Gå til innhold
Arkivverket

[#32137] Samson Ananiassen f ca 1680 - 1771

Gjest Knut Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Hansen

Hei..Kan noen hjelpe til her?Samson Ananiassen f ca 1680 – 1771Første gang jeg treffer på ham er i 1733 i militære lister, da er han bosatt på Vengsøya i Tromsø. I ekstraskatteregisteret av 1763 er han og Hustruen (hun er ikke navngitt) registrert som husmenn/inderster på Sør Langnes i Tromsø. I sjeleregisteret av 1769 er Samson (100 år) registrert som tjener hos paret Erik Hemmingsen (50 år) og Lisbeth Samsonsdatter (46 år), jeg antar at Lisbeth er datteren basert på farsnavnet, det er bare hun i denne alderen som har det i Tromsø på denne tiden. Samson døde i 1771, da var alderen oppgitt til 100 år.Jeg tror han kom fra området Vestlandet til Trønderlag (på bakgrunn av navnet)..Er det noen som kjenner til Samson? Hvor ble han født? Hvor ble han gift? Og med hvem? Hvor mange barn hadde paret? Er noen av barna døpt i området de kom fra?På forhånd takk for hjelpen… Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Samson Ananiassen - det lyder som ein fjording. Sjekk skifteregistra for Sunnfjord og Nordfjord, som ligg i Digitalarkivet. Fjordingane var svært glade i gammeltestamentlige fornamn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Aasmoe

Hei.Har sett litt i sesjonsmanntall fra 1755 for Tromsø menighet uten å finne noen som kan være barn. (Manntallet nevner oppsittere samt menn i alderen 18-40 år).Oppsittere på Vengsøy er Lars Olsen (samme som 1733) og Eric Hemingsen, som da er oppsitter på gården som Samson Ananiassen brukte i 1733. Eric må da trolig være den samme som er gift med Lisbeth Samsonsdatter.I samme manntall finnes en Samson Thoresen, oppsitter på Nordby i Malangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..jeg må skynde meg å svare før DA forsvinner igjen... :-)takk for responsen...til innlegg 2, det er gjort, ingen funn..til innlegg 3, dette bekrefter vel min antakelse?....---siden Samson Ananiassen ikke er i 1702 manntallet må han være tilflyttet området senere.. (se innleggene 1 og 2)MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Aasmoe

Hei.Det virker sannsynlig at Lisbeth er datter av Samson Ananiassen.Har du sett om bygselskontrakten er innført i tingboken? Det kan være at det kan gi en antydning om hvor han kom fra. Det er dessuten noen manntall for 1764 og 1766 for Tromsøområdet i kopi på Statsarkivet, de har med kvinnenavn, og kan inneholde navn på hustruen, siden hun var i live i 1763. Jeg skal innom der i morgen, så jeg kan se etter.Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..Takk for hjelpa så langt.. :-)nå venter jeg i spenning Geir....--det er ikke lett å finne navnekombinasjonen 'Samson Ananiassen' noen steder.. er det noen som kjenner til en Ananias som kan være kandidat til farstittelen? MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Aasmoe

Hei igjen.Jeg fant Samson i 1764, på Sør-Langnes, men hustruens navn er ikke oppført der. I 1766 fant jeg ikke han i det hele tatt, hverken på Sør-Langnes eller i Laukvik, der datter og ektemann bodde begge år.Den andre Samson jeg nevnte var 53 år i 1769, så han er utelukket som far til Lisbeth.Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..Takk Geir...undres på hvor Samson er i 1766?dersom kona til Samson ikke er nevnt i 'manntallet' av 1764, mens andre koner er, må det bety at kona døde mellom ekstraskatteregisterets registreringer i 1763 og 'manntallet' av 1764... er det noen som kjenner til datoene?det kan være en av disse:Kirsten Jonsdtr., 1763, 70 årSusanna Olsdtr., 1763, 65 årBeata Jonsdtr., 1764, 80 årGunnel, 1764er det noen som kan utelukke noen av disse?---jeg legger merke til at ingen kjenner til noen Ananias på 1600 tallet noen steder i landet, hva nå det kan bety... MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..Tusen takk Geir..her må jeg skynde meg før DA forsvinner igjen..da er nok damene som døde i 1763 utelukket...det gode er jo at det blir færre år å søke på for å finne kona til Samson..det finurlige er at jeg ikke finner Samson registrert i tingbøker fra Helgøy i denne perioden (ikke i det hele)..er det noen som kjenner til registreringer av Samson utenom de som er nevnt i tidligere innlegg?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Ananias på 1600-tallet ?Ananias Hansson Bugge, 1632 - 1683. Hans søsken heter:Elias, Mathias, Salomonm, Hans, Esaias og Daniel.Så var da også faren sogneprest.....; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Ananias på 1600-tallet?Koppskat for Davik, Nordfjord 1645: Ananias Rasmussen. Sønn av Rasmus Thidemandsen Indre Davig og kona Kristi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..er det så noen som er kjent med skiftene etter de ulike Ananias-ene som er nevnt i innleggene 11,12,13,14 og 16?:-)) MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..Takker så mye for responsen..jeg må nok til Arkivforum, men jeg hadde lyst til å prøve å få lokalisert alle Ananias-ene geografisk, for å eventuelt finne skifter etter disse også før jeg tok opp skiftene i Arkivforum..---er det noen som kan bekrefte eller utelukke:Annikken Pedersdtr., Langnes, (død)1768, 70 årsom kona til Samson?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Knut Hansen

Hei..beklager at det har tatt tid å svare på innlegget..til innlegg 20. hvordan gjør du den koblingen?så langt jeg kan se er det sannsynligjort i innleggene 3 og 5 at det var Samson Ananiassen som var Lisbeths far.. MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.