Gå til innhold
Arkivverket

[#32143] Baltzer Hactorsen f ca 1747 og Marthe Christensdatter f ca 1743 - i Bergen 1801

Gjest Knut Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Hansen

Hei..er det noen som kan hjelpe til her ?Baltzar Hactorsen f ca 1747 (national soldat) gift 04.07.1784 med Marthe Christensdatter f ca 1743 (paret ble forlovet 25.04.1784) paret fikk minst 4 barn : 1 Anna Gurine Baltzarsdatter, F 13.01.1785 i Bergen, Døpt: 16.01.1785 i DomKirken –2 Rachel Maria Baltzarsdatter, F 13.01.1785 i Bergen, Døpt: 16.01.1785 i DomKirken, Gift: 03.11.1805 med ungkarl granadeer Berthel Erichsen Berg (KK) -3 Anne Gurine Baltzarsdatter, F 26.06.1787 i Bergen, Døpt: 01.07.1787 i DomKirken -4 Anna Larssine Baltzarsdatter, F 08.08.1790 i Bergen, Døpt: 15.08.1790 i DomKirken.Paret er registrert bosatt i Bergen i folketellingen i 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11301&gardpostnr=806&personpostnr=5674&merk=5674#ovre>Lenke -Marthe er registrert boende hos sin datter Rachel og Hennes Familie i en folketelling av 1815 for Bergen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner Baltzer Hactorsen i undersøkelseskommisjonen 1804-1805 i Bergen. Familenavn Seiem, fødested Hosanger, alder: 52 år [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=berg1804&gardpostnr=2019&merk=2019#ovre>LenkeHer er dåpen hans i Hosanger i 1758 LenkeSøsken:Martha, 1754 LenkeEngebor, 1757 LenkeGuri, 1760 Lenke, død 6 uker gammel LenkeLars, 1764 LenkeNils, 1767 LenkeJoseph, 1771 Lenke, død 2 år gammel LenkeVil tro at dette er foreldrenes giftermål – Hactor Larsen Kleivedal, ungkar og soldat, og pige Anna Baltzersdatter Seimb LenkeHactor døde i 1771, 41 år gammel Lenke, mens dette kanskje er konas død i 1773 (?) LenkeDette kan muligens være dødsfallet til en av Baltzer Hactorsens forfedre, Lars Hactorsen Kleivedal, 70 år gammel, 1767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser jo at det er et ganske stort alderssprang mellom den Baltzer jeg har funnet i Hosanger og den Baltzer som er registrert i 1801-tellingen. Undersøkelseskommisjonens base gir et fødselsår ca. 1752-1753, men selve navnet er ikke akkurat blant de vanligste…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..1000 takk Grethe...jeg må skynde meg før DA forsvinner igjen... :-)jeg hadde avskrevet han i Hosanger pga. aldersspriket på 11 år, men etter ditt innlegg (2) har jeg revurdert det hele, ditt forslag er slettes ikke ille, navnene til mora og 2 søsken går igjen i døtrenes navn.. dermed skulle Baltzer være plassert....MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..en liten avsporing fra temaet, er det noen som vet om Lars Hactorsen Kleivedal som blir nevnt som død i 1767 i innlegg 2 er farfar til Baltzer Hactorsen? var samme Lars gift med Guri Stephensdatter som døde i 1771?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Lars Hactorsen f.1697 Øvre Fenne, Voss- død 1767 Kleivedal, Hosanger giftet seg i 1725 på Voss med Guri Steffensdtr. f. 1702 I. Ringheim Voss - død 1771 Kleivedal, Hosanger.Sønnen Hactor Larsen ble født 1730 på Øvre Fenne og døde 1771 på Kleivedal i Hosanger.Han giftet seg i 1754 i Hosanger med Anne Baltzarsdtr. 1730-1773. Din antagelse er dermed korrekt.Lars Hactorsen 1697-1767 er farfar til Baltzar Hactorsen f.1747. