Gå til innhold
Arkivverket

[#32172] Christian Lintrup og Johane Margrethe Hoelfeldtr -Hvem var de, hvor kom de fra?

Gjest Benedicte Hauge Kulø
 Del

Recommended Posts

Hei til alle! Jeg har nettopp kommet hjem fra ferie og ser alle de meget interessante innleggene som har kommet frem i debatten. Kjempeinteressant! Jeg har virkelig fått utrolig mange opplysninger som jeg nå skal bearbeide videre. Foreløpig har jeg bare fått skumlest alt sammen, men gleder meg til å ta fatt på jobben med å sortere ut. Det var også veldig gøy at det kom frem mye nytt om Didrik Hansen Schous familie og også om Witrog.Til Unni. Det var en veldig spennende og rørende historie du hadde om Margrethe og Christian og jeg er glad at ihvertfall noe av den kan være riktig. Jeg vil veldig gjerne ha opplysninger fra deg om om Dynddalegården på Bornholm.Og til Svenn. Jeg stammer også fra dem alle gjennom min mor. Det er utrolig mange opplysninger du har klart å samle. Min oldefars bestefar Johan Fr. Schou (1794-1867, tollkasserer i Fredrikstad fra 1853 og byens første ordfører valgt etter den nye formannskapsloven av 1837)var gift med Louvise Ambrosia Lintrup som var søster til Martha Marie og sønn av Didrik Hansen Schou. Så vi er altså fjerne slektninger alle tre. Gøy å høre at det fortsatt lever slektninger i Danmark. Det ville min mormor som var veldig opptatt av slekten likt å vite.Til Geir Dersom du har lest skiftet etter Didrich i Christiania blir jeg veldig glad om jeg også kan få denne teksten av deg. Min mailadr. er: hbkulo æt gmail punktum com.Til Per. Dersom du er interessert så har jeg registrert ganske mange av etterkommerne til Johan Fredrik Schou.Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benedicte: Jeg kunne tenkt meg navn/levetid for alle (9 ?) barna til Johan Fr. Schou (1794-1867) og Louise Ambrosia Lintrup. Jeg har notert flg fem: Johanne Didrikke 1826-1915, Christiane 1828-1896, Ludvig Julius 1830-1888, Hans Jørgen Bøgh S. 1835-1892, Henriette Sophie 1839-1929. Sistnevnte er avbildet i Olaf Raabe's bok 'Mine 16 tippoldeforeldre'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Georg Andreas Broch

Hei Per!- Og dere andre her inne også. Tusen takk for veldig interessante og nyttige opplysninger. Her kommer det frem mye jeg ikke visste og masse som jeg ville brukt mer tid enn jeg strengt tatt har til rådighet på å finne frem til. I likhet med min seksmenning(!) Benedicte er jeg etterkommer etter Schouene fra Bornholm.Her er dataene jeg har om barna til Johan Fr. Schou (1794-1867) og Louise Ambrosia Lintrup: Johanne Didrikke Schou, 1826 - 1915 Christiane Schou, 1828 - 1896 Ludvig Julius Schou, 1830 - 1888 Fredrikke Marie Louise Schou, 1832 - 1885 Martin Rasmus With Schou, 1833 - 1923 Hans Jørgen Bøgh Schou, 1835 - 1892 Anne Birgitte Dorothea Schou, 1837 - 1920 Henriette Sophie Schou, 1839 - 1929 Helga Juliane Schou, 1844 - 1923Benedicte har kanskje utfyllende opplysninger, siden dette er hennes gren av familien. Selv er jeg etterkommer etter Christian Schou, f. 1792.Jeg gleder meg til fortsettelsen her. Hilsener fra Georg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svenn Chr. Trønning

