fora, så syns jeg (fortsatt) det er bra å få lære nye ting av de som vet noe - det var jo ikke en kommentar til en bestemt som hadde laget feil, men mer en kommentar til at ordet som naturlig nok blir ofte brukt i disse debattene har en anerkjent form i Norge - og hvorfor ikke bruke den, når noen er så vennlig å fortelle oss om den?Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Astrid, et på tampen spørsmål til deg (latin ?)Under (her hvor jeg skriver til deg): Skriv nytt innlegg: står det å lese ' Redaktøren eller dei han set til det har suveren og INAPPELABLE rett til å ta bort innlegg frå debatten osv.'Er inappelable en bøyningsform av inappellabel ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

(Til innlegg 37:) Skulle vært 'inappellabel' (to l'er) i følge Nynorskordboka. Noen bøyning er det vel ikke her, men at to bokstaver ved en lapsus har byttet plass. - Egentlig burde jeg ikke skrevet dette innlegget, for jeg er enig med flere her i at det ikke bør være for mye språkdebatt i dette forumet. Men den språk-/tolkehjelpen man kan få her er både relevant og nyttig. - For øvrig er jeg oppvokst på Horten ;-) (Men 'i' er like greit.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest knut fasting

Jeg våger en til under dette temaet:KAN vi også få slippe ` (apostrofen) foran genitivs s ?Det SKAL IKKE være noen ` (apostrof) på norsk, det heter altså Knuts og IKKE Knut`s o.s.v.; o} knut`f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Enig med deg, Knut. Men jeg tror du bruker en aksent (`) der du mener å bruke apostrofen ('). På mitt tastatur er apostrofen på tasten til høyre for 'Æ'. For å spikke flisene skikkelig små, legger jeg til at det etter ord som slutter på s, z og x skal være genitivsapostrof (men ikke genitivs-s).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Når me først er inne på språkleg diskusjon, er det vel ikkje so mange som nyttar apostrof i genitiv ved Knut's son eller Per's son, men eg set pris på at Knut og andre nyttar semikolon; dette saknar eg i mange nyare norske presentasjonar!Eg har i mange år ergra meg, ikkje berre over ortografiske feil, men ogso over teiknbruken. Det meste av det eg skriv sjølve, har engelsk språkdrakt, og eg har i mange år nytta amerikansk tastatur på datamaskinen min, noko eg set stor pris på; det er jo ikkje so vanskeleg å læra seg korleis ein skriv norsk æ, ø og å, eller tysk ü, ö, ä og ß.Men kan einkvan fortelja meg kvifor Brukarforum ikkje godtek vanlege anførselsteikn ''?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Jeg liker også semikolon. Men bidrar ikke bruken av det mer til eleganse enn korrekthet? Semikolonet kan jo byttes ut, uten at det nødvendigvis blir feil av den grunn. Selv mener jeg det er langt mer skjemmende hvordan orddelingen ødelegger et av de største fortrinnene det norske språket har sammenlignet med, for eksempel, engelsk. Det er forresten ganske spennende å lese om punktuasjonens historie. Den inneholder fortellinger om dramatiske overfall og store vyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Inger Eik

Til innlegg 37:'Inappelable' var nå litt av et ord da! Jeg hadde ikke lagt merke til det tidligere og måtte slå opp i (bokmåls)ordboka om ordet fantes (det fantes!), selv om jeg vel kunne tenke meg betydningen utifra engelsk.Hvis inappellabel ikke er et vanlig brukt ord på nynorsk, burde det kanskje heller stå 'udiskutable' så folk forstår det.mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Normalt les eg berre arkivforumet, men ser at det kan svara seg å følgja med i begge fora, særleg når ein av mine skrivfeil er blitt oppdaga. Mange synest sikkert det er diskutabelt å ta bort innlegg, andre kan ha lyst å diskutera det. Det gjer me gjerne, men det er likevel inappellabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.