Gå til innhold
Arkivverket

[#32151] Slektsprogrammet Gård og Slekt

Gjest Espen Grønna Brataker
 Del

Recommended Posts

Hei! Kan noen fortelle meg mer om dette programmet? Jeg regner med at det er til å lage Gårds- og Slektshistorier, slike som finnes i bygdebøkene. Vet noen hvor man kan få tak i det? Ellers har jeg også sett på et program som heter FAMREK, har noen erfaringer med det programmet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Sanden

Dette programmet er så vidt jeg husker 'gått inn', dvs at siste versjon kom i Windows og ble så lagt gratis ut etterpå. Ta in titt på DIS sin hjemmeside for dagens programmer. LenkeHilsen Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, nå har jeg lastet den windows-baserte utgaven. Men jeg kan ikke få det til å starte, en fil mangler, kommer det feilmelding om. Vet noen hva som kan løse saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Slekt og Gård er et gammelt Dos-program, og var i sin tid meget lovende. Men Dos-program er kanskje ikke det lureste å satse på i dag?Windowsversjonen kom dessverre bare i en betaversjon, og kan ikke anses som ferdig utviklet. Det er nok fullt av barnesjukdommer. Også det programmet var etter mi meining meget lovende, men Sigmund Bårdvik som stod bak programmet ga opp å fullføre utviklinga. Det ble vel for mye arbeid for en mann, og ingen salgssuksess når han ønsket betaling for arbeidet. Samtidig ble dårligere program kopiert gratis innen slektsforskningsmiljøet. Den konkurransen var det vel ikke lett å stå i mot.Programmet Olle viser til har jeg ikke sett på før, men det ga mersmak til å se nærmere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Har du prøvd å sende en epost til Sigmund Bårdvik, som utvikla programmet? Det står ei lenke til epostadressa hans nede til høgre på denne sida: http://www.hnett.no/bardvik/sghva.htmEg veit ikkje om han har tid til å hjelpe, men han er ein triveleg kar og synest sikkert det er artig at folk framleis spør etter programmet hans (Sigmund B. og eg syng i same songkor).Eg har sjølv brukt den gamle versjonen av Slekt og gård. Programmet var høveleg for oss som synest gardshistorie er like viktig som slektshistorie. Men etter eit lynnedslag og datakræsj gjekk eg over til bok, tavle og penn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Sanden

Espen. Jeg yttrykte meg kanskje ikke klart nok, men mente at 'slekt og gård' var gått ut på dato slik andre senere har forklart. Med andre ord, dette var ikke et program du burde satse på i dag. Derfor link til Dis sin programoversikt som viser dagens aktuelle program. At det mangler programmer i oversikten, innlegg 3, kan komme av Dis sine regler for hvilke programmer som blir testet. Se forklaring LenkeJeg er ikke Dis medlem. Hilsen Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Vel, utan samanlikning elles: Busetnadssoge (BSS) (Lenke) er eit spesialprogram først og fremst for å bygge opp eit komplett befolkningsregister på den måten det blir gjort når ein skriv bygdebok innafor denne sjangeren. Men det kan ikkje samanliknast med slektsprogram, og det er kanskje det du er på jakt etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da, det jeg er på jakt etter er et program til å lage befolkningsregister, slik som blir gjort i bygdebøkene. BSS passer absolutt til mitt formål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.