Gå til innhold
Arkivverket

[#32153] Peder A(rnesen?) f. 1844 i Grue og kona Mina O. f. 1851 i Kristiansand


Gjest M. Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Gjest M. Nicolaisen

Jeg er på utkikk etter flere opplysninger om Peder og Mina.I 1900-tellinga for Grue Hedmark står Peder oppført som Peder A. Hjemsæteren, f. 1844. Mina står oppført som Mina O. Hjemsæteren, f. 1851 Kristiansand. Barna Anna, Arne og Paula er også oppført her.Jeg har sett etter Peder i 1865-tellinga, og den som er nærmest i alder, er en Peder Arnesen; 22 år, bosatt på Enger østre Hjemsæteren sammen med moren Oliane Pedersdatter f.ca. 1814. Moren er her enke, Peder er ugift.Om Mina vet jeg fint lite; jeg finner henne ikke i Kristiansand. Kanskje er Mina et kallenavn for f.eks. Tomina som endel heter i de aktuelle folketellingene. Men hun skal i alle fall være født ca. 1844.All informasjon om Peder eller Mina mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, det er jo ikke sikkert at hun bor i Kristiansand i FT-1865, her er i hvertfall 3 muligheter:Omine Marie Olsdatter (16), foreldre Ole Osmuns. & Gurine Aanensd. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61001.wc2&gardpostnr=379&personpostnr=4153#nedre>LenkeMaren Tomine Olsdatter (16), foreldre Ole Ols. Golie & Helene Marthee Aabel LenkeIda Thomine Ols. (16), foreldre Thomas A. Ols & Ininger Gorine Johane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er også en Ane Tobine 17 år i 1865 telling for Kristiansand. LenkeMener jeg fant Omine Marie olsdatter gift med en annen i 1865.Skal se om jeg finner henne igjen?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I denne familien er det både en Omine Marie f. 1850 og en Ane Tomine f. 1853. 1865 Kristiansand.LenkeSom du også har funnet ut er det mange å velge mellom. Kirkebøker må nok til for å oppklare dette?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger også en lenke til Peder A. m. fam. 1900:LenkeHer ser det ut til at en av sønnene er født i Kristiansand. 1877. Kan hende det er her du må lete i kirkebøker?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg sønnen dpt i Vest-Agder i 1778.Riktignok er morens navn litt mystisk skrevet, og tidspunktet for dåpen må sjekkes mot kirkebøker, men det kan likevel være et bra spor.LenkeMvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk på Peder Arnesen og Osille Thomine Thorkildsen fant jeg følgende barn listet opp på IGI:Anne Tomine Pedersen f. 23 nov 1874,Helene Pedersen f. 1 okt 1867Arne Pedersen f. 2 apr 1878Thorgine Pedersen f. 7 mar 1871Ingeborg Serine Pedersen f. 21 jun 1863Arne Pedersen f. 19 apr 1873Alle f. i Oddernes , Vest-Agder. LenkeHer er lenke til det eldste barnet.Skal se om jeg finner ekteskapet også.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg Osille Thomine Thorkildenen f. og ektemannens navn nevnt. ( opplysning om hennes foreldre mangler. ) Må igjen sjekkes mot kirkebøker for området.LenkeHennes alder er ført opp og stemmer vel ikke helt, men det er ofte unøyaktigheter her.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg denne Peder Arnesen med hustru og eldste barn. Her er oppgitt at hen er lods og født i Oddernes, så da passer vel han dårlig til den du søker.LenkeDet var ellers mye navnlikhet her , barn Anne Og Arne, og hustrus navn som lett kunne bli til Mina. Likevel er dette vel feil familie?Om du er sikker på at Peder Arnesen er f. i Grue?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Hei, og takk for svar!Peder Arnesen er rimelig sikkert født i Grue; jeg har ingen grunn til å tvile på det; blant annet fordi plassen Hjemsæteren er med i flere generasjoner. Når det gjelder barna til Peder og Mina; vet jeg om følgende;Arne Pedersen født i 1877 i Kristiansand, Anna Pedersdatter født 1881 i Grue, og Paula Pedersdatter født 1887 i Grue.Peder Arnesen flyttet til Kristiansand 14.10.1874, og som du sier blir de antakelig gift der. Men tiden fra og med 1881 er de tilbake i Grue. Når det gjelder Mina; begynner hennes etternavn på O., så Thorkildsen er det neppe. Synd det er så mange kandidater som passer hennes opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.