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Kan dette være Baltzer Hactorsens dødsfall? Hans alder er 62 år ved dødsfallet i 1807, hvilket gir fødselsåret 1745…Det gir et sprik på hele 13 år i forhold til den Baltzer jeg har funnet i Hosanger [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=bedo1668&gardpostnr=61524&merk=61524#ovre>Lenke. Hmmm…Den Baltzer jeg fant i Hosanger hadde en bror Lars, døpt 1764, og en søster Engborg, døpt 1757. Blant døde i Bergen finner jeg en Lars Hactorsen, død 1784, 20 år gammel Lenke og en Ingeborg Hactorsdatter, død 1789, 35 år gammel (f.ca. 1754) Lenke. Det var også en bror Nils, døpt 1767, og i 1773 dør det en Nils Hactorsen, 19 år, i Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Når det gjelder Ingeborg/Engeborg så er det skifte etter henne her.LenkeHun var ikke pike ved sin død, men derimot enke etter Joen Joensen som døde 20.03.1784 på Lilletvedt i Fana.De etterlot seg to små barn, Jon f. 1780(min tipp-tipp oldefar) og Anne f.1783. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei...takker for hjelpen så langt.. :-)på bakgrunn av innleggene 6 og 8 prøver jeg en ny avstikker fra temaet..er det noen som vet hvem som var mora til Lars Hactorsen f.1697 på Øvre Fenne? faren Hagtor Larsen (40 år) og Lars (5 år) er registrert der (Øvre Fenne) i 1701, er det andre søsken?hvilken Baltzer på Seim er far til Anna? (se innlegg 2)hvilken Steffen er far til Guri? (innlegg 5 og 6)til Rune: hva har du registrert på Baltzer Hactorsen (f: 1745-1758) og kona Marthe Christensdatter? MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..oppfølging til innlegg 11..er det noen som vet, eller kan se i orginalen, om adressene til Baltzer og Marthe ved ekteskapsinngåelsen, eller ved forlovelsen (om den ikke er i samme rubrikk)?eller er dette noe jeg må på arkivforum for å få svar på?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Knut.Jeg har vært på reise denne uken, og har ikke hatt anledning til å svare deg tidligere. Når det gjelder Baltzar har jeg dessverre ikke registrert mer enn det som er kommet frem her i tidligere innlegg.Jeg har nok vært mest opptatt av søsteren Ingeborg.Når det gjelder mora til Lars Hactorsen Øvre Fenne, så har jeg registrert at hun het Brita Asbjørnsdtr.Men disse opplysningene er fra en tidlig fase i min slektsgranskning hvor jeg nok ikke var særlig nøye med kilderegistreringen.Jeg tror imidlertid opplysningen er hentet fra bygdeboks for Voss.Jeg har heller ikke registrert søsken til Lars, men det vil forundre meg mye om ikke dette er en bror.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vossVigd&gardpostnr=501&merk=501#ovre>Lenke Og at dette er en søster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg overså et av spørsmålene dine i innlegg nr.9 , Knut.Anne var datter av Baltzer Kolbeinsen f. ca. 1703 på Dyrnesli i Kirkebø, Sogn og Fjordane- død 1753 på Seim i Hosanger.Han giftet seg 01.01.1730 i Kirkebø med Brita Andersdtr. f. 1706 Hovland, Kirkebø - og trolig er det hun som dør i 1766 på Bersaas i Hosanger.Anne ble født rundt 1730, trolig på Hovland, før familien flyttet til Hosanger. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nei, det er ikke Lars, men døtrene hans.De døpte en datter Ingeborg både i 1733 og 1735, men begge døde små.Ser du nøyere etter så står Lars oppført som forsørger.Lars og Guri fikk i alle fall 10 barn, men mange av dem døde tidlig.Jeg husker ikke i farten hva bygdeboken for Hosanger, eller Voss skriver om når Lars og Guri flyttet til Seim i Hosanger.Av den grunn vet jeg ikke om de kan ha fått barn i Hosanger før 1750.Den siste jeg har registrert født på Fenne er Gunbjørg i 1748, men jeg er usikker om dette er datter av Lars og Guri.Far er bare oppført med fornavn og gårdsnavn, så hun kan være datter av en annen Lars på Fenne.Det er nemlig 10 år mellom Gunbjørg og barnet før, Britha som ble født i 1738. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

