Gå til innhold
Arkivverket

[#32186] Aremark : Lensmann Gaute Kiøstelsen 1661 - 1745 Ytre Bøen

Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Lensmann Gaute Kiøstelsen (1661 - 1745) Ytre Bøen var ved sin død gift med Bodil Hansdatter (1695 - 1764)fra Holt.( begge Aremark ).Hvem var Gaute gift med før Bodil ? Siden Bodil er født 1695, så kan hun ikke være mor til hans eldste barn.Her er hans barn som er nevnt ved hans skifte i 1750 ( panteboken ).Arv i Ytre Bøen og Holt, og det jeg har funnet ut om dem.Sønner: 1)Magnus, født 169? , gift ?2)Syver, død 1779 - 79 år, gift med Marthe Brynildsdtr.De bodde på Ugiestby i Berg. I 1723 står Gude Bøen (hans far) som eier av denne gård.3)Kiøstel, død 1782 - 58 år Holmgild. Gift med Johanne Svendsdtr.Morholt.4)Jens, død 1801 - 68 år Giøsboe, gift a)Anne Olsdtr.b)Mari Thoresdatr. Kasebo.5)Johannes, død 1791 - 57 år,Skotsberg, gift med Else Pedersdtr. Sund. De bodde på Sund da barna ble født.Døtre: 6) Kirsti, død ca 1728,gift med Jens Oddsen Ø.Østenvig. Barn: Odd og Dorthe.7)Marthe, født 17??, gift ?8)Anne, født ? gift 1735 med Hans Johannesen Haagebye i Berg og bor der.9)Ellen, død 1779 - 65 år, gift med 1)Anders Olsen N. Bøen 2)Anders Reyersen S. Bøen.10)Johanne, død 1717 - 60 år, gift med Helge Larsen Tayen (Teign).12)Dorthe, død jan.1751 - 27 1/2 år, gift med Jens Jacobsen Holmgild.13)Marthe 'junior', død juni 1751 - 23 år 5 mnd.,gift med Peder Hovelsen Østenvig.+ Hans, død 1742 - 20 år,Ytre Bøen.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina Samsing

Hei RitaLenke. Hvis du går inn på denne lenken, søker på Gaute Kiøstelsen, Norway, klikker på nummer 4 i rekken så vil du finne at kona Bodil er født i 1682 og ved å klikke på familie på en av ektefellene så spretter de 13 barna fram med fødselsår i riktig rekkefølge. Hvis du så etterpå søker litt på hver enkelt av barna vil du finne endel flere opplysninger. Årstallene er imidlertid av litt varierende nøyaktighet, men det er et godt utgangspunkt for videre arbeid. Tror også du vil finne at Kiøstel Gautesen hadde en 6-7 barn som da bringer deg mot FT1800 (det visste du kanskje?)Kristina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Nå er det altså to opplysninger for Bodils fødselsår: 1682 og 1695. Jeg regner med at du, Rita, har dokumentasjon for 1695. (Og jeg regner med at du lurer fælt på hvor årstallet 1682 kan ha kommet fra.)Men dersom Bodil skulle være 13 år eldre enn antatt; - er det så trolig at hun kan ha fått sitt barn nr. 13 (antakelig Johannes) i en alder av 52 år ??Den er vel litt drøy. (Men det kan meget gjerne tenkes at Gautes ektefelle var født i 1682, men det var neppe Bodil)PS: Men som mann er jeg jo imponert over at Gaute er fullt produktiv i en alder av 73 år !!IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina Samsing

Alle årstall på FS må tas med 'en klype salt' Det som vel kan være budskapet her er at Bodil H kan være mor til alle de 13 barna selvom en plusser på noen år.Kristina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Rettelse (1)10) Johanne død 1777 (født 1717)FS har mye riktig , men også noen rariteter.Ifølge kirkeboken døde Bodild Bøen mars 1764 - 69 år.- 1745 14 mai... lensmand Gaute Kiøstelsen fra Ytre Bøen 84 år og 3 mnd. gammel.Pantebøkene for Idd og Marker 1755 - 1775 har gått tapt, der Bodils evt. skifteutdrag skulle ha stått.Bodil var datter av Hans Tiøstelsen og Marthe Eriksdatter Holt ( skifte etter begge 23 aug. 1720)- Gaute skrives også Gude senere Gøthe. - Tiøstel / Kjøstel, blir begge brukt på samme mann.Gaute hadde trolig flere barn som døde små.Jeg prøver å finne ut av panteboken for Berg, gården Ugiestbye ( Siver Gautesen )1750 folie 603,der det er nevnt et skifte 31 mars 1722 etter 'kjære moder Anne Nielsdatter'.Usikker på hvems moder - Tar gjerne imot lesehjelp her! (Det er Helge Larsen Teyen og hans hustru Johanne Gautesdatter som selger og skjøter til Siver Gautesen osv.).Det som er litt rart er det at ingen av deres barnebarn heter Bodil?. * Dorthe * navet brukes av alle ( kanskje Gautes mor).Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Jeg har nå funnet ut at Bodil Hansdatter ikke er mor til alle Gude/Gaute Kiøstelsens barn.Det er 27 juni 1738 salg av Ugiestbye ( Berg ) til ' vår kjære svoger ' Peder H..? hans hustru Marthe Gudesdatter som arv etter våres hustruers moder sal Anne Nielsdatter etter skiftebrev 31 mars 1722. Jeg Hans Johannesen Haagenbye paa min hustru Anne Gudesdatter. Jeg Anders Olsen paa gaarden Nordre Bøen udi Aremark på min hustru Elen Gudesdatter.Andre av disse søsken er nevnt ved senere salg.Da tilhører de 6 eldste barna Gude K.og Anne Nielsdatter.: Magnus, Syver,Kiersti, Marthe, Johanne,Anne og Ellen.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.