Gå til innhold
Arkivverket

[#32138] Obadias Jacobsen f ca 1695


Gjest Knut Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Hansen

Hei..Kan noen hjelpe til her?Obadias Jacobsen f ca 1695Han dukker opp på Seljelvnes i Balsfjord muligens sist på 1730 tallet. Jeg finner ham første gang omtalt i 1745 da han blir utnevnt til lagrettsmann. Det er noe usikkert hvem han var gift med, det kan være Berit Jonsdatter. Obadias har følgende barn (minst): Jacob ca 1726, Barbro ca 1728, Johannes ca 1730, Christian ca 1732, Anders ca 1735.. På bakgrunn av fødselsårene på barna antar jeg at Obadias er født ca 1695. Obadias er borte fra militære lister av 1755, og ikke nevnt i KB avskr. som starter i 1753.Jeg tror han kom fra området Vestlandet til Trønderlag (på bakgrunn av navnet).Er det noen som kjenner til Obadias Jacobsen? Hvor ble han født? Hvor ble han gift? Og med hvem? Er noen av barna døpt i området de kom fra?På forhånd takk for hjelpen… Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Eldste sønnen, Jacob, har flere steder oppgitt Strømmen som fødested. Om vi utgår fra at dette er Strømmen gård ved Rystraumen, så er nok alle barna født i området.Det er vel grunn til å anta at Obedias er død i 1749, når Bård Larsen overtar gården?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..takk for responsen...jeg har ikke sett at Jacob har oppgitt Strømmen som fødselsted, hvor er dette gjort? er det også oppgitt at foreldrene var fra samme gård?Obadias er ikke akkurat vanlig navn i Troms på denne tiden. Jeg er av den oppfatning at Obadias selv må være fra ett annet sted..MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Her arresterte du meg i en av mine 'ungdomssynder' som slektsforsker, - manglende kildehenvisning. Jeg tror at Alvin Andreassen nevner det i sin artikkel om Obadiessenfolket (Yggdrasil) og at det også kan finnes i noen av de militære rullene som står (kopier) i bokhylla på statsarkivet i Tromsø.Når det gjelder Obedias kone, så kan jo den Karen Andersdatter som dør på Seljelvnes i 1755 (71 år gammel) være en annen kandidat. Hennes farsnavn stemmer jo med skikken at sønn nummer to oppkalles etter morfaren.Det som taler for Berith Johnsdatter er jo at hun som enke først bodde hos Barbroe Obediasdatter og deretter hos Christian Obediassen. Ikke lett det her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..til Per Inge: nei dette er ikke lett, hadde det vært det hadde vi jo blitt ferdig med en gang og ikke hatt noen Hobby... :-)jeg har mest tro på dama som i eldre dager bor hos barna... (ca 60-40) derfor ble hun nevnt i temainnlegget :-) ...dersom vi går ut fra at barna antakelig er født på Strømmen gård, er det mulig at mora var derfra?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..Kan det være Srømfjorden gård?i 1702 bor det en Jacob Nilsen (35 år) på denne gården som ligger under Skjervøy.. han ser ut til å være gift med en enke... stesønner med alder 24 og 14 år.. da er det neppe enka som er mora til Obadias siden han ikke er nevnt i manntallet....på Strømmen med Strømfjorden som ligger under Hillesøy er oppsitteren Kjell Thorleifsen (62 år) med flere sønner og drenger, ingen Anders befinner seg der, men en av drengene heter Jon Vilchensen (25 år) kan være far til Berit Jonsdatter... en annen dreng heter Jacob Eidesen (28 år) og kan vel teoretisk være far til Obadias, men da er Obadias født etter 1702, og det er jo mulig...er det noen som kan bidra med opplysninger til dette?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Heisann...det har vel aldri vært så mange datoer på førstesiden av brukerforumet noen gang (fra 22. til 25. august), så det kan vel ta litt tid før det blir respons på innleggene?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Om innlegg nummer 6:Det finnes skifte etter Jakob Iversen Straumfjorden Skjervøy 1690-1713 folio 154.Om ikke annet, så kan det jo ev. utelukke denne muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Johan Fosli

