Gå til innhold
Arkivverket

[#32198] hjelp til å finne aner til gunnhild olsdatter spein.

Gjest torill beate karlsen
 Del

Recommended Posts

Leter etter foreldre til min tippoldemor Gunnhild Olsdatter Spein, født i 1846 i kautokeino. Hun havnet på gården Myhren i Talvik da hun var liten som fosterbarn. Jeg vet alt om min tippoldemor men leter etter hennes aner fra kautokeino. kanskje hun havnet i fosterhjem rundt kautokeino opprøret?? Jeg har kontaktet alle statsarkiv .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell D.Josefsen

På denne siden: www.home.no/jan-4/ (beklager, men jeg er ikke sikker på hvordan jeg legger direkte lenker) finner du en rekke samiske slekter inkludert Spein. Så vidt jeg kan se finner du der aner helt tilbake til slutten av 1600-tallet.mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk carsten og kjell. Den var kjempefin lenken til hjemmesiden (-jan) skal sjekke videre. Det er en gunnhild olsdatter spein født 1848 - 49, men hun er ikke den rette for hun er fremdeles bosatt i kautokeino, mens min tippoldermor med samme navn ble bortplassert. Kanskje moren er opp i gjen gift og ikke heter spein eller at de er en aktiv del av kautokeino opprøret . hilsen torill beate karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

På Family Search finnes Gunild Olsdatter f. 1848. Foreldre er Ole Amundsen Pulk og Kirsten Andersdatter .GUNILDA OLSEN Female Event(s): Birth: Christening: 06 FEB 1848 Kautokeino, Finnmark, Norway Death: Burial: Parents: Father: OLA AMUNDSSON PULKI Family Mother: CHRISTIN ANDERSDR I følge Kautokeinoslekter av Adolf Steen, hadde dette paret kun to barn , Marit f. 1838 , d. 1839 og Amund , f. 1840.Ole Amundsen Pulk, f. 1805, og Kirsten Andersdtr. Spein, f. 1815, giftet seg i 1837Jeg tror det kan være lurt å se nærmere på denne familien. Kan Gunhild ha brukt morens slektsnavn?Ole Amundsen døde 24.1.1852 og Kirsten Andersdtr. 29.8.1899.Har datoen Ole døde tilknytning til Kautokeino-opprøret ? Mvh. Britt D. Hjeltnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Fant en artikkel fra Dag og Tid 1997 om Kauto-opprøret . Her er nevnt ei Kirsten Andersdatter Spein 37 år. Hvis straffeutmålingen er fra 1854 kan dette være den samme Kirsten som var gift med Ole Pulk. : Dødsstraff Aslak Jacobsen Hætta, 28 år Mons Aslaksen Somby, 27 årLivsvarig straffarbeid Lars Jacobsen Hætta, 18 år (benåda i 1867 og rehabilitert i 1884 “for senere fortjenester”) Ellen Aslaksd. Skum, 25 år (benåda i 1867) Henrik Aslaksen Skum, 20 år (døydde i fengselet) Aslak Pedersen Rist, 30 år (døydde i fengselet) Thomas Andersen Eira, 16 år (benåda i 1865) Aslak Olsen Somby, 59 år (benåda 1863) Anders Pedersen Bær, 26 år (benåda 1863) Ellen Andersd. Spein, 50 år (benåda 1864) Kirsten Andersd. Spein, 37 år (benåda 1864) Anne Henriksd. Sara, 55 år (benåda 1864) Marit Jonsd. Sara, 22 år (benåda 1864)Tolv års straffarbeid: Ellen Jacobsd. Hætta, 16 år (døydde i fengselet) Berit Hansd. Gaup, 16 år (benåda 1864) Peder Olsen Kautokeino, 35 år (døydde i fengselet)Seks års straffarbeid: Ellen Andersd. Utsi, 17 årTo års straffarbeid: Marit Aslaksd. Sara, 60 årAndre: Staffa for ti andre varierte frå eitt års straffarbeid til få dagars fengsel. Fire blei frikjende, og tre døydde før eller under rettssaka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Gunhild er helt sikkert konfirmert i Talvig. Da vil det sannsynligvis stå foreldrenes navn ved konfirmantinførselen. Ved vielser pleier også farens navn å være innført. Jeg tror nok du må i kirkebøkene for å være finne ut av dette. Mvh. Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.