En liten kommentar til mitt innlegg nr.15. Det var nok Brita Andersdtr. fra Hovland i Kirkebø som døde på Bersaas i Lindås i 1766.Hun giftet seg nemlig på nytt som enke 02.07.1754 i Lindås med enkemann Lasse Jonsøn Bersaas. LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Vedr. innlegg nr.7, Niels Hactorsen.Den som Grethe har funnet død i Bergen er nok ikke ' vår ' Niels Hactorsen.Han giftet seg nemlig i Fana 06.07.1794 med Kari Salomonsdtr. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=FANAVIG&gardpostnr=1353&merk=1353#ovre>LenkeI 1801 finner du familien på gården Haukeland. Vi finner ham død i 1836 på samme gård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..en liten kjapp kommentar, før jeg kommer tilbake med mer fyldig innlegg..Takk Rune..jeg har prøvd å lappe sammen familien til Lars Hagtorsen.. 10 barn? det må være en feil i registreringa i KB, for jeg finner fra 9 til 11 mulige barn (tatt i betrakning KB begynnelse)... jobber fortsatt med dette, og å se hvem som ble gift med hvem..MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen Knut. Ja, det er ikke alltid enkelt å holde styr på forfedrenes slekt, selv om de er døde.Når det gjelder Lars og Guri sine barn, så starter jo kirkeboka over døpte på Voss i 1732.Det betyr at barn som ble født mellom 1724 og 1732 ikke finnes her i Digitalarkivet.I tillegg starter de konfirmerte på Voss i 1750.Den konfirmasjonslisten tror jeg utelukker at Gundbjørg født i 1748 kan være datter av Lars Hactorsen.Hun blir konfirmert fra Fenne i 1765, og da var Lars forlengst etablert på Kleivedal i Hosanger.Det er nemlig en Lars Larsen som får en del barn på Fenne etter vår Lars, kanskje en sønn?Jeg har funnet følgende barn som jeg tror tilhører Lars og Guri.Anne f.1726 - ?Mons f.1728 - ?Steffen f.1730 - d.ca 1732Hactor f. 1730 - d.1771 (ikke funnet fødselen)Ingebor f.1733 - d.1733Stephen f.1734 - d.1734Ingebiør f.1735 - d.1735Stephen f.1736 - d.1736Knudt f.1737 - d.1738Britha f.1739 - ?Hvordan stemmer dette med det du har funnet? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..Ja si det du… det var litt tidlig, jeg har ikke fått sjekket ut folk enda…Her er min foreløpige liste over barn:1 Synneve Larsdatter F: Ca 17252 Stephen Larsen F: Ca 17263 Hactor Larsen F: Ca 17294 Christi Larsdatter F: Ca 17315 Lars Larsen F: Ca 17326 Ingeborg Larsdatter F: Ca 17337 Stephan Larsen Født: Ca 17348 Ingebiørg Larsdatter F: Ca 17359 Stephan Larsen Født: Ca 173610 Knud Larsen F: Ca 173711 Britha Larsdatter F: Ca 1739 jeg ser at det avviker noe fra din liste, så det er vist langt igjen...MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen
Gjest Knut Hansen

hei..til innlegg 21..Lars Larsen er for ung til å være far til Gundbjørg født ca 1748 (døpt 1748)..Lars er muligens født på 1730 tallet, det er antakelig han som er oppført som død 1809 på Fenne (66 år gml)...det at Gundbjørg ble værende på Fenne er ingen umulighet, om foreldrene flyttet og 'sønnen' Lars overtok gården, i så tilfelle ble Gundbjørg boende hos broren. Det er vel ingen urimelig tanke? foreldrene var jo rimelig aldrende på 1750-60 tallet..MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.