Hei.I Alvin Andreassen's artikkel i Yggdrasil finner man følgende:Da Skyldsetningskommisjonen var i Balsfjorden i 1741, ble Seljelv, eller som det da het Sellie-Elfvnes, skyldsatt til 1 pund. Der var da to rydningsmenn der, nemlig Abadius Jacobsen på den indre halvdelen, og på den ytre Sylvester Larsen. Begge var nordmenn. De hadde begge skriftlig tillatelse fra forvalteren Michael Hvid fra 1738. Dette årstallet kan ha sammenheng med at naboeeiendommen Thomasjord ble skyldsatt dette året. Det går desverre ikke frem av papirene hvor lenge de hadde sittet på brukene, men det kan ha vært fra ca. 1735 eller tidligere siden de først skulle skatte fra 1745. De hadde jo såkalt 'Rydningsfrihetsår':Abadius utgår i 1749 da Baard Larsen fra Tennes overtar hans bruk. Abadius står oppført i årene 1746-48 som fattig og betaler ingen skatt, og ingen av hans etterkommere ble sittende på Seljelv som brukere. Og etter 1753 da Kirkeboka kom, finnes ingen Abadius død.Jacob Obadiassen er nevnt foran i Sesjonsmantallet 1755. Men alt samme året må han ha flyttet til Balsnes da sønnen Johannes ble født. Det finnes flere steder angitt hvor han ble født, og alle sier Strømmen, som jeg oppfatter som Strømsbukta. Han må vel være født i årene 1725-30.Christian Obadiassen ble konfirmert i 1756 og var da 19 år gammel, han var således født 1735. Vi har flere senere aldersangivelser på han, og alle stemmer helt overens. Han står også oppført under Bensjorda da han ble konfirmert, vel også i tjeneste der. I den militære rulle 1789 står han som født på Selnes i Balsfjorden.I sesjonsmantallet 1755 finner vi Johannes Obadiassen som dreng på Svartnes hos Carl Andersen. Johannes er 22 år, altså født ca. 1733, ugift og født i Tromsø menighet. Senere finnes han ikke i Balsfjorden, men vel i Karlsøy.Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..takk for utfyllende innlegg Nils Johan.. Og takk for sist :-)Johan oppererer vel både i Karlsøy og Lyngen som også broren Anders gjør..Jeg har brukbart med materiale på Obadiasbarna, men nesten ikke noe på foreldrene, noe jeg skjønner av innleggene kan bli vanskelig å finne..MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..jeg ser av innlegg 11 at det også her hevdes at Jacob har uttalt at han er født på Strømmen gård, det hadde vært fint å få vite en av stedene, for kontroll og referanse.. er det noen som kjenner til dette?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Johan Fosli

Hei.Den informasjonen jeg har stammer fra Alvin Andreassens artikkel i Yggdrasil. Jeg antar at det er i militærrullene at Jacob Obadiasen har oppgitt Strømmen som fødested.Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Johan Fosli

Hei Knut. Jeg ser at du har Anders Obadiassen født ca.1735. Lurer litt på hvor du har funnet 1735.Jeg har at Anders døde på Slettnes, Karlsøy i 1792 - 44 år gammel og konfirmert i 1763 og da bosatt på Kvitnes, Karlsøy. Har registrert to barn med Ane Kolbeinsdatter, Malena f.1775 og Christan f.1778.Anders har antakelig også et barn født utenfor ekteskap i 1766. '5. Sønd: Faste Comun: 13. publice absolv: Maren Maria Nielsdr. for begagne Leyermaal i udlagde til barnefader And: Obadiasen tien: i Qvitnes'Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..til innlegg 15: i innlegg 1 jeg skrev f ca 1735 på Anders i vanvare (slurv?). Min registrering i notatene er så vid som f mellom 1735 og 1750 med ? bak.. :-) -Jeg har ikke funnet noen registrering av alder på ham annet en den du nevner, f ca 1748 på bakgrunn av alder ved død (44 år i 1792).1748 som fødselsår må være feil om den sammenstilles med andre registreringer. Dette ledet til at jeg tror han neppe er født senere enn 1745... MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..Jeg skal drøye litt med resoneringen som ledet til fødselsåret til Anders, for rent teoretisk er det faktisk mulig at han kan være født så sent som 1750. Men det er flere betingelser som skal være til stede da..Om utgangspunktet er at Anders har de samme foreldrene som sine søsken, og at mora er en av de som blir nevnt i innlegg 4 er det bortimot klinisk umulig for Anders å være født så sent på 1740 tallet..Karen Andersdatter som dør på Seljelvnes i 1755, 71 år gammel - f ca 1685 vil da være langt over 'produktiv' alder i 1748..Berit Jonsdatter registrert i 1769 80 år gml. f ca 1689 vil i 1748 være langt over 'produktiv' alder...om alderen til disse damene justeres 'noe', vil det fortsatt være vanskelig å få barn på 1740 tallet, dog ikke helt umulig i første halvdelen.siden begge alternative mødre var i live i 1750, og at jeg ikke har funnet noe som skulle tilsi at Anders ikke var 'ekte' blir det mødrene som setter grensen..som jeg sa i innlegg 16: '1748 som fødselsår må være feil om den sammenstilles med andre registreringer', dette gjelder også andre registreringer av Anders..MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei ...det gikk vist litt for fort i nestsiste avsnitt i innlegg 18..siste linje i nestsiste avsnitt: 'blir det mødrene som setter grensen..' det skal selvfølgelig være - blir det de 2 alternativene til mor som setter grensen (for når Anders kan ha blitt født)MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

hei..til innlegg 17..hvor mange 14-15 år gamle gutter ble konfirmert i siste halvdel av 1700 tallet?hvor mange 16 år gamle gutter ble/var vordende fedre i samme tidsrom?senest i april 1765 har Anders besvangret 19 år gamle Maren Figenschou. Gitt at svangerskapet forløp noenlunde normalt og at omstendighetene etter fødselen ikke har utartet seg i noen retning i tid, så var barnet antakelig født i første halvdel av desember 1765.. barnet døde 8 dager gml. og ble begravd 01.01.1766..om ikke alderen til Anders justeres var han antakelig den yngste til det meste...MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.