Gå til innhold
Arkivverket

[#32139] Engelstrand, - hvor er det ?

Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

I forb. med et skifte i Nordl., tidl. 1700 -tall, er en av vergene til barna oppf. å bo på Engelstrand.- Jeg har forsøkt i div. register å finne dette sted, uten hell. Da er vel dette gjerne et ganske lite sted. Kanskje bare et gårdsnavn. Men, dersom jeg fant dette, kunne det der kanskje være ytterligere spor å finne om disse folkene. - Kan noen hjelpe ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Døving

Norgesglasset (Statens kartverk) kan vere til god hjelp. Prøv å søke stadnamn på 'engel*' (stjerne for trunkering), der er både Engelvær og Engeløy - kanskje eit spor?Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Nei dette er vel ikke så enkelt å finne ut av.- Det står faktisk Engelstrand.- Rent umiddelbart tenke jeg på Steigen omr. med Engeløya. - Ellers var jo dette folk med tilkn. til Skippermiljø, så egentlig kan det jo være hvor som helst i landet, Nord som Syd.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Hei !Engelstrand må være et skikkelig sjeldent navnDet er ikke i bruk som grunnkretsnavn noe sted i Norge, heller ikke som etternavn ser det ut til (navnesøk hos SSB gav som resultat 3, 2, 1 eller 0; mest trolig 0 -- navnet er dermed ledig hvis noen skulle ønske å oppta det som etternavn !)Noen googletreff er det på navnet, bl.a. i Sverige : Cathrin Engelstrand og Nico EngelstrandCelvin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Ja, for alt jeg et, kan det jo like gjerne ligge i Sverige (Jemtland ?) Det var jo stor innvandring derfra til det aktuelle området. Også med en viss tilknytn. til den aktuelle familie, så ?.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Det kan være at du er på sporet ....I Sverige har 7 personer Angelstrand som etternavn, mens maksimalt 4 personer heter EngelstrandFant dette på en svensk webside :........Angelstrand, Börje 18 dec 1999 18:42F d marknadschef inom Saab AB. 65 år. Släktforskning som övergått i upprättande av gårdsgenealogier för födelsepastoratet med församlingarna Fagered, Ullared och Källsjö (alla N-län)för perioden 1600 och framåt. Kompletterat med gårdsgenaealogier för grannförsamlingen Älvsered (P-län, nu N-län)........Du skriver at skiftet skjedde tidlig på 1700-tallet, altså ikke lang tid etter at Jämtland (Jemtland) ble avstått fra Danmark-Norge til Sverige (i 1645)c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei. Sikkert et skikkelig bomtips, men det er et sted i Lier kommune som heter Engelstrand. Det ligger helt nede ved Drammensfjorden. I min ungdom var det en ungdomsklubb der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Nei, hvorfor skulle man i utgangspunktet tro at det nødvendigvis var et 'bomtpis' ? - Så magert som det ser ut til å være på 'Engelstrender' må man forsøke det som er. - Men spørsmålet er da om det er noen som er såpass lokalkjent at de har mulighet til å finne ut hva det var der på ca. første halvdel av 1700 - tallet. - Altså Engelstrand i Lier, ved Drammensfjorden, om jeg forsto det rett.- Kan det ha vært et skipperleie ? En embetsmannsård ? Eller hva ? -- Takknemlig for oppfølgning ! --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Til Lars Løkkebøs innlegg: Er du sikker på at du husker rett? Det er et sted i Lier, langs Drammensfjorden, nesten ute ved Lahell, som heter Engersand. Er det det du tenker på? I min ungdom, (for ca 45 år siden!), var det både et badested og et fabrikkanlegg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei Tore. Er nok din hukommelse som er bedre enn min. Du har helt rett, riktig navn er Engersand, og er på Lahell....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Kurt Dahlstrøm

Ei stund sidan du la inn dette.Men formynderen Christen Nielsen (som du ikkje nevner ved navn) budde på garden 'Fugelstrand' (i Hemnes), kor han levde heile livet sitt (1675 - 1751). :)Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Takk skal du ha, men dette hadde jeg funnet frem for evigheter siden. Dumt at jeg ikke hadde nevnt det. - Men takk i alle fall for omtanken. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.