Gå til innhold
Arkivverket

[#32172] Christian Lintrup og Johane Margrethe Hoelfeldtr -Hvem var de, hvor kom de fra?

Gjest Benedicte Hauge Kulø
 Del

Recommended Posts

I FT 1801 bodde Christian Lintrup f. ca.1769 på Sanderud Gård i Stange, Hedmark. Han var land psysikus. Jeg mener at dette vil si at han var lege. Han var gift med Johane Margrethe Holfeldtr f. 9.okt 1773 på Lista (iflg. FS IGI men dette er jo veldig usikkert) og hadde datteren Lovise Ambrosia døpt 12. oktober 1800, Vang i Hedmark, død 1874 og Martha Marie f.ca. 1804, død 1872. De to ble gift med hver sin bror Johan Fredrik og Hans Jørgen Schou. Er det noen som vet noe mere om Christian og Johane? Hvor kom de fra, hva skjedde med dem? Hvem var deres foreldre?Vennlig hilsen Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hei!Fra boka Norges Læger 1800-1886 bind II s.36:Christian Lintrup, eneste sønn av sogneprest til Magleby og Holtug i Præstø Amt i Sjælland Jens Lintrup (født i Løgster 29.nov.1738 døde 14.jan.1812) og 1.hustru Frederikke Louise Schowart (f.1743 døde 1768,begr.29.dec.) er født i Magleby 12.aug.1768.Han erholdt først i 3 år undervisning av en huslærer og kom derpå inn på Roskilde skole. Dimitert fra denne skole tok han 1787 artium i Kjøbenhavn,1788 anden examen,begge med beste karakter og 1798 med.examen med enstemmigt laud.Fra 1793-1799 var han absatt som candidat ved Fredriks Hospital og ble 21.juni 1799 udnævnt til landphysicus i Hedemarkens Amt. Han opgiver i 1818 sine inntekter foruten gagen til omtrent 250 spd.aarlig.I 1820 og de nærmeste aar maatte han paa grund av sykdom lade embedet bestyre ved corpslæge Buchwald og erholdt 20.sept.1831 afsked med pensjon. Da Hedemarkens Amtsygehus 30.sept.1803 flyttedes fra Kongsvinger til Sanderud i Stange blev han læge ved dette sygehus og vedblev i denne stilling til ca.1840.Han bodde først i Vang og flyttede 1803 til gaarden Sanderud, sine siste dager tilbragte han i huset hos sin datter der var gift med Procurator Henrik Johan Paus. Han døde 13.mai 1844.Christian var gm Johanne Margrethe Hoelfeldt f.i Vanse 5.oct.1774 døde 25.feb.1834,datter av major Christopher Henrik Hoelfeldt og Ambrosia Paludan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Disse slektene står inne på mormonarkivet.Men mye rot.De er oppført både i Danmark og Norge.Delvis med samme årstall.Det står f.eks. at Kristian Lintrup også er født i Vanse i 1768. Men det stemmer ikke. Som det står over,er han født i Danmark og ble døpt 18/8 1768.Magleby praesto.Han er oppført gift med Johanne 17/7 1799. Men både i Kjøbenhavn og Øyestad Austagder.En søster av Johanne Margrete står født og gift under Danmark.Ambrosia Paludan Holfeldt.F 1/1 1778. Gift med Carsten Nikolai Meldal 5/9 1800 Straby kirke Praesto Danmark.Samtidig som deres foreldre under Norge,står oppført der. Så her er det full forvirring.Om Ambrosia Paludan gift med Christopher Holfeldt står en plass at hun er født 3/1 1750 Oslo.D. 23/7 1788. Hennes foreldre Rasmus Paludan proust.og Johanne Fisher.De ble gift 14/3 1743 Holmen sogn Kjøbenhavn. Det som er sikkert, er vel at alle disse familier opprinnelig kom fra Danmark. Og at det dreier seg om presteslekter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar E Kristiansen

