Gå til innhold
Arkivverket

[#32131] Søren Thorsen, f. 1829, fra Heså i Bjelland, Arendal, Hvem var foreldrene?


Gjest Jan Olav Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Olav Berg

Bodde først på Holmen i Landvig sogn. Kom til Drange (Farsund) våren 1866, Gift med Tobine Benedicte Tønnesdatter, f. 1843 på Drange.Kjenner noen foreldrene til Søren Thorsen? Takknemlig for litt hjelp. Hilsen Jan Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

I flg mine notater er hans far Thor Sørenson Hesså d.4.mars 1852 70 år gammel og Hustru Gundvor Olsdatter d.13.nov.1839 39 år gammel. Søren nevnes ved skifte etter moren som 11 år.Mvh.Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja den nok nok noe misvisende, men jeg oppfatter spørsmålet dit hen som Søren Thoreson har kommet til Arendal, og at Jan Olav Berg etterlyser hans foreldre fra Hesså i Bjelland.Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Av og til kan det kansje være greit å få en tilbakemelding fra den som søker,at han har mottatt den informasjon som er gitt. Det er jo litt arbeid med å sjekke opplysningene også.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Treff

Til Odland og Johannessen !Litt sen respons fra Jan Olav Berg kan skyldes at han nedkoblet PC-utstyret sitt. Han skulle få lagt om noe elektrisk. Han har imidlertid mottatt informasjonen og viste tydelig glede. Jeg er familie og har snakket med han på tlf.Er naturligvis enig med deg ang. ditt siste innlegg Odland. Mvh Tor Treff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Olav Berg

Tusen takk for svar på hvem som var foreldre til Søren Thorsen. Beklager at spørsmålet var litt misvisende.Jeg beklager også at jeg har fått gitt alt for sen tilbakemelding på motatte svar. Det stemmer som min svoger Tor svarte her, først nå i dag så er Pc'en igang igjen. Hilsen Jan Olav Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Takk for tilbakemelding. Når det gjelder Thor Sørenson Hesså som må være fødd ca. 1782,(siden han nevnes død i 1852. 70 år gml.) tror jeg ikke han kommer fra Bjelland, men er en innflytter. Kan ikke se hans navn i f.t. av 1801, og jeg har en bra oversikt over Bjelland, uten at jeg kan lokalisere hans slekt i distriktet. Bygdeboken for Bjelland nevner han heller ikke. Hans hustru Gundvor Olsdatter kommer fra Hesså. 1.)Far:Ole Tommeson 18.år i 1786 2.)Tommes Wraalson g.med Gundvor Osmundsdtr. Ytre Homme, henne er det d.sk. etter i 1786. Tommes nevnes død 14.8.1828,82 1/2 år gml. Dette er opplysninger fra bygdeboken for Bjelland. Jeg vil tro at Tommes er sønn til Wraal Biørnson Hesså, men om dette sier bygdeboken intet.Mvh.Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Olav Berg

Hei igjen, og takk for svar. Når det gjelder Thor Sørensen, vet jeg ikke mere enn det bygdeboka for Herad (s.603 h.s.) forteller om hans eventuelle sønn Søren Thorsen: at han (Søren) var født på Heså i Bjelland i 1829. (Det at jeg skrev Arendal helt i starten, var at jeg trodde dette hørte til Arendal). Foreldrerne til Søren Thorsen var mine tippoldeforeldre, derfor etterlyste jeg hans foreldre, og jeg er takknemlig for dine svar. Mvh. Jan Olav Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

17.søndag etter trinitatis 1799(15 sept) konf. i Tvedt kirke Thor Sørensen Kornbrekke 15 1/2 aar.Ungkarl Thor Sørensen Revstad af Tvedt sogn, 45aar grbr. gifter seg 5.juni 1828 med Gunvor Olsdatter Hessaa 29 aar. Forl: Ole Torufson Hessaa Berthor Hanson Mindrebø.Døpt16.mai 1829 Søren Thorsen Hessaa.Revstad er gården Refstad i Birkenes, men jeg klarer ikke å lokalisere Thor sin slekt, ei heller under Kornbrekke.Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Olav Berg

Tusen takk for all hjelpen, Oddland. Du har hatt mye arbeid med dette. Hadde aldri funnet ut dette alene. Mvh Jan O. Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Da kan en avslutte med følgende: Som tidligere nevnt finner jeg ikke Thor Sørensen eller hans far til Refstad i Tveit, jeg finner heller ikke familien nevnt under Kornbrekke.Men hans mulige far kan være Søren Thorsen som kommer et eller annet steds fra i 1781 og kjøper gård på Saga i Birkenes, har den noen år og kjøper seg inn på Klepp i Birkenes. Ved Folketellingen av 1801 er Søren Thorsen på Brennevand, her nevnes han som 57 år, gift med Marthe Hansdatter 74 år.begge i første ekteskap. Alderen på Marthe var noe høy, Thor Sørensen er i tjeneste på gården Tveite.Dette er den eneste Søren i Tveit sogn jeg kan få til å stemme med Thor Sørensen. Som sagt jeg likte ikke alderen på hans hustru.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Olav Berg

Hei igjen. Da takker jeg for alle opplysningene, og tar dette med og legger inn med et lite forbehold. Takk for all hjelpen. J.O.Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Den var noe vrien på så kort tid denne,skal du løyse nøtten, så må nok en eventuell kirkebok fra Tveit på bordet. Kopiene begynner fra 1794,noe forsent. Samtidig er jeg i noe villrede om denne Søren Thorsen sine 'sprett i Tveit'.Jeg knytter ikke 100% troverdighet til det som er skrevet i bygdebøkene, men Tveide sin om Tveit har vært meget god. Jeg tror nok det er den rette far, men så var det alderen på hustruen som jeg fant noe tvilsom.Er alderen feilskrevet tro?Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Klarte å oppdrive boken garder i Tveit av Johan Tveite. Under Brennevand står dette:(sitat)På Brennevand finner vi i 1801 også hm.Søren Thorsen 57 år med kone Marthe Hansdtr. 44 (d.1803-73år) Skal en da annta at den første alder her kansje er det rette? Hørest mere fornuftig ut.Mvh.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Olav Berg

Mange takk atter en gang. Jeg tror jeg vil prøve på biblioteket her i Lyngdal, nå som det ser ut som Søren Thorsen kommer fra Tveit. Og jeg er enig at alderen på Marthe synes mere sannsynlig ut nå. Hilsen J.O.Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Det er en ting som jeg lurer noe på, Thor Sørensen nevnes som Kornbrekke ved sin konfirmasjon i 1799. Dette er et navn fra Høvåg. Det har komt noen familier til Tveit med dette navnet fra Høvåg, men jeg finner ingen holdepunker for at Thor skulle på noen som helst måte ha tilknyttning til disse. På Sveland (Svaland)i Birkenæs bor en kvinne gift sådan, med navnet Marthe Hansdatter, her virker det som om det kan finnes noe tilknyttning til Kornbrekke i Høvåg.En sønn ser ut til å være gift til Kornbrekke Dette slenger jeg bare inn, det kan være et totalt 'BOMSKUDD'.Gjenomgå bøkene til Johan Tveide for Tveit og Birkenes, så håper jeg at du finner et svar.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JAn O.Berg

Hei igjen, jeg har nå bestilt denne boka gjennom biblioteket, så skal jeg se om jeg kan finne noe der. Takker så mye. Mvh. J.O.Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.