Gå til innhold
Arkivverket

[#32189] Tollbetjent Oluf Brandvold, Kristiansand, men født i Kristiansund

Gjest Jonny Lyngstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Jonny Lyngstad

Ifølge folket. 1900 for Kristiansand bodde tollbetjent Oluf Brandvold i Gyldenløvesgate 2b i Kristiansand. Han var født i mai 1847 i Kristiansund og konfirmert der i 1861.Hans foreldre het Lars Olsen Brandvold f. 21/1-1810 på Bergebakken under Brandvold, Tynset og konfirmert 1830 i Kornstad kirke, Kvernes pr.gjeld på Nordmøre. Hans foreldre bodde da på Lyngstad, Eide, Kvernes.Lars Olsen var gift med Marta Olsdtr. f. ca. 1804 i Fron, Gudbrandsdalen. Ved folketelling 1865 bodde familien på Østgård Øvre, Tolga hvor han da var logerende smedmester. Deres sønn Oluf er både nevnt hjemme hos dem og som seminarist ved Klæbu.Ved folketelling 1900 står det at Oluf Brandvold er gift med Karen Dorthea f. 1855 i Kristiansand. Hun er trolig datter til Christiane og Nils Norem.Hjemme hos dem bodde også dattera Anne Marie Brandvold f. 1880. Hun var da rikstelefonistinne.Jeg er ute etter opplysninger om Karen og Oluf, og ikke minst hva som skjedde med dattera Anne Marie. Ble hun gift og finnes det etterkommere etter henne?Dessuten er jeg interessert i om noen kjenner opphavet til Olufs mor, Marta Olsdtr. fra Fron, samt hva som skjedde med Marta og mannen Lars Olsen.Foreldra til Lars Olsen er nevnt i Alvdal, ei bygdebok. Garden og ætta, bind 2, s. 162.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Litt hjelp kansje, Oluf Brandsvold f.8.5.1847. Lærer kontorbetj.Utb. i Kr.sand 28.8.1879. Min svigerfar sitter inne med mye informasjon om Tolletaten i Kristiansand, han er bortreist til 10.9. Send meg en mail på: torl-o@online.no når tiden nærmer seg, så skal jeg sjekke med han om han skulle sitte med opplysninger om denne herren. Mvh.Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.