Gå til innhold
Arkivverket

[#32159] Hulda-Elisabeth Myhre (1902-1971), Rødskogen, Skoger

Gjest Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag T. Hoelseth

Hulda-Elisabeth Myhre ble etter det jeg har fått opplyst født på Rødskogen, Strømsgodset, Skoger 21. mai 1902 og døde i Oslo 11. august 1971. Hun giftet seg første gang i Drammen 26. mai 1927 (skilt Berlin 3. mai 1931) Grev Hubert Franz Woldemar Friedrich von Pfeil und Klein-Ellguth, f. Schweidnitz 20. februar 1901, d. Breslau 27. september 1935.Er det noen som kjenner til nevnte Myhre? Kan noen bekrefte at dette er rette familie?LenkeHvis noen kjenner til hennes andre ekteskap, ville jeg satt stor pris på en e-post (dagtho@yahoo.com).Dag T. Hoelseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Takk skal du ha. Familien kan jo godt ha flyttet igjen - til Drammen (bryllupet fant jo sted der) eller tilbake til Kristiania.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei du.I Skogerboka så står det følgende. Nordre Skogen (Rødskogen) br 2. K. Myhre kjøpte Rødskogen i 1890, og bodde der frem til 1914 da han solgte den sammen med en del av Rød til Strømsgodset kommune. Som brukte den til pleiehjem og bygget skole der (Rødskog skole).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til innlegg 4: Takk skal du ha. 1890 passer jo godt i forhold til når de yngre barna ble født. Men jeg antar at du mener Skoger kommune og ikke Strømsgodset? Sistnevnte ble vel slått sammen med Skoger så tidlig som i 1843 (og Skoger ble en del av Drammen kommune i 1964).LenkeStår familien, inkludert Hulda, nevnt i Skogerboka, eller omtales kun gården?DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Jeg har forsøkt å nøste opp mer om Myhre-familien:Dødsannonsen i Aftenposten mandag 16. august 1971 nr. 371, s. 13, bekrefter at Hulda Myhre døde i Oslo 11. august 1971. Dødsannonsen var signert søsknene Hjørdis, Valborg, Aagot, Kate og Georg (de to sist navnene stod ved siden av hverandre, så man skulle tro Georg var Kates ektemann). Hjørdis, Valborg og Aagot er alle opplistet som døtre av Kristoffer Myhre og Ellen Clarissa Myhre i 1900-folketellingen for Strømsgodset, Skoger:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00712.wc2&gardpostnr=47&personpostnr=417&merk=417#ovre>LenkeDet betyr med andre ord - selv om jeg selvsagt skal sjekke kirkeboken senere - at Hulda, f. 21. mai 1902, er datter av nevnte Kristoffer Myhre. Hulda hadde etter skilsmissen fra greven tatt pikenavnet tilbake og det er etter min tvilsomt at hun var gift flere ganger (hun kunne selvsagt ha giftet seg senere og skilt seg igjen eller blitt enke, men beholdt pikenavnet ved det andre ekteskapet).Ekteskapet med grev Hubert von Pfeil und Klein-Ellguth ser ikke ut til å ha vakt mye oppmerksomhet, i hvert fall ikke sett utifra gjennomgangen i Drammens Tidende. I denne avisen tirsdag den 24. mai 1927 nr. 118. s. 6 blir vi fortalt at 'Bryllup [...] feires paa Alfheim i Drammen torsdag den 26. mai av frøken Hulda Myhre og dr. Graf Hubert von Pfeil, Berlin.' Ingen redaksjonell omtale av bryllupet verken før eller senere.Ekteskapslysingen publisert i Drammens Tidende 11. april 1927, s. 5, gir flere opplysninger:'Hubert Graf von Pfeil und Klein-Ellgutle [sic!], dr. dr. Staatswissenschaften, Dezernent beim Reichsverband der Deutschen Industrie, Berlin, og Hulda Elisabeth von der Lippe Glückstad Myhre, Drammen.'Spørsmålet mitt er da hvor alle mellomnavnene kommer fra? En liten gjennomgang av folketellingene:Folketellingen for Christiania 1875 forteller at Kristoffer, f. Skien 1856, var eldste sønn av agent Gudmund Fr. Myhre, f. Skien 1827, og hustru Betzy Myhre, f. Asker 1832.LenkeIntet tegn til von der Lippe og Glückstad her.Vi finner samme gjengen i 1865-folketellingen her:LenkeEllen Clarissa Kjøsterud finnes i folketellingen 1865 for Drammen her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.