Til Per Nermo.Tak for oplysningen om Olaf Raabe's bok 'Mine 16 tippoldeforeldre'. Jeg har forsøgt at låne den i Danmark, men da jeg ikke kunne oplyse hvornår og hvor den var udkommet kunne jeg ikke låne den ( Man kunne ikke finde den) sa hvis du ville oplyse udgivelsesår og forlag ville jeg være glad.Jeg har fået oplyst yderlige børn til Johan Fr. Schou og Louise A. Lintrup, desvære var der kun årstal, men ikke datoer på følgende: Martin Rasmus With Schou, Hans Jørgen Bøgh Schou, Anne Birgitte Dorothea Schou, Henriette Sophie Schou,Var det muligt at få dato for fødsel og sted samt dåbsdato og sted hvis det haves.På forhånd takSvenn Chr. Trønning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Barn av Johan Fr. Schou og Louise A. Lintrup:Johanne Didrikke Schou (1826 Christiania?-1915)Christiane Schou (1828 Christiania?-1896)Ludvig Julius Schou (1830 Christiania-1888)Fredrikke Marie Louise Schou (1832 Christiania?-1885)Martin Rasmus With Schou (1833 Christiania?-1923)Hans Jørgen Bøgh Schou (1835 Fredrikstad?-1892)Anne Birgitte Dorothea Schou (1837 Fredrikstad?-1920)Henriette Sophie Schou (10 Nov 1839 Fredrikstad-14 Nov 1929 Fredrikstad)Helga Julia Schou (1844 Fredrikstad-1923)Ovennevnte _antatte_ fødesteder (de med spørsmålstegn bak) er basert på opplysningene om at faren (Johan Fredrik Schou) var Tollkasserer i Fredrikstad fra 1835 og døde der, videre at Ludvig J. skal være født i Christiania 1830 og Henriette Sophie i Fredrikstad 1839 og Helga Juliane s.s. i 1844.Boken har nok Olaf Raabe gitt ut på eget forlag, og jeg tror ikke den finnes ved andre biblioteker enn det som tilhører Norsk Slektshistorisk forening (NSF) i Oslo, men han vil gjerne selge deg et eksemplar, hvis du henvender deg til ham på e-mail-adress raabship(a)online.no (med @ istedet for (a), selvsagt). Han har solgt ganske mange eksemplarer av boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Olaf Raabe trykket boken i 1997, privat. Jeg vet ikke om han har flere bøker igjen, men om du er interessert i å kjøpe boka hans kan du skrive E-mail adressen din her så skal jeg kontakte ham ang. det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Så ikke siste delen av av Per Nermos innlegg. Da har du jo fått adressen til Raabe så da ordner vel alt seg til det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svenn Chr. Trønning

Mange tak til Per Nermo og Berik Knudsen for jeres svar. Jeg vil tage kontakt til Olaf Raabe for at høre om han har flere bøger.Hav en god dagMed venlig hilsenSvenn Chr. Trønning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Det er gøy å se at Christian Lintrup er blitt veldig populær i medisinske kretser. Det er flere artikler om ham på internett som er lagt ut i den seneste tiden. For et par år siden visste jeg ingenting om ham, og det sto to linjer i Norske leger, idag finnes det mye info om ham bl.a. her:[url="http://www.dnms.no/index.php?art_id=248&kat_id=30>http://www.dnms.no/index.php?art_id=248&kat_id=30 oghttp://www.ovrebyen.no/artikkel007.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Leif Salicath

Jeg ser at det har vært litt uklart hvilket barn som bæres på armen til amtfysicus Christian Olaus Lintrup i nevnte silhuett (se http://www.dnms.no/index.php?art_id=248&kat_id=30 ).Bildet henger på veggen hos meg. På baksiden står det: 'oldefar Amtsfysicus Lintrup og Oldemor Johanne Magrethe født Hoelfeldt, barnet på armen bestemor Schou, Louise Ambrosia død 1872'Kopier finnes flere steder, bl.a. på Sanderud Sykehus som ble startet av Lintrup. Silhuetten må være laget i 1801 ut fra alderen på barnet - som var født 3. okt. 1800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.