Har vært litt 'error' her i arkivet og vanskelig å få lagt inn innlegg.Førsøker her for 4 gang dette døgn. Rasmus (Frederiksen)Paludan (1702-1759)f.i Christiania,blev biskop i Christiansand.Han blev gift 2.gang med Johanne Fischer, enke etter stiftsprost Niels Barfoed(de hadde to barn hun og Niels)Johanne var født i Nykjøbing på Falster DK.(Foreldre Johan Thommesen Fischer og Martha Maria Brinch)og hun døde i barselseng 1754.Året etter 1755 giftet Rasmus seg igjen for 3.gang med en annen enke:'Fru Anne Margrete Salige Majorinde Prips' Rasmus og Johanne hadde minst 8 barn og Fruen hadde nok en del vanskelige fødsler.Det var også knappt et eller to år mellom barna i rad. Biskop Rasmus skrev selv ned hendelser:'Anno 1750 d.3 oct.mellem 8 og 9 blev min Elskelige Kone atter forløst med en Datter som ved den h,:daab blev kaldet Ambrosia etter min Kones mormoder' I denne Paludanslekt og videre finner vi mange med navnet Ambrosia,så det blir lett noe forvirrende. Til Ninas innlegg nr 3 her,kan eg bare tilføre at Ambrosia Paludan Holfeldt f.1778 g.m.Carsten N Meldal(f.1767 i Bergen Stift,ble senere: 'ordineret kateket ved Trinitas kirke og tillige præst ved Tugt og forbedringshuset på Christianshavn' alltså i Danmark der de giftet seg år 1800)Ambrosia(nr 2)Paludan Holfeldt var datterdatter til Biskop Rasmus Paludan og hun ble døpt samme navn som moren Ambrosia f.1750 g.m. Oberstløitnant eller Major,Christopher Heinrich Holfeldt (Hvor han kom fra vet eg ikke, men kanskje noen kjenner til hans aner. Mvh E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Bygdebøkene på Lista (Vanse) forteller om Johanne Margrethe Christophersdatter Holfeldt og noe av familien. Se Listaboka II, side 86.Johanne Margrethe ble gift med Christian Linstrup. Det står ingen årstall på når de levde eller når de ble gift.Johanne Margrethe var datter av kommandør Christopher Henrik von Holfeldt (1736-1801) og Ambrosia Rasmusdatter Paludan (1750-1788). De bodde på gården Lunde i det som da het Vanse sogn. C.H.Holfeldt ble gift på ny i 1792 og flyttet da til Arendal.Først Johannes mor Ambrosia: Hun var datter av biskop Rasmus Paludan i Kristiansand.Deretter Johannes far Christopher: Han var sønn av oberst Johan Nathanael von Holfeldt (1704-1789) og Dorthea Ramm (død 1740). Begge deres sønner bodde på Lista. J.N. Holfeldt var født i Spandau i Tyskland og var Gullsmedsønn. Han kom via Danmark til Norge som militær. Han ble i gift på nytt i 1752 med Karen Sophie Christiansdatter Harboe (1710-1772). De ble bosatt på gården Lunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knusen

