Gå til innhold
Arkivverket

[#32185] Anders Gulbrandsen Blaafargeværket's område. Modum

Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Anders Gulbrandsen , 75 år bor sammen med sin kone Kari Sørensdatter 72 år i 1865 på gården /plassen Tandberg ved Nykirke Sogn på Modum. Han har jobbet på Blaafargeværket , men har blitt fattiglem.Jeg lurer på om det kan være en av sønnene til Gulbrand Haavelsen og Kari Eriksdatter som i 1801 bodde på plassen Strandhugget ikke langt fra Blåfargeverket.??Noen som har noen tips.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg tror nok at du har funnet det rette foreldrepar til Anders Gulbrandsen:Jeg har funnet disse barna av samme paret , ved foreldresøk på Fam. Search:Sigri Gulbrandsen dpt 30 nov 1777, Sigdal, Buskerud.Asle Gulbrandsen dpt 25 sep 1784, ModumHovel Gulbrandsen dpt. 24 sep 1786, Modum,Erich Gulbrandsen dpt. 11 oct. 1789, Modum.Peder Gulbrandsen dpt. 8 sep 1791, Modumog til slutt Anders Gulbrandsen her:LenkeRiktignok er moren her kalt Olsdatter 0g ikke Eiriksdatter, men på folketellingen er hun nevnt som Eiriksdatter.Disse opplysningene bør sjekkes i kirkebøker. ( Ikke sikkert at dåps dato eller navn er rett på Fam. search.)Lykke til med søkingen.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant disse barna av Anders Gulbrandsen og Kari Sørensdatter f. ved søking på F.S.Søren Andersen f. 3 jun 1832, død 26 aug 1855så fant jeg denne søsteren f. i Norderhov 1821 med foreldrepar med samme navn:LenkeI så fall født før foreldrene giftet seg.Også her kan du vel få dette bekreftet ved hjelp av kirkebøker.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Takk skal du ha. Interessant dette med Norderhov. Anders, jeg var rimelig sikker på at han var sønn til Gulbrand Havelsen og Kari Eriksdatter Anders hadde hadde en sønn som er min ane Hovel. en bror som reiste til Norderhov og ble der. Så det ser derfor ut at Anders også var på de kantene.Jeg får se i kirkebøkene.mvhTormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Jeg var innei kirkeboken og så giftemålet. Dessverre så var det ikke nevnt noe om foreldrene. Det var ingen av hverken brødrene eller søstrene til Ander som var faddere i dåpen til sønnen Søren. Normalt vile noen av dem ha vært det, og spesielt når mange av dem holdt til i det samme kirkesognet , så ville det ha vært naturlig. Men ingen regel uten unntak. Når det gjelder datteren?? Anne Marie som ble født av samme foreldrenavn som Anders og Kari, tviler jeg vel meget sterkt på at det er de samme. Tross alt var det 8 år fra Anne Marie var født til de gifter seg. Det blir noe lang tid , spør du meg.Når moren til 'min' Anders Gulbrandsen , Kari Eriksdatter dør i 1824 står det i dødslisteprotokollen at alle hennes 9 barn fortsatt er i live. Men det var dessverre ikke noe skifte.Takk for hjelpen så langt.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.