Kilde: Opptegnelser om slekten Barfod, av Immanuel Barfod, 1905.Karsten Nikolay Meldal(1767 - 8/5 1833) prest til Kallehave (DK) og Ambrosia Paludan Holfeldt fikk sønnen Even Kristoffer Meldal f. 14/6 1804 som ble gift 4/3 1842 med Elisabeth Barfod f. 7/2 1816 i Avernak (DK).Nils Barfod, død 10/5 1739 Kristiania, sogneprest Kalundborg, senere provst til Bragernes ble gift 14/5 1732 med Johanne Fischer dpt. 5/4 1716 - 1752/54 Kristiansand. Dt. av Johan Tomasen Fischer, rektor i Nykøbing F. og Marta Brinch. Nils og Johanne fikk barna Nils og Magdalene.Johanne Fischer 2.gift jan. 1743 med provst Rasmus Paludan f. 26/2 1702 Kristiania - 1759 Kristiansand, biskop Kristiansand 3/12 1751. Sønn av skreddermester Fredrik Paludan.Rasmus var i alt gift 3 ganger: 1. gift 30/12 1730 Margrete Garmann, død 1742 i Stege, 7 barn. 2.gift jan. 1743 Johanne Fischer, provst Nils Barfods enke. 7 barn. 3.gift 10/10 1755 Anna Margrethe Pohlmann, major Hans Priep/Prips enke(død 24/4 1745))., 0 barn.Johanne og Rasmus sine 7 barn var:1. Marte Margrete P. dpt. 31/1 1744, muligens gift med en Leon i Kristiansand?2. Fredrik Holmsted P. f. 12/12 1744 - okt. 1827 som jublelærer og sogneprest til Magleby.3. Marte Marie P. dpt. 8/3 1746 gift med provst Jens Lintrup i Magleby.4. Margrethe Johanne P. dpt. 28/3 1747. 1.gift med løytn. Krian? Langemach Tidemann, skilt. 2.gift med Ole Bornemann Hejberg, sorenskriver i Senjen.5. Nikoline P. dpt. 31/8 1749 gift med Theodor Bergmann Meldal, prest til Oddernes.6. Ambrosia P. dpt. 11/10 1750 gift med major Stochfleth i Norge* (*Lengn. gift 1770 med kapt. Kristof Henrik Hohlfeldt.)7. Lena P. dpt. 16/12 1751 gift 1772 med Even Meldal Skjeldrup, prest Øvrekvinnesdal (Nordrevalle?), senere Oddernes.Tror det var alt så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen for flott info. Takk Carsten for tipst om boken om Norges Læger. Jeg burde kanskje ha tenkt så langt selv. Og Per, takk for tipset om Listaboken også. Den skal jeg titte i på bilioteket.Det er jammen ikke lett å holde greie på slekten bakover med tanke på alle giftemålene og alle barna de fikk. En liten oppsummering: Johanne Fischer og Rasmus Paludan var foreldre til bl.a. Marte Marie som ble gift med Jens Lintrup, som igjen var far til Christian Lintrup med sin 1. kone. Ambrosia var søster til Marte Marie og ble gift med Christopher Hoelfeldt og de var altså foreldre til Johane Margrethe som giftet seg med Christian.Berit du skriver av fra slekten Barfod at Ambrosia var gift med major Stochfleth og gift 1770 med Hoelfeldt. Kan hun ha rukket 2 giftemål før hun var 20 år?Så til Einar. Kan du pls oppgi meg hvor jeg kan finne biskop Rasmus Paludans opptegnelser. Det kunne være artig å lese i sin helhet.Vennlig hilsen Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Berit, hva betyr 'Lengn.' (siste innlegg) ?(Innlegg 1): Mor til brødrene Hans Jørgen (f. ca. 1787) og Johan Fredrik Schou (1791/1794-1867) var iflg. FT1801 en Anne Ludvica (f.ca. 1762). De bodde i Tollbodgt. i Christiania. Men hva deres avdøde far, og hva mer het moren ?Det er rimelig å tippe at denne NN Schou var i slekt med kjøpmann i Christiania, Nils Christian Bertilsen Schou (1761-1824) fra Læsø på Jylland, som i 1787 løste borgerbrev i Christiania. Han bodde også (med kona Karen Kristine Fredrichsen) i Tollbodgt. i 1801.Johan Fredrik hadde (med Louise Ambrosia Lintrup) datteren Henriette Sophie (1839-1929) som ble g.m. kaptein Hieronymus Halvorsen Heyerdahl (1832-1876) fra Hemne, ST.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Per, tusen takk for dette. Her kommer data om far til brødrene Schou. Han overtollbetjent Didrik Hansen Schou, (1744-1795) og han var gift med Anna Ludovica Witrog. Henne kjenner jeg ikke bakgrunnen til. De hadde 8 barn som jeg kjenner til. Didrik kom til Kristiania fra Danmark. Han var først haandskriver hos Rev aaf Scheel i St. Petersburg, i 1776 Kondition hos Kammerherre von Numsen, extraordicer Envayé i Russland,så kom han tilbake til Danmark og København og var Haandskriver og copist hos geheimraad af Reilzenstein. Etter å ha søkt på kongelige embeter mange ganger, senest til kong Christian VII i 15. april 1782, fikk han dette svaret: 'Under 13de Mai 1782 haver det allernaadigst behaget Hans Kongelige Majestæt til den ledige Undertoldbetient Tieneste i Christiania at udnævne Didrich Schou med den til denne Tieneste hoslagde gage' in fidem, S. Bennisk.Hans far var Hans Jørgen Pedersen Schou (1699-1776), og bestefaren var Peder Andersen (1668-1717). Han tok navnet Schou etter sin stefar Hans Olufsen Schou. Han bodde i Rø Sogn, 'Dynddalegaarden' i Danmark. Hans far igjen var Anders Pedersen (død 1689) fra Rø Sogn på Bornholm.Jeg har ingen Nils Christian Bertilsen Schou i mine papirer. Derimot hadde Didrik en annen sønn, Christian Julius som var grunnlegger av Schous Bryggeri. Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar E Kristiansen

Meget trivelig at denne debatt handler om mye om mange forskjellige mennesker og ikke om Harald Hårfagres aner og etterkommere.Til Benedicte: Oh yes!Om du er på biblioteket så spør etter Norsk Slekthistorisk Tidskrift V(nr 5)side 138-147 mest om Paludan,begynner ellers på sid 137 'Optegnelser om slektene Handingsmand,Skaktavl og Paludan'--'Med noter av arkivar Finne-Grønn'Christopher Holfeldt og Ambrosia hadde en datter Thale Margaretha (Rosen?) Holfeldt også da søster til Johanne M.gift Lintrup.Thale fikk en sønn Hans f. 1799.Hvor ble det av denne Hans? Mvh E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knusen

Opplysningene jeg skrev er avskrift av hva som står i boka.Benedicte (7): ang. major Stochfledt så vet jeg desverre ingen ting om det er feil eller riktig og hvorfor det står slik.Per (8): Jeg kan bare gjette hva Lengn. står for, Lengnick eller lignende. Er ikke det en velkjent mann som har skrevet en del stamtavler mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Per;Hans Jørgen Schou er født 1789, døpt i vor Frelsers Kirke 26.01.1789 (Oslo Domkirke Mini 5 1787-1806 p.165)Johan Friderich er født 01.02.1794, døpt i samme kirke 11.02.1794 (Oslo Domkirke Mini 5 1787-1806 p.315)At Ambrosia Paludan var gift med major Stockfleth (jeg antar man her mener Christopher Stockfleth), kjente jeg ikke til. Hun døde riktignok i København i 1788 (Stockfleth var i Danmark fra 1775 såvidt jeg vet), men var hun skilt fra Holfeldt ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tilleggsopplysning om Johan Fr. Schou. Han var ingeniørkaptein i Fredrikstad fra ca. 1835, tollkasserer fra 1853, byens første ordfører valgt etter den nye formannskapsloven av 1837. De kommunale oppgaver Schou først og fremst arbeidet med, var drikkevannsforsyningen og reguleringen etter bybrannen i 1837 (Storgaten/Nygaardsgaten/Bakgaten).Men hvem var hans mor, Anna Ludovica Witrog. Jeg har søkt overalt uten å finne henne, men aner ikke hvor hun var født, eller hvem (hva) hennes foreldre var. Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle tro du finner Wittrog'ene i Danmark, nærmere bestemt København eller umiddelbar nærhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Jeg mener at hennes navn Anna Ludovika virker veldig russisk.Navnet Witrog,får jeg ikke fram på noen søk inne på nett. Kansje om det er russisk, har en annen stavemåte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Witrog finner du i Danmark (ikke dermed sagt at min antagelse dermed er korrekt). Søk f.eks. på Ludvig som Ludovica kunne være utledet av og du finner en i svært passende alder som gifter seg på et svært passende tidspunkt.Mht. opplysningene i 6 tror jeg det har sneket seg inn et par tastefeil;Rasmus Paludan giftet seg første gang 30.07.1732 i vor Frelsers kirke (ikke 30.12.1732).Johanne Fischer ble ikke født 05.04.1716, men dagen etter på Falster. (barna har jeg ikke lest.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik går det nær man skal forsøke å rette tastefeil, nye kommer. Dato'en for Paludans ekteskap skal være 30.07.1732, ikke 30.12.1730 som står i (6). Kan jo godt ta med kilden samtidig, Oslo Domkirke Mini 3 1731-1743 f.6b.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Nina. Det kan godt være at Anna Ludovica er russisk, for Didrik jobbet i St. Petersburg i mange år før han kom til Norge. Til Geir. Hun kan jo likegodt komme fra Danmark, men jeg har ikke klart å finne noen Witrog, hverken i Dansk Biografisk Lexicon eller ved søk på Google. Heller ikke har jeg funnet noe ved søk i DIS Danmark. Har du et annet forslag om hvor jeg kan lete? Heller ikke finner jeg noe på FS. Jeg har notert at de giftet seg i ca. 1784 i Kristiania, men gjorde dette for så lenge siden at jeg ennå ikke hadde forstått viktigheten av å notere alle kilder. Men jeg tror det kom fra boken 'Norske Slægter 1912' Når vi ser på barna i FT 1801 Lenke og deres navn så er dette typiske danske navn og ikke russiske, hvis det kan ha noe å si.Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Diederich Schou og Anna Ludovica Wittrog viet 'i huset' av Lumholtz i vor Frelsers Menighed i Christiania 22.10.1784 ( Oslo Domkirke Mini 4 1743-1786 p.145 ).Søk på FS på 'Ludvig Wittrog' så får du treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Geir. Jeg hadde hengt meg opp i Wittrog med en t, men nå har jeg fått treff. Jeg har også søkt i Dis Danmark og funnet Ludvig Wittrog. Her kommer frem at i FT 1787 hadde han en datter som het Ludevicke og en som het Anna Magdalena, men om det finnes en før disse ved navn Anna Ludovica vet jeg ikke.LenkeJeg skal på ferie nå, og får fortsette å lete når jeg er hjemme igjen. Da er det høst og tid for å gå i arkivene igjen.Tusen takk for all hjelp Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Ja med 2 teer i wittrog dukka det sannelig opp en del. Men det ser bare ut til å dreie seg om ei og samme slekt?Kommer det av Wittrop egentlig tro. Mange heter det.De eldste Wittrog jeg fant,er Ludvig Witrog gift med Sybilla. De har barna Martinus 1724,Ludvig 1728,og Hans 1729 alle Sangt Petri Kjøbenhavn.Så har vi Ludwig Witrog gift med Hendriette Magdalena Rossov i 1761 Fredriksberg Kjøbenhavn.Martinus Wittrog Gift med Anne Dorte Kommel.Barn:Ludevig 1751,Julianna Maria 1772. Hof og Slottskirken Kjøbenhavn.Sybilla Wittrog gift med Nikolai Seidelin Bogh 5/8 1791 Domkirken Oslo.Barn: Hans Jørgen dpt.27/7 1792 og Anna Dorothea dpt.5/4 1794 Begge Domkirken Oslo.Johan Georg Wittrog og Theodora Gullev gift 1849 Thisted Danmark.Barn Sophie Math.1849,Fredrik Karl 1850,Ludovica 1852, Kathrine Ludovica 1855,Ida 1859. Laurentse Amalia Chr.1862.Det var de jeg fant i farta. Merk dere Sybilla i Oslo. Og navn på hennes barn. Det virke som vår Anne Ludovika Wittrog meget mulig hører hjemme her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Kulø

Det stemmer at Sybilla er søster til Anna Ludovica, og hun var gift med Nicolay Bøegh i Kristiania. Jeg fant et notat fra en gammel slektstavle hvor det står: 'Etterat søsterens mann, Didrik H. Schou døde tok han til seg Christian Julius Schou'. De finnes i FT 1801 Lenke Det finnes en Sybilla Ludovica Wittrog i København, men hun giftet seg 1796 med en Carlsen, så henne kan det ikke være. Hun var søster til Ludvig Wittrog.Jeg får lete litt mere blandt slekten der, for navnene i familien ser ut til å stemme.Vennlig hilsen Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Hei.Hvem er denne Bøgh som dukker opp her:Sybilla Wittrog gift med Nikolai Seidelin Bogh 5/8 1791 Domkirken Oslo.Barn: Hans Jørgen dpt.27/7 1792 og Anna Dorothea dpt.5/4 1794 Begge Domkirken Oslo; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicolai Seidelin Bøgh var kjøpmann og borger ( borgerskap 06.05.1791 ) i Christiania. Han døde forøvrig 17.06.1819.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.